معلمی که ۱۶سال دانش‌آموزان را به نمایشگاه تجسمی فجر می‌آورد

تهران- ایرنا- سرپرست گروه گرافیک هنرستان دخترانه می‌گوید: هر سال و هر دوره دانش‌آموزان را به جشنواره تجسمی فجر می‌آورم، امسال شانزدهمین سال حضور مستمر دختران هنرجوی ما از این نمایشگاه است.

به گزارش ایرنا، هنرجویان رشته گرافیک یکی از هنرستان‌های دخترانه شهر تهران با حضور در موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر از آثار نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای‌ زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیدن کردند.

فاطمه‌سادات ساداتی هنرمند و مدرس هنر که هنرجویان را همراهی می‌کرد، درباره این بازدید اظهارداشت: در این نمایشگاه می‌توانیم کارهای سنتی و مدرن را در کنار هم ببینیم و این یک اتفاق جذاب است. هر ساله آثار حاضر در نمایشگاه، جذاب‌تر، با کیفیتی بالاتر و با افزوده شدن بخش‌های جدید برگزار می‌شود که جای خوشحالی دارد.

وی با اشاره به حضور هنرجویان هنرستان در این نمایشگاه افزود: هنرجویان هنرستان، حضور در این‌گونه نمایشگاه‌ها را دوست دارند و از آثار حاضر، ایده دریافت می‌کنند. به‌ نظرم باید امکان حضور دانش‌آموزان و هنرجویان در چنین فضاهایی تسهیل شود؛ چراکه دیدن این نمایشگاه به دانش‌آموز کمک می‌کند و او را انگیزه‌مند می‌کند تا بتواند به صورت تخصصی تازه‌ترین دستاوردهای هنری رشته خود را دنبال کند.

این مدرس هنر، اضافه شدن بخش بازار هنر به ساختار فجر شانزدهم را موجب افزایش انگیزه هنرجویان دانست و گفت: این کار باعث می‌شود یک هنرجو انگیزه لازم برای خلق آثار هنری را بیابد و با هدف فروش آثار خود در آینده برای شرکت در جشنواره برنامه‌ریزی کند.

مریم فتحی یکی از هنرآموزان رشته گرافیک هنرستان که در این بازدید حضور پیدا کرده است، اظهار داشت: ما در هنرستان دروسی مانند عکاسی، تصویرسازی، گرافیک و ... داریم؛ این نمایشگاه یک اتفاق پربار و خیلی خوب برای ما بود و از تکنیک‌های بکاررفته در آثار بخش‌های نقاشی و تصویرسازی بهره بردیم.

معلمی که ۱۶ است دانش‌آموزانش را به نمایشگاه تجسمی فجر می‌آورد

وی همچنین به آثار بخش طراحی فرهنگ‌محور پرداخت و گفت: فکر می‌کنم در این بخش، هنرمندان ایرانی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. ما در زمینه صادرات محصولاتی مانند زعفران و پسته به خاطر مشکلات بسته‌بندی توفیق چندانی نداشته‌ایم. فکر می‌کنم اضافه شدن این بخش و ورود هنرمندان به چنین حوزه‌ای می‌تواند راه‌گشا باشد.

این هنرآموز افزود: ما در دروس‌مان مباحث مختلفی از ترکیب‌بندی، استفاده از رنگ‌ها و نقوش اسلامی را فرامی‌گیریم اما با جست‌وجو در اینترنت، بیشتر آثار خارجی دیده می‌شود. دانش‌آموزان با حضور در این نمایشگاه، از نزدیک آثار هنرمندان را می‌بینند و بسیاری از آنها انگیزه پیدا می‌کنند تا در جشنواره شرکت کنند.

ساعت‌ها کتاب ورق زدن، به‌اندازه یک ساعت بازدید نمایشگاه نیست

میرزایی که به عنوان سرپرست گروه گرافیک هنرستان متقین، هنرجویان را همراهی می‌کند، با بیان اینکه تمام دغدغه‌اش از روزهای ابتدایی برگزاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هماهنگی برای حضور هنرآموزان در نمایشگاه بوده است، اظهارداشت: شخصا ۲۰ سال است در هنرستان تدریس می‌کنم و هر سال، دانش‌آموزان را به جشنواره تجسمی فجر می‌آورم. امروز شانزدهمین سال حضور مستمر دانش‌آموزان این هنرستان دخترانه در نمایشگاه فجر است.

وی گفت: افتخار می‌کنم که در این نمایشگاه تمامی هنرها به صورت یک‌جا به دانش‌آموزانی که تنها ۱۶ سال سن دارند، ارائه می‌شود. نمایشگاه تجسمی فجر، فرصتی است تا آثار هنری را به کسانی که تازه پا در عرصه هنر گذاشته‌اند، بشناسانیم و هنرجویان تفاوت هنرها را بدانند.

سرپرست گروه گرافیک هنرستان متقین افزود: خیلی از دانش‌آموزان، نگارگری را نمی‌شناسند و تفاوت تذهیب و تشعیر را نمی‌دانند. ما در خلال این بازدیدها می‌توانیم تفاوت‌های موجود را تشریح کنیم. از این‌رو بازدید از نمایشگاه تجسمی فجر یک درس فوق‌العاده تخصصی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود؛ چراکه اگر ساعت‌ها کتاب ورق بزنیم، به‌اندازه یک ساعت بازدید از آثار هنرمندان معاصر تاثیر نخواهد داشت.

معلمی که ۱۶ است دانش‌آموزانش را به نمایشگاه تجسمی فجر می‌آورد

وی با اشاره به سطح کمی و کیفی آثار نمایشگاه تجسمی فجر اظهارداشت: در زمینه نقاشی‌خط واقعا آثاری که روی دیوار رفته عالی‌اند؛ اثر استاد محمدعلی مدنی را در نمایشگاه دیدم و بسیار پسندیدم. اثر «پیدا و پنهان» واقعا حس پیدا و پنهان را به مخاطب منتقل می‌کرد و نسبت به دیگر آثار ارائه شده بهتر بود. در بخش‌های دیگر مانند پوستر و نقاشی، آثار ارائه‌شده بهتر از سال گذشته بود. فکر می‌کنم امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیشرفت بیشتری را تجربه کرده است.

میرزایی گفت: از سال ۱۳۸۲ در تهران هستم و هر ساله دانش‌آموزان را برای بازدید از نمایشگاه آثار جشنواره تجسمی فجر و دیگر جشنواره‌ها به صورت مستمر تشویق می‌کنم. معتقدم همین بازدیدها موجب علاقه‌مندی بیشتر آن‌ها خواهد شد تا خودشان خارج از هنرستان، یک حیطه‌ تخصصی را دنبال کنند.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به صورت رسمی یکشنبه- هشتم بهمن ماه- با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند آغاز به کار کرد و تا ۳۰ بهمن به جز دوشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۸ در این موزه میزبان علاقه‌مندان است.

همچنین آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر سه‌شنبه- دهم بهمن ماه- در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. در این نمایشگاه، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در مجموعه نگارخانه‌های موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن ماه همه‌ روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و روزهای جمعه و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۰ پذیرای عموم مخاطبان است.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

فراخوان جشنواره شانزدهم دوم آبان ماه امسال با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین، در دو بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری، شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط) نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر) کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره) مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید، از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد.

بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) دربرگیرنده هفت زیربخش است که زیربخش‌های آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنرهای تجسمی) را شامل می‌شود.

بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم شامل ۶ زیربخش است که بازار هنرهای تجسمی، مفاخر هنرهای تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوسترهای فجر(محیطی) را دربرمی‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha