طرح استان‌های ساحلی، در راستای احیای سواحل مکران است

اصفهان - ایرنا - نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استان‌های ساحلی در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و احیای سواحل مکران است که با تصویب مجلس، در قالب احکام برنامه هفتم توسعه به قانون تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین میرزایی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس طرح استان‌های ساحلی که پس از ۲ سال پیگیری در مجلس تصویب شد، بخش‌هایی از سواحل در اختیار استان‌های توانمند قرار می‌گیرد تا با انتقال صنایع طی فرآیندی تقریبا ۲ دهه‌ای، تراکم جمعیتی مناسب نیز در آنجا شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب موضوع احیای سواحل مکران را مطرح کردند، ادامه داد: ظرفیت‌های فراوانی از جمله ذخایر انرژی نفت و گاز، آب بی پایان، مواد غذایی و خوراک کارخانه‌های صنعتی در سواحل مکران وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان افزود: استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند هم به مردم محروم آن مناطق کمک کند و هم ظرفیتی برای استان‌هایی باشد که از نظر اقتصادی و فنی و مهندسی توانمند هستند و می‌توانند در سواحل مکران سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: آب، هوا و فرونشست سه مشکل اساسی اصفهان است که باید با ریشه یابی برای حل این مشکلات به دنبال حل واقعی مساله بود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این بحران ها بدلیل سیاست‌های اشتباهی در چند دهه اخیر و شیوه شهرسازی اشتباه و گسترش صنایع آلاینده و آب‌بر بوجود آمده که اصفهان را با خسارت‌های سنگینی مواجه کرده است.

حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: برای حل این مشکلات گاهی گفتار درمانی و گاهی مُسکن درمانی شده است اما شکل گیری استان های ساحلی می تواند یکی از راه حل های موثر این مشکلات باشند.

به گزارش ایرنا، سواحل راهبردی مکران در جنوب شرق ایران، سواحلی اقیانوسی متصل به اقیانوس هند از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در نقطه صفر مرزی در شرق است. سواحلی که به گواه بسیاری اکسیژن توسعه ایران است و از این رو دولت در سال های گذشته گام‌های بلندی را برای ارتقای این منطقه از طریق توسعه زیرساخت‌های عمرانی و حمل و نقل بویژه در بندر چابهار برداشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha