امام جمعه شیراز: گروه علمی " انقلاب اسلامی" بسته‌های قوی برای جهاد تبیین تدوین کند

شیراز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در فارس و عضو گروه علمی انقلاب اسلامی گفت: اندیشمندان گروه علمی  انقلاب اسلامی باید توجه ویژه‌ای به تولید علمی داشته باشند و بسته‌های جهاد تبیین برای ارائه به معلمان، اساتید، دانشجویان و دانش آموزان تدوین کنند تا توان اقناع سازی آنها برای دفاع از ارزشها را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایت‌الله لطف‌الله دژکام چهارشنبه در چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این بسته‌های علمی باید توان تبیین و پاسخگویی به مسائل شبه‌های روز را داشته باشد در حالی که اکنون این تولید محتوای علمی چنانکه باید، قوی و چشمگیر نبوده است.

وی افزود: بدنه انقلاب اسلامی نیازمند پشتیبانی علمی و فکری است و اگر به این مساله پرداخته نشود برای دفاع دربرابر شبهه ها کم می‌آورد.

امام جمعه شیراز پیشنهاد کرد: باید برای درس انقلاب اسلامی نیاز سنجی‌هایی انجام شود تا کارگاه‌های مرتبط با آن برگزار شود.

آیت الله دژکام با اشاره به ۲۰ سال تدریس خود در درس انقلاب اسلامی گفت: این جلسات مفید است، فرصت گفت‌وگویی که میان اساتید این درس از دانشگاه‌های مختلف فراهم می‌شود، خیلی برکت دارد و باید تداوم یابد.

وی با اشاره به محورهای موضوعی این اجلاس یعنی مسائل امروز خاورمیانه و انتخابات پیش روی ایران، اظهار کرد: گروه علمی انقلاب اسلامی مباحثی دارد که نسبت به همه مسائل سیاسی و انقلابی موجود امروز دنیا جنبه مبنایی و پارادایمی دارد؛ اگر می خواهیم درباره هر یک از مسائل روز تحلیل داشته باشیم باید این مبانی را مد نظر داشته باشیم که به درستی چینش شود چرا که در غیر این صورت نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

نماینده ولی فقیه در فارس اذعان کرد: طی سالیان دراز پس از انقلاب با این مساله مواجه بودیم که در بسیاری اوقات تحلیل‌های ارائه شده در محیط‌های علمی با آنچه در جامعه می‌گذرد متفاوت می شود و بجای اینکه دانشگاه و حوزه پیشران متن جامعه باشد، از این حرکت عقب می‌ماند و علت این مساله نیز این است که در مبانی تفکری عموم مردم و رهبر معظم انقلاب را مبنا قرار نمی‌دهیم.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: باید قرآن بخوانیم که آیات آن مبنای تحلیل‌ها قرار گیرد، چنانکه رهبر معظم انقلاب در هر یک از سخنرانی‌های خود یک آیه از قرآن کریم را بیان و تفسیر کرده است.

وی با بیان اینکه، رها کردن این مبنا و محور قرار دادن دیدگاه‌های اندیشه‌ورزان غربی مساله‌ساز می‌شود، افزود: در مسائل سیاسی و اجتماعی و درس انقلاب اسلامی نیز نتوانسته‌ایم مبانی را قرآنی کنیم، اگر چه باید مبانی برای دیگر رشته‌های علمی نیز اسلامی شود.

نماینده ولی فقیه در فارس اعلام کرد: امروز این مساله در مجمع علمی حکمت و فلسفه شیراز به عنوان یک پروژه دنبال و بررسی می‌شود که کدام یک از پارادایم‌های علمی رشته‌های مختلف مانند معماری و دیگر رشته‌ها باید تغییر کند تا شهر اسلامی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: شهرداری شیراز نیز امکانات پژوهشکده خود را برای پرداختن به این مساله در اختیار گذاشت و نشست‌های با مهندسان و معماران برگزار شد و امروز نخستین نتیجه‌ها در حال نمایان شدن است.

نقش آفرینی علمی انقلاب اسلامی تقویت شود

عضو گروه علمی انقلاب اسلامی گفت: این اجلاس باید بر مبانی تحول‌ناپذیر متمرکز شود چرا که جامعه امروز تشنه شنیدن این مبانی است و اگر مسائل مردم، شناخته و به آن پاسخ داده شود، آن را رد نمی‌کنند.

آیت الله دژکام گفت: دانشگاه باید به گرونه‌ای باشد که استاد در هر جلسه کلاس، مسائل را از یک دیدگاه بررسی و فکر دانشجو را درگیر کند تا برای مسائل جامعه، پاسخ جست‌وجو کند، نه اینکه یک کتاب ثابت، سالها تدریس شود.

امام جمعه شیراز: گروه علمی " انقلاب اسلامی" بسته‌های قوی برای جهاد تبیین تدوین کند

وی تاکید کرد: نقش‌آفرینی گروه علمی انقلاب اسلامی باید تقویت شود و این نقش‌آفرینی وابسته به استادی است که درس را ارئه می‌دهد؛ او باید سخنی تازه بگوید و حرفی نو داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس تاکید کرد: تازه کردن مباحث درس انقلاب اسلامی باید به گونه‌ای باشد که دانشجو آن را مورد نیاز ببیند و به آن توجه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha