تشریح دیدگاه‌های ۵۲ کشور جهان در مورد پیامدهای حقوقی اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین

تهران- ایرنا- دادگاه عالی سازمان ملل متحد اعلام کرد که در مجموع ۵۲ کشور جهان از جمله ترکیه و سه سازمان بین‌المللی در جلسات استماعی که در دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) برگزار خواهد شد، به صورت شفاهی دیدگاه‌ها و نظرات مشورتی خود را در مورد پیامدهای حقوقی اقدامات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تشریح می‌کنند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از آناتولی، دادگاه بین‌المللی دادگستری تقویم ارائه شفاهی دیدگاه‌ها و نظرات مشورتی را در مورد پیامدهای حقوقی اقدامات اسرائیل در اراضی فلسطینی تحت اشغال خود از جمله بیت المقدس شرقی اعلام کرد.

بر این اساس، ۵۲ کشور از جمله ترکیه، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا، هر کدام ۳۰ دقیقه به صورت شفاهی از ۱۹ تا ۲۶ فوریه (۳۰ بهمن تا ۷ اسفند) به ارائه شفاهی دیدگاه‌ها و نظرات مشورتی خود در مورد پیامدهای حقوقی اقدامات رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی تحت اشغال خود خواهند پرداخت.

این جلسات استماع در ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) با جلسه استماع فلسطین آغاز و در بعدازظهر ۲۶ فوریه (۷ اسفند) با جلسه استماع مالدیو به پایان خواهد رسید و جلسه استماع ترکیه نیز برای ظهر ۲۶ فوریه تعیین شده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وظایف اصلی دادگاه بین‌المللی دادگستری شامل حل و فصل اختلافات حقوقی که بین دولت‌ها در راستای حقوق بین‌الملل به وجود می‌آید و ارائه نظرات مشورتی در مورد مسائل حقوقی ارجاع شده به آن است.

دادگاه سازمان ملل متحد بنا به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نظر مشورتی غیرالزام‌آور در مورد پیامدهای حقوقی سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل در فلسطین اشغالی در این زمینه صادر خواهد کرد.

این اولین بار است که چنین تعداد زیادی از کشورها در برابر این دادگاه اظهارات کتبی و شفاهی خود را برای یک نظر مشورتی ارائه می‌کنند.

به گزارش ایرنا، پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده‌ بود.

نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه ۲۱ دی برگزار شد. در جریان این نشست، نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده‌ است و نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

جلسه دوم نیز فردای همان روز (جمعه ۲۲ دی) برگزار شد و چند هفته به قضات دادگاه فرصت داده‌ شد تا حکم نهایی را در این پرونده صادر کنند.

وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه تصریح کرد: اسرائیل جنایات و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده‌ است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده‌ است. قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده‌ است و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایات نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha