میزگرد انتخاباتی کرمانشاه/ نخبگان دانشگاه در انزوا، طایفه داران در کانون توجه

کرمانشاه - ایرنا - شماری از استادان دانشگاه‌های استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه مشارکت در انتخابات می‌تواند منجر به تحولات مثبت در جامعه شود از انزوای نخبگان و استادان دانشگاه در عرصه‌های سیاسی - اجتماعی گلایه کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه، قومیت، طایفه گرایی، تعصب و نظایر آن در عرصه های مهم و سرنوشت سازی مانند انتخابات می تواند افراد را از معیارهای اصلی انتخاب اصلح دور کند که این جهت گیری‌ منجر به دور شدن از اصول اولیه یک انتخاب درست است.

با توجه به این که پایبندی به قوم و قبیله، ریشه در باورهای سنتی دارد و در کشور ما و بخصوص استان کرمانشاه هنوز باورهای سنتی در رفتار اجتماعی موثر است، لذا هویت قومی کماکان در رفتار انتخاباتی شهروندان تاثیر اساسی دارد و این در حالیست که جامعه نخبگانی کرمانشاه و سایر استان های کشور می‌توانند با تکیه بر علم و دانش خود در عرصه هایی چون انتخابات نقش آفرینی موثری داشته و برای اداره جامعه طرح و ایده های موثرتری داشته باشند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه سلسله میزگردهای انتخاباتی خود این بار از اساتید دانشگاه های استان کرمانشاه دعوت کرد تا در یک نشست تخصصی علاوه بر بررسی مشارکت مردم در انتخابات، میزان و نحوه دخالت نخبگان در انتخابات را تحلیل کنند.

در این میزگرد تورج زینی وند معاون فرهنگی - اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه، نامدار یوسفوند رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه رازی، ناصر معینی نقده عضو هیات علمی دانشگاه رازی، امین زارع عضو هیات علمی دانشگاه رازی و جهانشاه امیری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

میزگرد انتخاباتی کرمانشاه/ نخبگان دانشگاه در انزوا، طایفه داران در کانون توجه
تورج زینی وند

ایرنا: از اینکه دعوت خبرگزاری جمهوری اسلامی را پذیرفتید سپاسگزاریم. به عنوان اولین سوال لطفا بفرمایید که شرکت در انتخابات چه ضرورتی دارد و اساسا چرا باید رای بدهیم؟

تورج زینی وند: دلایل زیادی برای شرکت در انتخابات داریم و اساسا سوال شما را باید اینگونه مطرح کرد که چرا نباید رای دهیم؟ همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند وقتی انتخابات می‌تواند در کشور تحول ایجاد کند چرا نباید در انتخابات شرکت کنیم؟ ممکن است کسانی ایراد بگیرند که ما در برخی حوزه ها نتوانستیم تحول ایجاد کنیم اما در مقاطعی از زمان همین قهر با صندوق رای منجر به این اتفاق شده است در حالیکه اگر در این سالها واقعیت ها و دستاوردهای به دست آمده را برای مردم تبیین می کردیم امروز این سوال پیش نمی آمد که چرا باید رای دهیم و در انتخابات شرکت کنیم.
انتخابات حق مسلم هر فرد است برای تعیین سرنوشت و رسیدن به سطح مطلوبی از زندگی و دستیابی به حقوق بین المللی افراد جامعه و لذا تنها راه بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم که مورد نقد و گلایه است، شرکت در انتخابات است چراکه مشارکت مردم در انتخابات پشتوانه بسیار خوبی برای نمایندگان است تا بتوانند مشکلاتی از این دست را حل کنند و از طرفی شرکت در انتخابات پشتوانه ارزشمندی برای نظام در عرصه بین المللی است و در واقع شاید یکی از دلایلی که آمریکا به کشور ما حمله نکرده است همین مشارکت مردم در عرصه های مختلف خصوصا انتخابات است.

جهانشاه امیری: کسانی که برای شرکت در انتخابات شبهه ای ندارند و همیشه پای کار نظام بودند که در انتخابات شرکت می کنند و این سوال مختص کسانی است که برای شرکت در انتخابات ابهام دارند اما کسانی که برای شرکت در انتخابات شبهه دارند یا نسبت به برخی مسایل ایراد می گیرند بایستی فکر کنند که بهترین راه رسیدن به مطالبات چیست؟ حتی کسانی که هم که در برخی حوزه ها نقدی دارند بدانند که بهترین و نزدیکترین راه برای اینکه مطالبات ما برآورده شود و کشور به ثبات برسد و در مسیر درستی هدایت شود، شرکت در انتخابات است.

علی رغم اینکه راههایی دیگری هم برای رسیدن به مطالبات وجود دارد اما اکثریت مردم تمایلی ندارند به سمت رفتارهای تهاجمی حرکت کنند و از طرف دیگر هم تمام کشورهای دنیا این تجربه را دارند و کشورهایی که قبل از ما با چنین مشکلاتی روبرو بودند هم، مسیر انتخابات را در کشور خود انتخاب کردند زیرا بهترین و آسان ترین مسیر که برای همه مردم هم مفید و بی خطر است همین برگزاری و شرکت در انتخابات است.

امین زارع: مهمترین دلیل برای شرکت در انتخابات، رجوع به خرد جمعی است و از طرفی در آیات قرآن، احادیث و همچنین در میراث مکتوب و ادبی ما همچون حافظ، مولانا، سعدی و فردوسی هم تاکید شده است که انسان در معرض انتخاب است و موجودی مختار است و نه مجبور و این در حالیست که شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف و از آنجاییکه ما در زندگی روزمره و کوچکترین فعالیت های خود دست به انتخاب می زنیم چطور میتوانیم برای تعیین سرنوشت خود و انتخاب تصمیم گیران اساسی در کشور مشارکت نداشته باشیم.

میزگرد انتخاباتی کرمانشاه/ نخبگان دانشگاه در انزوا، طایفه داران در کانون توجه
جهانشاه امیری

ناصر معینی نقده: موجوداتی که در طبیعت از میلیون ها سال قبل وجود داشته اند، اجتماعی بوده اند و این سیر تکاملی را هم طی کردند و همچنین انسان هم جدای از طبیعت نیست و موجودی اجتماعی است و ما هم در این اجتماع ناچار به تصمیم گیری هستیم. برای شرکت در انتخابات هم دلیل عقلی و هم دلیل اکولوژیکی وجود دارد و مقام معظم رهبری هم فرمودند که اگر نظام را هم قبول ندارید، مملکت خودتان را که دوست دارید و از این جهت باید در انتخابات شرکت کنید.

نامدار یوسفوند: شرکت در انتخابات حق ملت ایران است و برای آنهایی که تکلیف مدارانه و با نگاه دینی تحلیل می کنند هم یک تکلیف است و اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم نمایندگانی راهی مجلس خواهند شد اما اگر در انتخابات شرکت کنیم احتمال اینکه افراد شایسته ای وارد مجلس شوند بیشتر است و هرچه مشارکت پایین باشد احتمال شایسته گزینی کمتر است. فردی که وارد مجلس می شود اگر رای بالایی داشته باشد در وهله اول اعتماد به نفس بیشتری برای دفاع از حق مردم در مجلس دارد و در عین حال انگیزه بالایی هم برای خدمت دارد.

امروز کشور ما تحت تحریم های ظالمانه دشمنان قرار دارد و از طرفی چشم دوخته اند به ایران تا مردم در انتخابات شرکت نکنند و بتوانند نقشه های خود را عملیاتی کنند اما اگر میخواهیم تحریم و مشکلات اقتصادی را حل کنیم باید در انتخابات مشارکت بالایی داشته باشیم چراکه مشارکت بالا در انتخابات قدرت چانه زنی کشور در مجامع بین المللی را افزایش داده و دشمنان ناامید شده و بسیاری از طرح ها و نقشه هایشان اجرایی نمی شود.

ایرنا : همانطوری که اشاره کردید شرکت در انتخابات امروز یکی از ضرورت های کشور است و همانطوری که مقام معظم رهبری هم فرمودند همه باید برای مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش کنیم اما به نظر شما چه مسایل و مشکلاتی در کشور و حتی جهان ممکن است مشارکت انتخاباتی مردم را تهدید کند؟

نامدار یوسفوند: دشمن یک جنگ ترکیبی را مدت هاست آغاز کرده است تا ذائقه مردم را تغییر دهد و آنها را نسبت به داشته هایشان بی رغبت کند تا تمایلی نداشته باشند در تعیین سرنوشت جامعه خود مشارکت کنند. دشمن نمی خواهد مردم اتحاد، انسجام و همگرایی داشته باشند و این اقدام آنها علاوه بر تهدید مشارکت در انتخابات، منافع ملی و امنیت ملی را هم تهدید می کند چراکه آنها بعد از انقلاب اسلامی، ایران را از دست داده اند و این انقلاب گفتمان جدیدی را در جهان شکل داد و آنها از این اتفاق نگران و دلخور هستند.

انقلاب اسلامی یک مشی استقلال طلبانه را در جهان معرفی کرد و برای جهان غرب که ادعای تک قطبی شدن را داشت این موضوع قابل قبول نبود و لذا از اول انقلاب تا به امروز به دنبال خرابکاری و امروز هم به دنبال تسلط روی جوانان هستند تا آنها را از داشته های خودشان بیزار و نسبت به منافع ملی و امنیت ملی کشور بی تفاوت کند و لذا بخشی از کاهش مشارکت را می توان نقشه دشمنان دانست و بخشی هم ناکاآمدی مدیران است و مدیرانی که با عملکرد خود مردم را نسبت به انقلاب اسلامی بدبین کنند قطعا در مسیر دشمن حرکت می کنند و در واقع دشمن انقلاب و مردم هستند که برای حل این مشکل هم می توان با انتخابات و شایسته گزینی در مسیر اصلی قرار بگیریم.

ناصر معینی نقده: از دشمن جز دشمنی انتظاری نداریم چراکه ما منافع آنها را به خطر انداختیم اما ما باید خودمان را واکسینه کنیم. گرچه انتخابات یک مسئله سیاسی است اما عمیقا ریشه های فرهنگی دارد که ما در این زمینه بسیار غفلت کردیم و متناسب با زمان پیش نرفتیم. درحالیکه دنیا به سرعت در حال رشد و پیشرفت است اما ما متاسفانه با تحولات زمان پیش نرفتیم و باید در ابتدا روی خودمان کار کنیم تا ببینیم چرا مشارکت در انتخابات نسبت به اوایل انقلاب اسلامی کاهش یافته است و من در این خصوص مسایل داخلی را در اولویت می بینم.

میزگرد انتخاباتی کرمانشاه/ نخبگان دانشگاه در انزوا، طایفه داران در کانون توجه
امین زارع

امین زارع: ما با یک پازل درهم تنیده مواجهیم که از هم جدا نیستند و با هم کار می کنند چراکه ما یک سری نقاط ضعف داخلی داریم و در عین حال یک سری عوامل و تهدیدهای بیرونی هم داریم که باعث می شود مشارکت در انتخابات به مخاطره بیفتد. این نقاط ضعف درونی و بیرونی که برای مشارکت تهدید به حساب می آیند را در سه سطح سخت، نیمه سخت و نرم قابل بررسی و واکاوی است. ما از تهدیدهای سخت عبور کردیم و امروز به درجه ای از اطمینان رسیدیم اما در حوزه های نیمه سختی چون مسایل اقتصادی و نرم چون مسایل فرهنگی باید بیش از این کار کنیم.

رفع مشکلات در حوزه های نیمه سخت و نرم مدلهای متفاوتی دارد و آدم های خاص خودش را هم می خواهد تا بتواند در این حوزه ها کار کند. ما متاسفانه مثلا در حوزه رسانه میدان را به دشمن دادیم اما از ادامه این مسیر ناامید نمیشویم مثلا فرانسه سالهاست در حال تمرین است و مشارکت آن زیر ۵۰ درصد است و ما با نیم قرن تجربه وضعیت به مراتب بهتری داریم.

جهانشاه امیری: دلایل تهدید مشارکت مردم در انتخابات بیشتر به مسایل و موضوعات داخلی برمی گردد و اگر در این حوزه ها بیشتر کار کنیم نتیجه می گیریم. متاسفانه فرآیند انتخابات در کشور ما مشکلاتی دارد که باید برطرف شود مثلا در کشورهای پیشرفته دنیا وقتی نرخ مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد کسی چنین برداشت نمی کند که مردم با نظام مشکل دارند اما در کشور ما تا حدودی چنین است و لذا مقام معظم رهبری فرمودند که هرکسی هم که نظام را قبول ندارد در انتخابات شرکت کند پس کسانی هم که نظرات متفاوتی دارند نباید احساس کنند که حذف می شوند اما ساختار انتخابات ما چنین احساسی را ایجاد می کند که باید اصلاح شود.

موضوع دیگری که مشارکت در انتخابات را تهدید می کند، فرهنگی است مثلا در انگلستان که نظام پادشاهی دارند کسی نمی گوید که دموکراسی نیست و در کشور ما هم مردم باید به این باور فرهنگی برسند که ولایت فقیه کلیت نظام را حفظ میکند که در این صورت انتخابات به مدار اصلی خود بازمی گردد. موضوع دیگری که باید روی آن کار کنیم، کارآمدی نظام است که باید برای مردم تضمین شود چراکه مردم یک نظام دینی کارآمد می خواهند و این کارآمدی زمانی حاصل می شود که فارغ از نوع تفکر و اندیشه های یک گروه خاص، اجازه دهیم بهترین مدیران در راس امور قرار بگیرند.

تورج زینی وند: موضوعی که مشارکت در انتخابات را تهدید می کند انتخاب های مردم است چراکه نقطه اول و انتهای انتخابات در کشور ما مردم هستند و آنها هستند که در عرصه های مختلفی نمایندگان خود را انتخاب می کنند. یکی دیگر از دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات این است که ما واژه محروم و فقیر را فراموش کردیم درحالیکه انقلاب اسلامی انقلاب فقرا و پابرهنگان بود اما در بین کسانی که قرار بود اسوه و الگوی مردم باشند، روحیه اشرافی گری ایجاد شده است و این بزرگترین تهدید است.

میزگرد انتخاباتی کرمانشاه/ نخبگان دانشگاه در انزوا، طایفه داران در کانون توجه
ناصر معینی نقده

ما متاسفانه نتوانستیم فرهنگ مشارکت را در آموزش و پرورش و در دانشگاههای کشور ترویج دهیم. حجم زیادی کتاب را مطالعه کردیم اما خروجی لازم را نداشته است و همانطور که می بینیم در عرصه های ورزشی هم بیشترین افتخارآفرینی فرزندان ما در رشته های انفرادی است و به ندرت در رشته های گروهی موفق هستیم که این موضوع بر می گردد به اینکه کار مشارکتی و تیمی را یاد نگرفته ایم.

جهاد تبیین مدنظر مقام معظم رهبری یکی از اولویت های اساسی کشور ماست چراکه امروز دشمنان رسانه ها و دنیای مجازی را در اختیار دارند و مدام در حال پمپاژ یاس و ناامیدی در جامعه هستند اما در مقابل ما از تبیین دستاوردهای نظام عاجزیم و مدیران ما در یک سری مباحث کلی مانند شعار سال فقط به نصب یک بنر اکتفا می کنند در حالیکه همه مدیران باید برای حل مشکلات مردم وارد میدان شوند زیرا مردم ما در همه عرصه ها و بحران ها وسط میدان بودند و اگر ضعف و کاستی در جامعه بوده از سمت مدیران بوده نه از سمت مردم.

ایرنا: سوالات و موضوعات بسیاری را میتوان مطرح کرد اما چون زمان جلسه را هم باید در نظر بگیریم به عنوان سوال آخر بفرمایید که چرا در استانی مانند کرمانشاه نخبگان جامعه در انزوا هستند و آنطوری که انتظار داریم در عرصه هایی چون انتخابات نقش آفرین نیستند؟

نامدار یوسفوند: شایسته سالاری و ورود نخبگان در عرصه های سیاسی و اجتماعی می تواند تحول عظیمی در کشور ایجاد کند همچنانکه در تاریخ هم نمونه چنین انسان هایی را داریم و همین برگزاری و شرکت در انتخابات علاوه بر اینکه یک تمرین برای طی کردن سیر تکاملی است، در نهایت منجر به انتخاب شایستگان و نخبگان در مسندهای حساس می شود.

ناصر معینی نقده: متاسفانه برخی از ساختارهای موجود آموزش عالی و سایر بخش های کشور اجازه نمی دهد نخبگان وارد جامعه شوند و نقش آفرینی کنند. دنیای امروز دنیای علم و دانش و فناوری است و از طرفی دانشگاهیان مغز متفکر جوامع هستند اما ما از جامعه دوریم و ارتباطی با توده مردم نداریم که در این خصوص متولیان باید شرایط را به گونه ای تغییر دهند تا نخبگان بتوانند به رسالت خود در عرصه های مختلف جامعه عمل کنند.

میزگرد انتخاباتی کرمانشاه/ نخبگان دانشگاه در انزوا، طایفه داران در کانون توجه
نامدار یوسفوند

ایران عمدتا یک کشور با ظرفیت های بالای کشاورزی است اما در سنوات گذشته دیدیم که چند نفر در کمیسیون کشاورزی مجلس دارای رشته های تحصیلی غیرمرتبط بودند یا فلان وزیر کشاورزی لیسانس عمران داشته و یا در دانشگاه های کشاورزی بیشتر اساتید این حوزه ارتباطی با بخش های تخصصی کشاورزی ندارند و این مسایل نشان می دهد که برخی ساختارها در کشور نیازمند اصلاح و بازنگری است. ما نخبگان دانشگاهی خود را در اتاقی حبس کردیم و گفتیم فقط مقاله بنویس و با هیچ موضوع دیگری کاری نداشته باش و بعد هم مردم جامعه هم وقتی از من کارآمدی نمی بینند سراغ ما هم نمی آیند.

امین زارع: متاسفانه ساختاری که در کشور وجود دارد ساختاری نیست که از جامعه نخبگانی، مشارکت اجتماعی را بخواهد. همه ما اساتید دانشگاه نگران این هستیم پایه سنواتی ما چقدر است و یا چند مقاله داریم و درگیر مسایلی غیر از جامعه و مردم شدیم چون که ساختار آموزش عالی این رو از من توقع ندارد که در جامعه و محله خودم تاثیرگذار باشم.

جهانشاه امیری: علت اینکه جامعه برای انتخابات و یا تصمیم گیری های خودشان به نخبگان و اساتید دانشگاه مراجعه نمی کند این است که اثربخشی آنها کاهش یافته است. جامعه نخبگانی باید بتواند در عرصه های مختلف محل رجوع باشد و برای این کار هم تشویق شود که در این صورت است که علاوه بر مردم، مدیران هم به نخبگان مراجعه می کنند و در چالش های خودشان از آنها راهکارهای علمی را دریافت می کنند.

میزگرد انتخاباتی کرمانشاه/ نخبگان دانشگاه در انزوا، طایفه داران در کانون توجه

تورج زینی وند: در استان های زاگرس نشین و خصوصا کرمانشاه ساختارهای قومی و قبیله ای در انتخابات دست برتر را دارد و مردم در انتخابات هرگز به جامعه نخبگانی خود مراجعه نمی‌کنند و لذا ساختارهای قومی هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید. علی رغم اینکه دنیا، دنیای علم و فناوری و تکنولوژی است اما به دلایل متعدد نخبگان جامعه، مرجعیت خودمان را از دست دادیم چراکه به جبر توسعه و پیشرفت، ما خودمان را در مقاله و کتاب محصور کردیم و بین ما و جامعه فاصله افتاده است و ارتباط و لینک ما با مردم قطع شده است و ملت هم حق دارد در عرصه ای چون انتخابات سراغ مرجع دیگری برود.

برای نقش آفرینی نخبگان در عرصه هایی چون مجلس باید برای انتخابات شاخصه هایی را تعیین کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانند انتخاب دقیقی داشته باشند اما در این زمینه خیلی فعالیت نکردیم و در نتیجه اشخاصی با استفاده از همان ساختارهای قومی وارد مجلس می شوند که خسارت فراوانی به بار می آورد.

میزگرد انتخاباتی کرمانشاه/ نخبگان دانشگاه در انزوا، طایفه داران در کانون توجه

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت هشت کرسی در خانه ملت و ۲ صندلی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha