۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85379534
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حملات آمریکا در دریای سرخ می‌تواند باعث افزایش تورم جهانی شود

تهران- ایرنا- همزمان با تداوم حملات آمریکا و متحدانش در دریای سرخ علیه نیروهای یمنی، گروهی از کارشناسان اعلام کردند که این وضعیت می‌تواند ضمن اثرگذاری بر زنجیره تامین و افزایش هزینه حمل و نقل کالا، سبب بالارفتن قیمت‌ها و تورم در سطح جهان شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه نیوزویک، برخی تحلیلگران بر این باورند که تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ می‌تواند زنجیره‌های تامین را تحت‌الشعاع قرار داده و با افزایش هزینه‌های حمل و نقل، سبب بالارفتن قیمت‌ها در سطح جهان شود.

آمریکا و متحدانش اواخر این هفته اهدافی را در یمن نشانه گرفتند. به عقیده این ائتلاف حملات ارتش یمن در پاسخ به تهاجم همه‌جانبه اسرائیل در غزه، کشتیرانی را در دریای سرخ مختل کرده و سبب شد تا بسیاری از کشتی‌ها مسیرهای طولانی‌تری را برای تحویل کالا از آسیا به کشورهای غربی طی کنند. این وضعیت به ویژه در گرماگرم خشکسالی در کانال پاناما که سبب ایجاد محدودیت کشتیرانی شده، می‌تواند به افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی منجر گردد.

جفری روچ اقتصاددان شناخته شده مستقر در نیویورک در این زمینه به نیوزویک گفت: هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر می‌تواند قیمت‌های مصرف‌کننده را افزایش دهد. وی در عین حال پیشنهاد داد تا شرکت‌ها به دنبال جایگزین‌هایی برای محدود کردن تاثیر جنگ در دریای سرخ و اثرات آن بر حمل‌ونقل و تحویل کالا بوده‌اند.

کارشناسان بر این باور هستند که بزرگترین منطقه تحت تاثیر این وضعیت، اروپا است و تاکید دارند که به‌دلیل وضعیت خشکسالی در کانال پاناما، شرایط در دریای سرخ می‌تواند زنجیره تامین در ایالات‌متحده را هم تحت تاثیر قرار دهد.

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است که درگیری‌ها در دریای سرخ می‌تواند نزدیک به ۰.۷ درصد به تورم جهانی بیفزاید. این نهاد بین‌المللی در عین حال تاکید کرده است که نرخ تورم مورد انتظار به مدت زمان درگیری‌ها هم بستگی دارد.

هرچند گروهی دیگر از ناظران معتقدند از آنجایی که برای رفع مشکلات زنجیره تامین در طول همه‌گیری کووید-۱۹ برخی اقدامات انجام گرفته، اثرات اختلال در دریای سرخ بر زنجیره تامین چندان شدید نخواهد بود.

به عقیده کارشناسان، موازنه کنونی عرضه و تقاضا در بازار کالا در مقایسه با دوران همه‌گیری ویروس کرونا بهتر است و بنادر شلوغ نیستند. ضمن آنکه ظرفیت حمل ونقل بیشتری نسبت به دوران همه‌گیری وجود دارد که می‌تواند به محدود کردن فشار افزایشی بر نرخ کانتینرهای حمل کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha