فروپاشی جهان دو قطبی نتیجه انقلاب اسلامی در ایران بود

شیراز - ایرنا - استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران؛ انقلاب اسلامی را یکی از مهمترین انقلابهای بزرگ دنیا دانست که اثربخشی آن بین‌المللی بوده است و گفت: این اثربخشی را در سالهای بعد از انقلاب به وضوح دریافتیم آنگاه که جهان دوقطبی دچار فروپاشی شد و یکی از دلایل اصلی این فروپاشی انقلاب اسلامی ایران بود.

به گزارش ایرنا، مصطفی ملکوتیان چهارشنبه در چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاههای کشور در شیراز باتبریک دهه مبارک فجر و عید سعید مبعث، انقلاب اسلامی را از بزرگترین انقلاب‌های معاصر دانست و افزود: چهل و چهار سالگی انقلاب و جمهوری اسلامی ملت ایران را پشت سر گذاشته‌ایم و در آستانه چهل و پنجمین سالروز پیروزی این انقلاب شکوهمند شاهدیم خوش درخشیده است.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی دارای همه شرایط وجوه انقلاب های بزرگ است، گفت: انقلاب اسلامی در بحث رهبری جهانی، آرمانهای بشری، انسانی و آرمانهایی هماهنگ با فطرت بشر در جایگاهی رفیع است و اثربخشی آن بین المللی است.

ملکوتیان با بیان اینکه از لحاظ ژئوپولتیک، منطقه زندگی ما در دنیا راهبردی است، تصریح کرد: در دنیا منطقه دیگری به پراهمیتی غرب آسیا که فلسطین، ایران و عربستان را شامل می‌شود، نداریم که دقیقا بین سه قاره اصلی واقع شده و مرکز انرژی دنیاست و تحولات در این منطقه ارزش جهانی یافته و پیروزی انقلاب اسلامی به بسیاری مفاهیم معنا بخشیده است.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به تاثیر تحولات این منطقه بر جهان به اهمیت فلسطین و ۲ منطقه غزه و ساحل غربی رود اردن اشاره کرد و افزود: سرزمین مقدس فلسطین بعد از جنگ جهانی اول با نقشه انگلیسی‌ها اشغال شد و با شیوه های مختلف، فلسطینی‌ها را از سرزمینشان اخراج کردند.

وی با اشاره به جنگهای زیاد طی سالهای پس از اشغال تا امروز در این منطقه، گفت: بعد از جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۸۲ شاهد شکست رژیم صهیونیستی در لبنان، آغاز تشکیل گروههای حماس و جهاد اسلامی در سرزمین فلسطین و تغییر صحنه سیاسی این سرزمین به نفع گروههای جهادی بودیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پس از تشکیل گروه های مقاومت، رفته رفته مواضع‌شان با ایران اسلامی نزدیک شد و گروه های جهاد اسلامی و حماس صحنه سیاسی را در غزه در اختیار گرفتند، ادامه داد: در انتخاباتی که در آن زمان برگزار شد، آنها برنده انتخابات شدند و دولت هم در اختیارشان قرار گرفت.

ملکوتیان با اشاره به نبردهای مختلف در لبنان و فلسطین و نیز جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶، تصریح کرد: در نبرد طوفان الاقصی بجز بحث مقاومت فلسطینی‌ها، عوامل مختلف تاثیرگذار در این صحنه را هم داریم از جمله حمایت دولتهای حامی جبهه مقاومت که در واقع رژیم اشغالگر صهیونیستی را در محاصره دارند و با ضربه زدن به آن، به گونه‌ای راهبردی از فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به حمایت بی‌سابقه افکار عمومی جهانی از فلسطینی‌ها، گفت: بعد از طوفان الاقصی، مساله فلسطین به یک موضوع جهانی تبدیل شده و چهره‌های مختلفی را دیدیم که در این دفاع عمومی حاضر شدند و بیانیه‌ها و شکایت‌های مختلف به سازمانهای بین المللی ارائه کردند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به ضربه بزرگ انسانی و اقتصادی ده‌ها میلیارد دلاری به رژیم اشغالگر قدس در جریان طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: مشکل اقتصادی؛ موج مهاجرت معکوس و بازگشت یهودیان به سرزمینهایی که از آنجا آمده بودند؛ اختلافات داخلی میان گروههای مختلف رژیم صهیونیستی از نکاتی است که باید به آن توجه کرد که تا پیروزی فلسطینی‌ها ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه خود صهیونیستها هم پذیرفته‌اند که در این عرصه شکست خورده‌اند، تصریح کرد: در این جریانات، مساله خروج آمریکا از عراق و سوریه حالت محوری به خود گرفته و مشخص است که بعد از آن، بحث خروج از کل منطقه مطرح خواهد شد و البته محور آمریکا و انگلیس در دریای سرخ هم در حال شکست است و نتایج آن، یقینا بر قضایای منطقه تاثیر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آمریکا به وضعیت شلیک در حال فرار تبدیل شده و در این راه مدام به دولتهای بزرگ مثل چین متوسل می‌شود تا میانجیگری کنند، همراه با افزایش تردید در آمریکایی‌ها برای ادامه حضور یا رفتن از این منطقه، قدرت مقاومت به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

وی عنوان کرد: آمریکایی ها هرجا تهدید برای آنها بیشتر وجود داشته باشد، مثل عراق و سوریه، آن را زودتر ترک می‌کنند و این باعث همراهی بیشتر منطقه‌ای و جهانی با فلسطین می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: غربی‌ها به دلیل گیرافتادن در این قضیه، به سمت طرحهای دو دولتی در سرزمین های اشغالی خواهند رفت که قبلاً شکست خورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha