منابع فلسطینی برخی مفاد پاسخ حماس به طرح پیشنهادی نشست پاریس را فاش کردند

تهران - ایرنا - منابع فلسطینی امروز (چهار شنبه) برخی مفاد پاسخ حماس به طرح پیشنهادی نشست پاریس برای توافق بر سر مبادله اسیران، اجساد و پایان محاصره غزه را فاش کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مرکز اطلاع رسانی فلسطین در این باره نوشت که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با چارچوب توافق پیشنهادی برای آتش‌بس کامل و پایدار طی سه مرحله موافقت کرده است، بدین گونه که هر مرحله ۴۵ روز طول بکشد و شامل توافق برای مبادله اسیران و اجساد، پایان محاصره و بازسازی نوار غزه باشد.

بر اساس این گزارش، حماس همچنین الحاقیه‌ای مفصل را در رابطه با اجرای مرحله نخست توافق اضافه و اعلام کرده است که این الحاقیه باید جزئی از توافق باشد.

ورود روزانه حداقل ۵۰۰ کامیون حامل کمک و سوخت به سرتاسر نوار غزه و همچنین وارد کردن ۶۰ هزار خانه پیش ساخته و ۲۰۰ هزار چادر برای اسکان آوارگان از شروط حماس در مرحله نخست است.

حماس همچنین تاکید کرده که در مرحله نخست باید آوارگان به خانه‌های خود بازگردند و تردد آزادانه آن‌ها بین شمال و جنوب نوار غزه تضمین شود و همچنین تعرض شهرک‌نشینان اشغالگر به مسجد الاقصی متوقف و اوضاع حاکم بر این مسجد به قبل از سال ۲۰۰۲ بازگردد.

از جمله شروط دیگر حماس این است که طرحی برای عمران و بازسازی نوار غزه و تاسیسات اقتصادی و زیرساخت‌های عمومی نهایتا ظرف مدت ۳ سال تدوین شود.

حماس همچنین خواستار پایان مذاکرات برای آتش‌بس قبل از اجرای مرحله دوم و تضمین خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و آغاز مرحله بازسازی این باریکه شده است.

جنبش حماس پیشنهاد داده که در مرحله نخست، اسرای زن و کودک و سالخورده اسرائیلی و بیماران آزاد شوند که این تبادل شامل آزادی ۱۵۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۵۰۰ اسیر محکوم به حبس و احکام طولانی مدت و تمامی زنان، کودکان و افراد سالخورده است و قطر، مصر، آمریکا، ترکیه و روسیه باید ضامن اجرای توافق باشند.

پیشتر دفتر"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بود که پاسخ حماس درباره آتش بس و تبادل گروگان ها را دریافت کرده است.

دفتر نتانیاهو افزود: قطر پاسخ حماس به طرح پیشنهادی برای آتش ‌بس را برای موساد ارسال کرده و متخصصان و کارشناسان جزئیات آن را به طور عمیق بررسی خواهند کرد.

همچنین پیشتر خبرگزاری رویترز با استناد به پیش نویس پیشنهاد متقابل حماس به میانجیگران مصری و قطری، نوشته بود که این گروه فلسطینی در سه مرحله ۴۵ روزه باقیمانده اسیران اسرائیلی را که در جریان عملیات طوفان الاقصی به اسارت گرفته در ازای آزادی اسیران فلسطینی آزاد خواهد کرد. بازسازی غزه نیز آغاز خواهد شد؛ نیروهای اسرائیلی عقب نشینی خواهند کرد و اجساد جان باختگان طرفین مبادله خواهد شد.

رویترز به نقل از پیشنهاد متقابل حماس نوشت که در مرحله نخست، تمامی اسیران زن، ذکور کمتر از ۱۹ سال، سالمندان و بیماران اسرائیلی در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان های این رژیم آزاد می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha