واکنش پاکستان به موضع‌گیری کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل درباره انتخابات

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان در واکنش به موضع‌گیری کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل درخصوص لزوم حفظ آزادی‌های اساسی و جلوگیری از هرگونه اعمال خشونت علیه احزاب در انتخابات آتی آن کشور، اعلام کرد که اسلام‌آباد به طور کامل متعهد به تقویت یک فرآیند دموکراتیک و حمایت از حقوق بشر است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، ممتاز زهرا گفت که تدابیر امنیتی برای برگزاری انتخابات عمومی در ۱۹ بهمن مطابق با قوانین پاکستان نهایی شده است.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان درحالی عنوان می‌شود که سخنگوی رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به تشدید خشونت‌ها علیه احزاب و نامزدهای انتخاباتی در پاکستان بر لزوم حفظ آزادی های اساسی برای یک روند دموکراتیک تاکید کرد.

لیز تروسل به چالش هایی که پاکستان در ۱۵ سال گذشته برای حفظ دستاوردهای دموکراتیک علیرغم موانع امنیتی و اقتصادی با آن مواجه بوده است، اذعان کرد.

وی همچنین اعلام کرد که کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نسبت به آزار و اذیت هواداران حزب عمران خان، دستگیری و بازداشت طولانی مدت رهبران جنبش عدالت پاکستان (PTI) و حامیان آنها در این دوره انتخابات ناخرسند است.

براساس این گزارش، ممتاز زهرا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت ‌که این کشور به طور کامل متعهد به تقویت یک فرآیند دموکراتیک فراگیر، حمایت از حاکمیت قانون، حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی تضمین شده در قوانین و قانون اساسی پاکستان است.

وی تاکید کرد: سیستم قضایی پاکستان روند محاکمه عادلانه و آزادانه را فراهم می کند و همزمان راهکارهای حقوقی داخلی در صورت وجود شکایت در روند انتخابات موجود است.

روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل نیز نسبت به آنچه احتمال تشدید سخت‌گیری‌ها در پاکستان همزمان با برگزاری انتخابات این کشور خواند، ابراز نگرانی کرده و از دولتمردان پاکستانی مطالبه کرد که اطمینان دهند تا هیچ گونه اعمال زور به ویژه محدودیت دسترسی به اینترنت و فضای مجازی در زمان برگزاری انتخابات صورت نگیرد.

وزیر کشور پاکستان دیروز طی کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد اعلام کرد ‌که دولت تعهد کامل به برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و مسالمت آمیز دارد و در زمان حاضر هیچ تصمیمی برای قطع اینترنت در روز برگزاری انتخابات اتخاذ نشده است.

مردم پاکستان درحالی فردا پنجشنبه برای انتخابات نمایندگان جدید مجالس ملی و ایالتی به پای صندوق‌های رای می‌روند که خشونت‌ها علیه احزاب و نامزدهای انتخاباتی در ایام تبلیغات رقابت‌های انتخاباتی در مناطق مختلف این کشور شدت گرفت.

حزب جنبش عدالت پاکستان، دولت سرپرست و نهادهای امنیتی این کشور را به رویکرد گزینشی و مغرضانه علیه رهبران آن حزب و نامزدهای انتخاباتی خود متهم می‌کند. این درحالی است که عمران خان نخست وزیر برکنار شده و بنیانگذار حزب جنبش عدالت تنها در فاصله ۲ هفته مانده به انتخابات در سه پرونده قضایی به ۳۱ سال حبس محکوم شده است.

عمران، محاکمه خود در دادگاه‌ها را ترفند سیاسی برای تضعیف روحیه هوادارانش می‌خواند و مدعی است که تمام پرونده‌های قضایی وی هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد.

وی هوادارانش و نسل جوان پاکستان را به حضور پرشور در پای صندوق‌های رای دعوت کرد و گفت که رای آنان قدرتمندترین و پرمعناترین سلاح برای مقابله با زورگویان است.

انتخابات پیش روی پاکستان چهاردهمین دوره از نوع خود است که طی آن نمایندگان جدید مجلس ملی و چهار مجلس ایالتی با رای مستقیم مردم انتخاب خواهند شد. حزبی که اکثریت کافی کرسی ها در مجلس ملی (دو سوم کرسی ها) را به دست آورد (یا به صورت ائتلاف با احزاب همسو) قادر به تشکیل دولت آتی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha