اشکال قانونی حضور آتش‌نشانان شهرداری سمنان در شهرک صنعتی + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت: مصوبه مربوط به آیین‌نامه قانونی سازمان شهرداری‌ها و مصوبه مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور موید این است که حضور آتش‌نشان زیرمجموعه شهرداری در شهرک صنعتی سمنان اشکال قانونی دارد و برای رفع این مساله از سازمان بازرسی استمداد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرک صنعتی سمنان با مساحت ۲ هزار و ۴۶ هکتار با امکانات زیرساختی نظیر آب، برق،‌ گاز، تلفن و مجموعه ورزشی،‌ و تصفیه خانه فاضلاب، از سال ۱۳۶۴ فعال شد و اکنون ۴۱۰ واحد تولیدی در این شهرک فعال است و از قدیمی‌ترین و بزرگترین شهرک‌های صنعتی کشور با اشتغالزایی برای ۱۲ هزار نفر محسوب می‌شود، اما از وجود یک ایستگاه آتش‌نشانی در مالکیت متولی خود یعنی شرکت شهرک‌های صنعتی برای مهار آتش محروم است.

طبق قانون، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان به ارایه خدمات در محدوده شهری و در نهایت تا پارک سوکان در شرق این شهر و قبل از شهرک صنعتی مجاز است و آتش‌نشانان در صورت بروز آتش‌سوزی در شهرک صنعتی، با مجوز فرماندار اجازه حضور در صحنه برای خدمات‌رسانی دارند، اما اکنون طبق تفاهم‌نامه‌ای داخلی بین مدیران سابق (که البته چنین تفاهمنامه‌ای در قانون وجود ندارد) آتش‌نشانان شهرداری سمنان به در حوادث شهرک صنعتی خدمت رسانی می کنند.

بر اساس همین تفاهم‌نامه، اکنون ۹ آتش‌نشان از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان، مغایر با قانون شهرداری، در ایستگاه آتش‌نشانی شهرک صنعتی سمنان در سه نوبت کاری برای ارایه خدمات به جامعه هدف حضور دارند و نکته جالب اینکه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در این‌باره اذعان می کند: ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی تخصصی از الزامات شرکت شهرک‌ها صنعتی استان سمنان و سازمان مرکزی و در برنامه ها نیست و این شرکت اجازه چنین هزینه‌کردهایی ندارد.

اسماعیل طحان ناساری در این باره روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت آتش‌نشانان شهرداری سمنان در ایستگاه آتش‌نشانی شهرک صنعتی از لحاظ قانونی دارای اشکال است و از بابت جان آتش نشانانی که در شهرک صنعتی سمنان مشغول به فعالیت هستند، نگرانی وجود دارد، بر این پایه، برای بررسی این مساله از سازمان بازرسی استمداد شد و آنان به این مساله ورود کردند و نشست‌هایی برگزار شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان ادامه داد: نامه‌ها، مکاتبه‌ها و آیین نامه‌های قانونی سازمان شهرداری‌ها، آتش نشانی را موظف کرده به شهر و در محدوده شهری خدمت کند و در موارد اورژانسی و به صورت موردی در شهرک صنعتی با اجازه بالاترین مقام شهری(فرماندار) به صحنه حادثه اعزام شوند.

این مسوول اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور مصوبه‌ای دارد که تمامی شرکت شهرک‌ها خودشان باید متولی ساخت، تامین و تجهیز و تامین نیروی انسانی باشند.

وی اظهار کرد: هر ۲ مصوبه شهرداری و شرکت شهرک ها موید این است که حضور آتش نشانان زیرمجموعه شهرداری در شهرک صنعتی اشکال دارد و باید این مشکل رفع شود.

وی تصریح کرد: مساله فعالیت آتش‌نشانان شهرداری سمنان در شهرک صنعتی به دلیل نگرانی بابت حفظ جان آنان در کارگروه قضایی پدافندغیرعامل استان سمنان پیگیری می‌شود، چرا که در صورت وقوع حوادث شیمیایی، بیولوژیکی و انفجاری، استانداردهای لازم و تجهیزات مناسب مهیا نیست و از این بابت نگرانی جان آتش‌نشانان وجود دارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت: با هماهنگی مقامات قضایی درباره فعالیت آتشانان شهرداری سمنان در شهرک صنعتی به نتیجه قطعی خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برآیند داده‌ها نشان می‌دهد طبق قانون شرکت شهرک‌های صنعتی باید برای تجهیز و تامین ماشین‌آلات، ساخت ایستگاه آتش‌نشانی و تامین نیرو اقدام کند و اکنون که آتش‌نشانان شهرداری سمنان خارج از محدوده کاری، در شهرک صنعتی فعالیت دارند، اگر در حین خدمت دچار حادثه شوند، دستیابی آنان به حق و حقوقشان در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.

به صورت جامع و خلاصه، وضعیت ایستگاه آتش‌نشانی و آتش‌نشانان بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور در مرکز استان سمنان گزارش شد، اکنون باید منتظر تصمیم‌گیری مسوولان و رفع ابهامات بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha