تجدید میثاق جامعه دانشگاهی با امام(ره)/توسعه خوابگاه‌های متاهلی هدف اول وزارت علوم

تهران- ایرنا- ایام دهه فجر در دومین هفته بهمن در دانشگاه‌ها و مجموعه آموزش عالی با برگزاری جشن‌های مختلف، تجدید میثاق جامعه دانشگاهی با امام خمینی (ره) همچنین اخباری از تکمیل طرح‌های پیشین و ساخت خوابگاه‌های متاهلی جدید سپری شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، همزمان با آغاز دهه فجر و چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شماری از معاونان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رییسان دانشگاه‌های تهران، رییس جهاد دانشگاهی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مرقد مطهر امام خمینی (ره) حضور یافتند و ضمن اهدای گل و قرائت فاتحه با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی بار دیگر تجدید میثاق کردند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم گفت: دانشگاه‌های ما به برکت انقلاب اسلامی الهام‌بخش حرکت‌های علمی هستند و باوجود محدودیت‌ها، تحریم‌ها، فشارها و آپارتاید علمی که وجود دارد به تلاش خود ادامه می‌دهند؛ البته راه طی نشده بسیار طولانی است.

تجدید میثاق جامعه دانشگاهی با امام(ره)/توسعه خوابگاه‌های متاهلی هدف اول وزارت علوم

امام (ره) مردم را باور داشت

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی بیان کرد: هدف امام (ره) این بود که باید عالم را برای حضور امام زمان (عج) آماده کنیم و تصریح کردند که این حکومت و انقلاب، امانت است و ما امانت‌دار آن هستیم تا حضرت حجت (عج) ظهور کنند.

وی با بیان اینکه امام (ره) مردم را باور داشت، ادامه داد: ایشان اطمینان داشتند که مردم حرکت در راه خدا و هزینه دادن در راه خدا را پذیرفته‌اند. امام (ره) علت بسیاری از جریانات و اختلافات سیاسی را ناشی از حب نفس می‌دانستند و فرمودند علاج آن ریاضت است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درخصوص ایمان امام راحل به مردم اظهار داشت: امام خمینی (ره) فرمودند شهادت می‌دهم که مردم این زمان از مردمان زمان رسول خدا (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و امام حسین (ع) بهتر هستند. مردم هم با ایشان همراه بودند و در همه این سال‌ها سنگ‌ تمام گذاشتند.

حجت‌الاسلام رستمی اضافه کرد: گواهی می‌دهیم آنچه در توان امام بود، انجام دادند و رهبر انقلاب راه ایشان را ادامه داده‌اند و مردم به آن پیمانی که بستند پایبندند.

جامعه دانشگاهی همچنین بعد از این مراسم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: جامعه دانشگاهی به‌ویژه استادان، با جهاد تبیین و روایتگری صحیح دستاوردهای نظام اسلامی در مقابل جنگ ادراکی و شناختی دشمن، زمینه حضور اقشار مختلف مردم را در پای صندوق‌های رای فراهم می کند.

آنها همچنین در این بیانیه تاکید کردند: ما دانشگاهیان، همه ظرفیت های علمی و دانشی و توان فکری و نظری خود را در دفاع از حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین در مجامع بین المللی به کار خواهیم گرفت و از هر وسیله و ابزار رسانه ای برای تبیین جنایات، نسل کشی و کودک کشی، به ویژه حمله به بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی، در غزه، دریغ نخواهیم ورزید.

دانشگاهیان در ادامه این بیانیه با توجه به راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب برای انتخابات (مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت)، و باور به اینکه انتخابات، تحول آفرین و پشتیبان جمهوریت و اسلامیت نظام است، ضمن تاکید بر هم افزایی و همراهی همه دانشگاهیان در مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، اعتقاد داریم دانشگاهیان به ویژه اساتید به عنوان قشر مرجع، با جهاد تبیین و روایتگری صحیح از دستاوردهای نظام اسلامی در مقابل جنگ ادراکی و شناختی دشمن، زمینه حضور اقشار مختلف مردم در پای صندوق های رای را فراهم خواهند کرد. زیرا باور داریم راه حل عبور از مسائل و مشکلات کشور و رسیدن به قله های پیشرفت، حضور آحاد ملت در صحنه انتخابات بوده و مردم‌سالاری دینی تضمین کننده این حرکت عظیم مردمی است.

تجدید میثاق جامعه دانشگاهی با امام(ره)/توسعه خوابگاه‌های متاهلی هدف اول وزارت علوم

افتتاح ۸۱ پروژه عمرانی دانشگاهی در دهه‌فجر

معاون مالی، اداری و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی هفته گذشته برای اولین بار با خبرنگاران نشست داشت و اقدامات این معاونت را بعد از دو سال تشریح کرد و گفت: ۸۱ پروژه عمرانی دانشگاهی با زیربنای ۱۴۷ هزار مترمربع در ۳۷ استان طی ایام دهه فجر امسال افتتاح می‌شود. همچنین قصد داریم تا سال ۱۴۰۴، حدود سه هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی را به بهره‌برداری برسانیم.

علی خطیبی اظهار داشت: طی ایام الله دهه فجر ۱۴۰۲ برخی از این دستاوردها در قالب ۸۱ پروژه عمرانی با زیربنای ۱۴۷ هزار مترمربع و با اعتبار هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان در ۲۷ استان و ۳۶ دانشگاه افتتاح می شود که کاربری های آموزشی، پژوهشی، خوابگاه مجردی یا متاهلی دارند. ساخت مسکن برای اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه ها نیز از اقدامات دیگر بوده است که برای تحقق آن از فرصت قانونی نهضت ملی مسکن استفاده شد تا برای اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه ها مسکن مناسبت تهیه کنیم.

وی گفت: در همین راستا توافق نامه ای با وزارت راه داشتیم و در ۷۱ دانشگاه بالغ بر هزار هکتار از اراضی را شناسایی کردیم که از این رقم ۱۳ دانشگاه حدود ۳۰۰ هکتار و ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر واحد مسکونی در آستانه آماده سازی برای ساخت دارند که در دانشگاه ها برای اعضای هیات علمی استفاده خواهند شد.

توسعه خوابگاه متاهلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سراسر کشور از اولویت های ماست. ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی از ابتدای کار دانشگاه در ایران در سال ۱۳۱۳ تا ۱۴۰۰ کمتر از هزار واحد بوده و از سال ۱۴۰۰ تا امروز ۳۰۰ واحد ساخته و تحویل زوج های دانشجو داده شده است.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اهمیت ساخت خوابگاه متاهلی و ماموریت وزارت علوم در این زمینه گفت: نهضت ساخت خوابگاه متاهلی در آموزش عالی شروع شد و سه هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در ۵۴ دانشگاه در مراحل مختلف ساخت قرار دارند که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به دانشجویان تحویل داده شوند. دو دستور به دانشگاه ها در این حوزه دادیم؛ اول اینکه ۱۰ درصد درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی هر دانشگاه باید صرف خوابگاه متاهلی شود.

خطیبی ادامه داد: پاداش پایان خدمت همه کارکنان‌ آموزش عالی تا پایان سال ۱۴۰۱ و تمام معوقات را در این حوزه تسویه کردیم. همچنین مالیات قراردادهای پژوهشی که به صورت پلکانی بوده و شرایط سختی را برای پژوهشگران پدید آورده بود، با تلاش ها به پنج درصد گذشته برگرداندیم که این مبلغ نیز ثابت است.

گزارش کاملی از این نشست را اینجا بخوانید.

تجدید میثاق جامعه دانشگاهی با امام(ره)/توسعه خوابگاه‌های متاهلی هدف اول وزارت علوم

جشن انقلاب در وزارت علوم

ستاد وزارت علوم نیز طی هفته جاری میزبان جشنی با حضور وزیر علوم، معاونان و مدیران کل این وزارتخانه برای چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. زلفی گل در این مراسم گفت: استقال سیاسی کشور که نشانه عزت برای همه مردم است یک گوهر گرانبها و ارزشمند است و همه ما به خود می بالیم که کشور ما خودش تصمیم می گیرد و اجرا می کند.

وی به برنامه هایی که در آغاز مسئولیت در وزارت علوم اعلام کرده بود اشاره کرد و اظهار داشت: امروز به بسیاری از این وعده ها عمل کرده و کارنامه ارائه می دهیم. گام های جدی برای حل مشکل اعضای هیات علمی، کارکنان ستاد وزارت علوم و دانشگاه‌ها برداشته شده و دانشگاه‌هایی که هنوز از فرصت توافق با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در اراضی خود اقدام نکرده‌اند، با سرعت به این امر مهم اقدام کنند.

معاون مالی، اداری و مدیریت منابع این وزارتخانه نیز اظهار داشت: آمار پیشرفت‌های آموزش عالی کشور نسبت به قبل از انقلاب غیرقابل مقایسه است؛ تعداد دانشجویان در سال ۱۳۵۷ برابر با ۱۷۵ هزار نفر در دوره کاردانی و کارشناسی بود، ام اکنون بیش از ۳ میلیون دانشجو داریم و اکثر دانشگاه‌های ما دوره دکترا و پسا دکترا دارند.

خطیبی گفت: با پیگیری های وزیر علوم و همکاری وزارت راه و شهر سازی، برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی امکان ساخت مسکن در اراضی مازاد دانشگاه برای دانشگاهیان فراهم شده است. با این امکان، در اراضی مازاد دانشگاه‌ها که در طرح تفصیلی و جامع قرار نداشتند؛ برای اعضای هیات‌علمی و کارکنان، مسکن احداث و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این اقشار را حل کنیم. اکنون شرایط واگذاری زمین به عنوان مهمترین عامل ساخت مسکن برای احداث بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن فراهم شده و ادامه کار با خود متقاضیان است که فرایند احداث را تکمیل کنند.

موافقت با تغییر زمان آزمون مصاحبه دکتری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این هفته طی ابلاغی با برگزاری مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۳ برای دانشجویان مشرف به حج تمتع در بازه زمانی دیگری موافقت کرد، این زمان توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

بر این اساس پیرو درخواست داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ که در ایام مصاحبه به سفر حج تمتع مشرف می‌شوند، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد: چنانچه زمان مصاحبه این دسته از داوطلبان آزمون دوره دکتری که به مرحله مصاحبه دعوت شده‌اند، با ایام حج تمتع سال ۱۴۰۳ تلاقی پیدا کند، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با هماهنگی سازمان سنجش می توانند مصاحبه داوطلب مشرف شده به حج تمتع را در بازه زمانی دیگری که این سازمان تعیین می‌کند، پس از بازگشت از سفر حج برگزار کرده و نتیجه را در اسرع وقت برای گزینش علمی و سایر مراحل پذیرش به سازمان مذکور اعلام کند.

تجدید میثاق جامعه دانشگاهی با امام(ره)/توسعه خوابگاه‌های متاهلی هدف اول وزارت علوم

آغاز ساخت مسکن اعضای‌ هیات‌علمی در پژوهشگاه ژنتیک

روند ساخت ۵۰ واحد خوابگاه دانشجویی متاهلی و ۷۰۰ واحد مسکن برای اعضای هیات‌علمی و کارمندان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری آغاز شد. همزمان با دهه مبارک فجر و مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و در آستانه چهل پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روند ساخت و برنامه ریزی جهت تجهیز کارگاه احداث ۵۰ واحد خوابگاه دانشجویی متاهلی و ۷۰۰ واحد مسکن ملی ویژه اعضای هیات علمی و کارمندان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) با حضور علی خطیبی، معاون مالی، اداری و منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام و المسلمین رستمی رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور برگزار شد.

معاون مالی، اداری و مدیریت منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار داشت: پروژه خوابگاه دانشجویی متاهلی که امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک روند ساخت آن آغاز شد، در راستای تاکید دولت سیزدهم به ویژه رییس جمهور در راستای حفظ نخبگان و جلوگیری از خروج آنها از کشور انجام شده است؛ قطعا این ۵۰ واحد تا ۱۸ ماه آینده تحویل پژوهشگاه خواهد شد.

جواد محمدی رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز درباره احداث خوابگاه دانشجویی اظهار داشت: با توجه به سابقه پژوهشگاه ژنتیک در مبحث نوسازی و ساخت بناهای علمی و آزمایشگاهی در پژوهشگاه ما این توان را داریم که پروژه ساخت و بهره برداری ۵۰ واحد خوابگاه دانشجویی را پیش از موعد ذکر شده ( ۱۸ ماه) ظرف یک سال آینده تکمیل کنیم.

انتخاب ۹۰ همکار صنعتی و اجرایی برتر در حوزه دانشگاه و صنعت

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای توسعه بیش از پیش فعالیت‌های مشترک با همکاران صنعتی و دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲، تعداد ۹۰ همکار صنعتی و اجرایی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به عنوان همکاران صنعتی برتر انتخاب شدند.

پیمان صالحی در این خصوص تصریح کرد: با توجه به نقش پژوهش و تاثیرگذاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در توسعه جوامع، لزوم ارتباط این سازمان‌ها با همکاران صنعتی و دستگاه‌های اجرایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در همین راستا و برای توسعه بیش از پیش فعالیت‌های مشترک با همکاران صنعتی و دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲، تعداد ۹۰ همکار صنعتی و اجرایی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به عنوان همکاران صنعتی برتر انتخاب و از آنان تقدیر شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: همچنین برای مستندسازی تجارب این همکاران، کتابی نیز با عنوان همکاران صنعتی و اجرایی برتر در همکاری با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور از سوی دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است.

راه‌اندازی کارشناسی حرفه‌ای رشته «حقوق بازار سرمایه» در دانشگاه علمی کاربردی

دوره کارشناسی حرفه‌ای «حقوق بازار سرمایه» با تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می‌شود. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه در این مورد اظهار داشت: بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را بازار سرمایه آن تشکیل می‌دهد و بر همین اساس نیز همواره طیف گسترده‌ای از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی به امید افزایش سرمایه و دریافت سودهای چشمگیر به این بازار قدم می‌گذارند اما سرمایه گذاری صحیح و بازدهی بالا در هر سرمایه‌گذاری مستلزم کسب شناخت کافی از قواعد حقوقی حاکم بر این بازار است.

علیرضا جمالزاده افزود: در همین راستا دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن شناسایی نیازهای فعلی بازار سرمایه از منظر حقوقی، درصدد تربیت افرادی با تخصص های کاربردی جهت تامین نیازهای حقوقی این بازار بوده است؛ رشته کارشناسی حرفه ای حقوق بازار سرمایه با مشارکت تیمی از متخصصان و صاحب نظران، با هدایت مستقیم دانشگاه ذیل گروه مدیریت و خدمات اجتماعی تدوین، تصویب و مقرر شد تا در مراکزی که شرایط، تجهیزات و امکانات مورد نظر را دارند، تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا شود.

دبیر شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی تصریح کرد: دانش آموختگان این رشته‌ها با گذراندن دروسی همچون حقوق بازارهای مالی بین المللی، حقوق مدنی، حقوق بورس اوراق بهادار و تخلفات و مجازات های انضباطی در بازار سرمایه و کسب قابلیت هایی مانند شناخت و بهره برداری قوانین بازار سرمایه، برخورداری از فن مذاکره و دفاع در امور حقوقی بازار سرمایه و برخورداری از ظرفیت های مدیریتی در اداره موسسات و شرکت های مرتبط با بازار سرمایه می توانند مشاغل مدیر و مشاور حقوقی بازار سرمایه یا کارشناس حقوقی بازار سرمایه در موسسات حقوقی و سازمان های دولتی را احراز کنند.

تجدید میثاق جامعه دانشگاهی با امام(ره)/توسعه خوابگاه‌های متاهلی هدف اول وزارت علوم

۳۱ فروردین؛ آزمون مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی

همچنین سازمان سنجش آموزش کشور در هفته گذشته اعلام کرد: آزمون مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی سال ۱۴۰۳ روز جمعه ۳۱ فروردین آینده (مطابق با برنامه زمانی) در ۱۰ منطقه دانشگاهی کشور برگزار می‌شود.

در بخشی از اطلاعیه سازمان سنجش خطاب به دانشجویان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی آمده است: آزمون مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد دانشجویی کشور در رشته های «زبان و ادبیات فارسی»، «علوم جغرافیا»، «علوم اقتصادی»، «الهیات و معارف اسلامی»، «علوم تربیتی»، «حقوق»، «روان شناسی»، «علوم زمین»، «شیمی»، «فیزیک»، «زیست شناسی»، «آمار»، «ریاضی»، «مهندسی برق»، «مهندسی شیمی»، «مهندسی صنایع»، «مهندسی عمران»، «مهندسی مکانیک»، «مهندسی مواد و متالورژی»، «مهندسی کامپیوتر»، «مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات»، «سلول های بنیادی و مهندسی بافت» صبح و بعدازظهر جمعه ۳۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ (مطابق با برنامه زمانی) در۱۰ منطقه دانشگاهی کشور برگزار می شود.

اعلام زمان نتایج دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

دانشگاه آزاد اسلامی نیز این هفته نتایج دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ (ویژه استعدادهای درخشان) را اعلام کرد. براساس اطلاعیه این دانشگاه، داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی ssp.iau.ir از نتیجه خود مطلع شوند.

طبق این اطلاعیه، پذیرفته شدگان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه با مراجعه به سامانه آموزشیار به آدرس edu.iau.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. ثبت نام در دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، هر سال تقریبا همزمان با انتخاب رشته کارشناسی ارشد این دانشگاه انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha