آثار نمایشگاه تجسمی فجر قرابت بالایی با ارزش‌های جامعه ایرانی دارد

تهران- ایرنا- مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و دبیر ستاد جمعیت وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آثار نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: آثار این رویداد هنری قرابت بالایی با هنجارها و ارزش‌های جامعه ایرانی دارد.

به گزارش ایرنا، عاطفه خادمی در جریان بازدید از نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مجموعه فرهنگی‌ هنری صبا (فرهنگستان هنر) اظهارداشت: اولین نکته درباره نمایشگاه فجر شانزدهم، قرابت بالای آثار ارائه‌شده با هنجارها و ارزش‌های جامعه ایرانی بود. مخاطب در جریان بازدید، کاملا متوجه این نکته می‌شود که چه رخ فرهنگی و هنری قابل رویتی از ظرفیت‌های جامعه‌ ایرانی وجود دارد.

وی گفت: نکته دوم به مبحث خانواده و اهمیت تکثیر آن بازمی‌گردد که در آثار ارسالی به بخش‌های مختلف شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پررنگ بود. خانواده در جامعه ایران اصالت دارد و ما نیز بر این اصالت تاکید داریم و به‌دنبال آن هستیم که خانواده‌محوری در تمامی حوزه‌ها و همچنین در زیست اجتماعی‌مان ساری و جاری شود.

خادمی، تکثر فرهنگی را ویژگی دیگر آثار عرضه شده در نمایشگاه شانزدهمین هنرهای تجسمی فجر دانست و افزود: این تکثر فرهنگی، گوناگونی جامعه ایران را در اقلیم‌های جغرافیایی مختلف به نمایش می‌گذارد. پرداختن به بخش‌ها و موضوعاتی که شاید گاه مغفول مانده و اینکه ما از زاویه هنر به آنها نگاه کنیم، بسیار مهم است. یکی از مصادیق این پرداخت، توجه به ظرفیت جامعه توان‌خواهان کشور است که در آثار هنرمندان وجود داشت.

مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: روایت آسیب‌های اجتماعی با رویکردی متفاوت در ساحت هنر نیز از دیگر نکات برجسته نمایشگاه تجسمی فجر بود. نکته‌ دیگری که باید به آن پرداخت، واکنش به مسائل مختلف اجتماعی و جهانی است که متوجه کشور ما هم شده و این نیز در کار هنرمندان، مشهود بود.

آثار نمایشگاه تجسمی فجر قرابت بالایی با ارزش‌های جامعه ایرانی دارد

وی اظهارداشت: برای مثال، توجه به رسانه و سیطره آن در جامعه و زندگی روزمره در کنار روایت‌هایی از غزه و فلسطین و... در زمره اتفاقاتی است که جامعه جهانی را درگیر کرده است و خوشبختانه این محورها نیز در آثار نمایش‌یافته برجسته بود و به‌ شکلی فاخر به آنها پرداخته شده بود.

خادمی گفت: دغدغه تکثیر ظرفیت شکل‌گرفته در نمایشگاه فجر شانزدهم و تسری آن به فضای اجتماعی و بهره‌مندی عموم جامعه از این ظرفیت، از موضوعیت قابل توجهی برخوردار است که باید به‌ صورت پیوسته و هدف‌مند دنبال شود.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری فجر شانزدهم، مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ را در این بازدید همراهی کردند.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

این جشنواره به صورت رسمی هشتم بهمن ماه با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند آغاز به کار کرد و تا ۳۰ بهمن به جز دوشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۸ در این موزه میزبان علاقه‌مندان است.

همچنین آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دهم بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. در این نمایشگاه، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در مجموعه نگارخانه‌های موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن ماه همه‌ روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و روزهای جمعه و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۰ پذیرای عموم مخاطبان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha