به گزارش ایرنا، مهدی دوستی روز چهارشنبه در آیین کنفرانس بینالمللی اقتصاد دریاپایه در بندرعباس اظهار کرد: نگاه سختافزاری سالهاست بر کشور ما حاکم شده است و بودجه عمرانی و ساخت و ساز را در اولویت قرار دادیم. برای موضوعات دریا هم این روش درنظر گرفته شده در حالی که پیشبرد این روش منتهی به نتایج مشخص قبلی خواهد شد.
وی توضیح داد: در بحث نرمافزار با یک مثال موضوع را تشریح میکنم؛ ما یک پالایشگاه در آبادان ایجاد کردیم و یک شهر شکل گرفت اما ۲۴ پالایشگاه در عسلویه ایجاد کردیم، یک شهر نتوانستیم ایجاد کنیم؛ زیرا در کنار این ساخت و ساز یک سیاست نرمافزاری قانونی گذاشتیم که نیاز نیست کارکنان ساکن باشند و زیرساختهای منطقه را برای اسکان فراهم نکردیم.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهار کرد: در بحث دریا یکی از موارد اصلی در مدلهای سرمایهگذاری، تمرکز بر مسائل پیرامونی از جمله موضوعات بیمهای، پوشش ریسکها، حقوقی و تامین مالی است.
دوستی با بیان اینکه سابقه تاریخی ما در بحث دریا به طور حتم باید در کتابهای درسی درج شود، اضافه کرد: زیرساختهایی همچون بندر شهید رجایی را ایجاد کرده اما راندمان بزرگترین بندر کشور زیر ۳۰ درصد است؛ زیرا مسائل نرمافزاری را توسعه ندادیم و بهرهبرداری به رقم بالا نرسیده است.
وی در بحث حمایت از اقتصاد دریا نیز گفت: تمام صنایع ما با حمایت در حوزههای انرژی، خوراک یا با سیاستهای تعرفهای ارزان رشد کردند؛ به این شیوه مزیت نسبی ما در حلقه بالایی زنجیره ارزش متمرکز شده و حلقههای بعد از آن نیز باید به نرخ جهانی مواداولیه تهیه میکردند؛ تمرکز مزیتهای سرمایهگذاری در یک حلقه منجر به این موضوع شده است.
دوستی در پایان گفت: در همه دنیا سیاستهای مشابهی وجود دارد از جمله تخفیفهای پلکانی که هرچقدر در عمق زنجیره حرکت کنید تخفیفهای بیشتری شامل حالتان خواهد شد، درواقع حمایتها براساس میزان عمق نفوذ در زنجیرهها شکل میگیرد.
نظر شما