پایان جنگ غزه، آغازی بر کاهش تنش‌ها 

تهران-ایرنا- مهمترین اقدام جهت کاهش تنش‌های منطقه ای که با آن مواجه هستیم، تلاش برای پایان دادن به بحران غزه به عنوان کانون و علت تنش‌های منطقه است؛ غزه‌ای که جهان 4 ماه انواع جنایات جنگی و نسل کشی صهیونیست‌ها را علیه مردم آن مشاهده کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در تداوم اقدامات گسترده دیپلماتیک ایران که از آغاز جنایات و حملات اسرائیل به مردم غزه در مدت چهار ماه اخیر و به منظور توقف جنگ، ایجاد آتش بسی دائمی و بازگشایی مسیرهایی برای ارسال کمک های بشردوستانه به مردم غزه انجام شده، شاهد دور تازه ای از سفرهای منطقه ای امیرعبداللهیان هستیم.

در شرایطی که بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای منطقه ای و غربی گمانه زنی هایی را پیرامون در دسترس بودن آتش بس میان اسرائیل و حماس در قالب طرح آتش بس نشست پاریس صحبت می کنند، وزیر امور خارجه بعدازظهر جمعه (۲۰ بهمن) در صدر هیاتی عازم بیروت به عنوان اولین مقصد از سفر منطقه ای خود شد تا با مقامات عالی رتبه این کشور و برخی رهبران مقاومت در آن کشور دیدار و گفتگو کند.

پس از لبنان، سوریه و قطر نیز مقاصد بعدی سفر وزیر امور خارجه هستند که دیدار با مقامات آن کشورها نیز در دستور کار برنامه فشرده امیرعبداللهیان قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران در چهار ماهی که از بحران غزه پشت سر می گذاریم تمام ظرفیت دیپلماتیک خود را مصروف حل و فصل این بحران، مذاکره با کشورهای منطقه ای و بین المللی و استفاده از پتانسل های موجود در قالب سازوکارهای بین المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، بریکس و سازمان همکاری شانگهای کرده است.

مهمترین محور مورد مذاکره میان امیرعبداللهیان با مقامات کشورهای مزبور تاکید بر لزوم توقف جنگ غزه به عنوان «کانون بحران منطقه»، رسیدگی به وضعیت اسفبار مردم غزه و بررسی تجاوزات اخیر آمریکا به سوریه و عراق و البته حملات آمریکا و انگلیس به یمن است که امری ناقض حقوق بین الملل و نقض کننده تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آن کشورها به حساب می آید.

از یک طرف آمریکا در مواضع رسمی و اعلامی خود و همچنین در پیام هایی که به صورت غیر مستقیم به ایران و برخی گروه های مقاومت منطقه ارسال می کند، ادعا دارد که مایل به افزایش تنش و گسترده شدن جنگ در منطقه نیست، اما در عمل شاهدیم که از ابتدای بحران غزه تا به امروز تمام قد حمایت های سیاسی، رسانه ای، اقتصادی و لجستیکی خود را از اسرائیل انجام داده و امروز در افکار عمومی جهان به عنوان شریک جنایات رژیم صهیونیستی شناخته می شود.

هرچند که کماکان غرب و در رأس آنها آمریکا با استفاده از رسانه های جریان اصلی جهان تلاش می کنند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهند و حتی تلاش های اخیر خود را برای آتش بس در غزه بشردوستانه قلمداد می کنند، اما باید پذیرفت که یکی از دستاوردهای چهار ماه اخیر و عملیات طوفان الاقصی این است که دیگر اینگونه ژست های غرب در افکار عمومی رسوخ نمیکند و مردم دیگر باور نمی کنند کسانی که ۴ ماه انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی را در اختیار رژیمی اشغالگر قرار دادند تا آنها را بر سر غیرنظامیان، زنان و کودکان فلسطینی فرود آورند، حال به یکباره خیر خواه کودکان غزه شدند و آتش بسی بشردوستانه را خواهان هستند.

در نهایت آنکه، به نظر می آید با توجه به مشکلات متعدد اقتصادی و اختلافات داخلی میان مسئولین تل آویو و البته فشار خانواده های اسرای اسرائیلی بر کابینه نتانیاهو، مقامات این رژیم به این نتیجه رسیده اند که بهتر است به سمت آتش بس با حماس حرکت کنند. نکته قابل تامل هم اینجاست که اسرائیل با گروهی که پیشتر اعلام کرده بود قصد نابودی کلیه زیرساخت های آن را دارد و حتی حماس را به داعش تشبیه کرد، وارد مذاکره شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha