۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 762
کد خبر: 85382490
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکوفه‌های بهاری در رباط کریم زمستان را به عقب راندند

رباط کریم - ایرنا - تصاویری که از روستای انجم آباد رباط کریم ثبت شده است نشان می‌دهد که گویی زمستان برای درختان بی‌معنی شده است و آنها بی‌توجه به سرما، نوید بهاری زودهنگام و غیرمنتظره را می‌دهند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تصویر شکوفه های بادام، گویی زمستان را در نبردی نابرابر با بهار نشان می‌دهد، زمستانی که هنوز نتوانسته است قدرت خود را به طور کامل به رخ طبیعت بکشد، مغلوبِ جسارتِ بهار شده است و در اصل باید گفت که زمستان تسلیم بهار در رباط کریم شده است.

اگر چه بوی بهار برای همه ما لذت‌بخش است، اما فراموش نکنیم که این تصاویر، زنگ خطری برای تغییر اقلیم آب و هوایی و بهم ریختن نظم طبیعی فصل‌ها است، بهار زودرس در رباط کریم، نمونه‌ای از این دگرگونی ناخوشایند است که می‌تواند پیامدهای منفی برای محیط زیست و کشاورزی داشته باشد.

انجم‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران است. روستای انجم آباد در ۳ کیلومتری شمال باختری شهرستان رباط کریم قرار دارد که از شمال به روستاهای اصیل آباد و سقر چین شهرستان شهریار از جنوب به روستای آغچه کند و شهر آباد از شرق به روستای ینگجه و از غرب هم به اراضی آغچه کند محدود می شود. فاصله روستا تا مرکز دهستان (منجیل آباد) حدود ۵/۱ کیلومتر تا شهر رباط کریم یک کیلومتر و تا شهر تهران حدود ۱۳ کیلومتر می باشد.

شکوفه‌های بهاری در رباط کریم زمستان را به عقب راندند

نگهداری از زمین های کشاورزی به ویژه در فصل پاییز و زمستان تضمین کننده سلامت گیاه در دوره ی سرد سال و بهبود عملکرد آن در تابستان خواهد بود. انجام یکسری اقدامات در اوایل پاییز و قبل از شروع یخبندان باعث می شود گیاه ذخیره کافی از آب و مواد معدنی داشته باشد،از سرما محافظت شود و بتواند به راحتی زمستان را طی کرده ودر بهار رویش مجدد خود را آغاز کند.

گرم شدن هوا در فصل زمستان تغییر عجیبی است که بیشتر مردم از خود علت آن را سوال می‌کنند که چرا هوا سرد نمی‌شود. دمای زمین در چند دهه گذشته افزایش یافته و به این روند افزایشی دما، اصطلاحاً «تغییرات اقلیمی» گفته می‌شود، زیرا این کلمه علاوه بر افزایش دما، به تاثیر آن روی اقلیم نیز اشاره می‌کند. تغییرات اقلیمی، مهمترین علت تغییر در الگوهای آب و هوایی در سراسر کره زمین می‌باشد.

در شرایط عادی و طبیعی، دمای زمین در طول یک دهه یا سال تغییر می‌کند که دلیل آن چرخه طبیعی زمین است. اما به جز این تغییر دمایی که به شکل طبیعی رخ می‌دهد، فعالیت‌های مخرب انسانی مهمترین دلیل تغییرات اقلیمی است که اکنون با آن مواجه هستیم. اما در حال حاضر فعالیت‌های بشر سبب تولید گازهای گلخانه‌ای شده‌اند که عمر طولانی دارند و با افزایش دما نیز از بین نمی‌روند و جو زمین را از حالت طبیعی خود خارج می‌کنند. در نتیجه این اختلالات، دمای زمین روز به روز افزایش می‌یابد.

تغییرات آب و هوایی سریعی که اکنون شاهد آن هستیم ناشی از استفاده انسان از نفت، گاز و زغال سنگ برای خانه‌ها، کارخانه‎‌ها و حمل و نقل است. وقتی این سوخت‌های فسیلی می‌سوزند، گازهای گلخانه‌ای آزاد می‌کنند، عمدتاً دی اکسید کربن. این گازها گرمای خورشید را به دام می‌اندازند و باعث افزایش دمای سیاره زمین می‌شوند. اکنون جهان حدود ۱.۲ درجه سانتیگراد گرمتر از قرن نوزدهم است و مقدار دی اکسید کربن در جو ۵۰٪ افزایش یافته است.

در سالی که بازگشت پدیده آب و هوایی «ال نینو»، تابستان فوق‌العاده گرم، مجموعه‌ای از رویدادهای شدید آب‌وهوایی و تأثیر آشکار گرمایش جهانی به وقوع پیوست، کارشناسان پیش‌بینی کردند که این زمستان با تبدیل شدن به گرم‌ترین زمستان، احتمالاً رکوردهای قبلی را بشکند.

«متیو بارلو»، دانشمند آب و هوایی به خبرگزاری ها در این باره گفته است: در سطح جهانی، بسیار محتمل است که ماه‌های آتی گرم ترین دسامبر، ژانویه و فوریه در تاریخ ثبت شده باشد.

به گفته او، برای کل زمین به احتمال زیاد گرم ترین دوره ثبت شده است.

او گفت که عوامل زمستان فوق العاده گرم «گرمایش زمین» و اثر پدیده آب و هوایی «ال نینو» است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha