۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85381583
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش چشمگیر بیماری تب مالت در ملایر

۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷
کد خبر: 85381583
کاهش چشمگیر بیماری تب مالت در ملایر

همدان- ایرنا- کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت ملایر گفت: موارد ابتلا به بیماری تب مالت در این شهرستان نسبت به سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده که این مهم با پشتکار و برنامه‌ریزی مناسب رئیس گروه و کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر این مرکز محقق شده است. 

"رحمت‌الله یوسفی" روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد : موارد ابتلا به بیماری تب‌مالت در شهرستان ملایر روند کاهشی چشمگیری داشته و به نصف مشابه سال قبل رسیده‌ است.

وی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات را یکی از معضلات جدی جامعه دانست و افزود: استان همدان و شهرستان ملایر در کشور از لحاظ شیوع و ابتلا به بیماری تب‌مالت از استان‌های با شیوع بالا است که در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت ملایر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز بهداشت برای پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری تب‌مالت را آموزش دامداران و خانواده‌ها، بیماران مبتلا به تب‌مالت و خانواده‌ها، دانش‌آموزان، زنان روستایی و جامعه عشایری عنوان کرد.

یوسفی گفت: در این زمینه اقداماتی تاثیرگذاری همچون آموزش راه‌های پیشگیری از بیماری تب‌مالت به عموم جامعه، پیگیری مستمر از بیماران در سطح شهر و روستاها، اطلاع‌رسانی با نصب بنر و توزیع پمفلت آموزشی و آموزش به تمامی دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی پایه متوسطه دوم و هماهنگی برون‌بخشی بین مرکز بهداشت و سازمان دامپزشکی جهت انجام واکسیناسیون دام در سطح شهرستان انجام شده است.

نیازمند همراهی مردم در مبارزه با بیماری‌های واگیر هستیم

وی ادامه داد: بیماری تب‌مالت که نام دیگر آن "بروسلوز" است، توسط نوعی باکتری به نام بروسلا به وجود می‌آید و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که می‌تواند طیف وسیعی از پستانداران را مبتلا کند و برای جلوگیری از ابتلا به آن باید مردم از راه‌های انتقال بیماری و نحوه پیشگیری اطلاع داشته باشند.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت ملایر بیان کرد: شروع بیماری تب مالت مبهم و نامشخص است و به همراه خستگی، عرق فراوان، بی‌اشتهایی، سردرد و تبی که کم کم ظاهر شده و به تب مواج معروف است و میزان تب در صبح کم و هنگام عصر بالا رفته و شب زیاد می‌شود و ممکن است با لرز همراه باشد.

جوشاندن شیر؛ بهترین راه برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا

یوسفی راه‌های انتقال تب مالت را تماس انسان با حیوانات اهلی آلوده عنوان کرد و افزود: این باکتری می‌تواند در اثر مصرف گوشت آلوده و خوب پخته نشده، شیر و لبنیات آلوده و پاستوریزه نشده ، تماس با جنین سقط‌شده دام در اثر تب‌مالت، مدفوع، خون و ترشحات آلوده دام، از طریق تنفسی و پرسنل آزمایشگاهی منتقل شود.

وی با تأکید بر اینکه برای پیشگیری از بیماری تب‌مالت از مصرف مواد لبنی مشکوک و غیر پاستوریزه جدا باید خودداری شود، تاکید کرد: جوشاندن شیر به مدت پنج دقیقه بهترین شیوه برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا در آن است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت ملایر : محل نگهداری حیوانات باید در فاصله مناسبی از محل زندگی انسان باشد و دامدار هنگام ورود به آغل و اصطبل حتما باید از ماسک تنفسی استفاده کند.

یوسفی بیان کرد: دامپزشکان، دامداران، پرسنل کشتارگاه‌ها و هر فرد دیگری که به نوعی با دام‌ها در ارتباط هستند از دستکش، کلاه، ماسک، عینک و روپوش مناسب استفاده کنند و دامداران حتما واکسیناسیون دام‌ها را تحت نظارت دامپزشکی انجام دهند.

دامداران هرگونه موارد سقط دام را اطلاع دهند

وی یادآور شد: دامداران باید سقط دام‌ها را به شبکه دامپزشکی محل سکونت باید اطلاع داده و مراقب آلوده شدن دست به ترشحات حیوانات در موقع کار در آغل باشند.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت ملایر خاطرنشان کرد: بیماری تب‌مالت در گروه‌های مختلف متفاوت است، به ویژه در افراد سنین بالا، کودکان، زنان باردار و همچنین افرادی که بیماری خاص دارند و باید موازین بهداشتی را رعایت کنند تا مبتلا نشوند.

یوسفی همچنین استفاده نکردن از آغوز و شیر دام بصورت خام، استفاده از دستکش هنگام دوشیدن شیر و جمع‌آوری محتویات سقط جنین دام، استفاده از ماسک موقع نظافت دامداری و واکسیناسیون سالانه دام‌ها را از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب‌مالت برشمرد.

به گزارش ایرنا؛ ملایر با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری همدان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha