۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۱۳
کد خبر: 85380370
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزم دولت سیزدهم در رفع موانع تولید جدی است

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عزم دولت سیزدهم در رفع موانع تولید جدی توام با تلاشی بی‌وقفه است.

به گزارش ایرنا، محمد مجید فولادگر عصر چهارشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات حوزه کسب و کار استان مرکزی در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، افزود: تولید کنندگان امروز در شرایطی تولید می‌کنند که فضا برای آنها مهیا نیست و عملا جهاد می‌کنند و باید دست آنها را بوسید.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در سخنانی فرمودند که بخش خصوصی را دریابید و نگاه ایشان به این بخش، تولید و در عین حال کمک حداکثری است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بار اقتصادی کشور مبتنی بر بخش خصوصی است و دولت باید از این بخش حمایت کند.

فولادگر با بیان اینکه باید با تلاش حداکثری موانع تولید در کشور برداشته شود، گفت: چشم‌اندازی در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ترسیم شده که در افق ۱۰ ساله باید به جایگاهی برسیم که تولید، بویژه در بخش صنعتی انتخاب نخست فعالیتهای اقتصادی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: اگر تولید جذاب شود، چرخ صنعت و تولید کشور به خوبی حرکت می‌کند و توجه به این مهم ضروری است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: شعاری که در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود تولید صادرات محور- دانش بنیان است.

فولادگر تاکید کرد: راه دیگری در کشور به جز تولید صنعتی و صادرات وجود ندارد و باید به سمت توسعه صادرات حرکت کرد و رفع موانع این بخش با جدیت دنبال می‌شود.

وی گفت: در کشور با یک سری موانع بین بخشی مواجهیم اما در دولت سیزدهم شوراهای عالی فعال در این حوزه و کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده و تلاش می‌شود تا موانع یکی پس از دیگری حل شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای مسایل ارزی نشست‌های متعددی برگزار شده اما در کشور محدودیت‌ها و ملاحظاتی در این حوزه وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

این مسئول عنوان کرد: تمام ملاحظات ارزی، بانک مرکزی را به الگوی کنترل ارز رسانده، البته نقدهایی نیز وجود دارد.

وی گفت: توافقاتی در خصوص صادرات دانش‌بنیان‌ها انجام شده که در راستای آن پروتکل‌های ارزی با تخفیفاتی از نظر زمان بازگشت و درصد بازگشت ارز همراه باشد.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: همچنین بر اساس تصمیم این وزارتخانه، مقر شده شرکت‌های دانش‌بنیان در صف ارز قرار نگیرند.

فولادگر اظهار کرد: این وزارتخانه در راستای مدیریت ارز در حال مذاکره با بانک مرکزی است اما نتیجه ملموسی که فرآیندهای ارزی تولیدکنندگان را تغییر دهد تاکنون رخ نداده است.

وی با بیان اینکه، بحث سیاست‌های ارزی با جدیت دنبال می‌شود، گفت: تامین مالی چالش عمده واحدهای تولید کننده است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: رهبر معظم انقلاب هفته گذشته تذکری در خصوص کنترل تراز نامه و سیاست‌های کنترل نقدینگی داده و فرمودند که این موضوع منجر به آسیب رسیدن به تولید نشود که پس از این بیان ایشان بلافاصله بحث گواهی سپرده از سوی بانک مرکزی اعلام شد.

فولادگر اظهار کرد: ابزارهای مختلف و متنوعی برای تامین مالی وجود دارد که باید برای فعالان تشریح شود.

وی پیشنهاد داد: همه واحدهای تولیدی که با مشکل تامین مالی مواجه هستند باید گواهی سپرده را جدی بگیرند و اداره کل صمت استان مرکزی فهرست اولویت بندی شده‌ای از صنایعی که نیاز به منابع مالی دارند، ارایه دهد.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، توسعه صادرات دانش بنیان و تنوع بخشی به مقاصد کالاهای صادراتی جزو پروژه‌های اصلی و پیشران وزارتخانه است و دولت توانسته نقش خود را در تسهیل‌گری تجارت خارجی ایفا کند، هرچند به طور قطع با نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

فولادگر عنوان کرد: رابطه وزارت صمت با اتاق‌های بازرگانی خوب است و به نوعی ارتباط دولت و بخشی خصوصی در حال تقویت است.

وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی باید موقعیت فراگیر خود را داشته باشد و از شکل‌گیری جریان‌های موازی جلوگیری کند.

فعالان حوزه کسب و کار استان مرکزی در این نشست مسایل و مشکلات خود را مطرح کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha