۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۳
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85382522
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

تهران- ایرنا- ایالات متحده و ژاپن در اواخر این هفته یک رزمایش مشترک را به پایان رساندند که به گفته تحلیلگران با هدف بهبود هماهنگی توانایی‌های دو کشور برای مقابله با تهدیدهای احتمالی از سوی چین انجام شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تایپه تایمز، فرماندهی هند-اقیانوس آرام ایالات متحده در خصوص این رزمایش تصریح کرد این تمرین نظامی به نوعی تمرین شبیه‌سازی رایانه‌ای برای پاسخ به هر گونه بروز بحران در منطقه به شمار می آید.
بر اساس این گزارش، این بخشی از یک تمرین دوجانبه سالانه است که به طور متناوب با تمرینات آموزشی میدانی انجام می شود و برای نخستین بار نیروی دفاعی استرالیا نیز به این رزمایش پیوست.
از دیگر سو، یک رسانه‌ ژاپنی مدعی شد که توکیو و واشنگتن برای نخستین بار در رزمایش نظامی مشترک خود، چین را به عنوان دشمن فرضی در نظر گرفته‌اند.
کیودو نیوز به نقل از منابع دولتی ژاپن می گوید ایالات متحده و ژاپن برای اولین بار در رزمایش خود به جای نام موقتی که قبلاً استفاده می شد، چین را به عنوان دشمن فرضی معرفی کرده اند.
ژاپن‌تایمز نیز در گزارشی مشابه به نقل از منابع آگاه مدعی شد که نیروهای وزارت دفاع ژاپن و ارتش آمریکا از اول فوریه (۱۲ بهمن) رزمایش شبیه‌سازی رایانه‌ای مراکز فرماندهی را به طور مشترک آغاز کرده و در آن برای نخستین بار چین را به عنوان دشمن فرضی در نظر گرفته اند.
به نوشته ژاپن‌تایمز، در این رزماش، یک موقعیت اضطراری در تایوان با رایانه شبیه‌سازی و طراحی شده است.
بنابر اعلام وزارت دفاع ژاپن به دلیل مقررات امنیت داخلی، این امر به عنوان یک سناریوی محرمانه طبقه‌بندی شده است.
آمریکا و ژاپن مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌های مشترک با فرض شرایط اضطراری را در دستور کار دارند و گفته رسانه‌ها، رزمایش مشترک کنونی آمریکا و ژاپن با اسم رمز «لبه بران» برگزار می‌شود. کارشناسان می گویند نتایج این رزمایش در طرحی نهایی که پیش از پایان امسال آماده می‌شود، منعکس خواهد شد.
آمریکا و ژاپن از سال ۱۹۸۶ تقریباً یک سال در میان رزمایش‌هایی را با اسم رمز «شمشیر بران» برگزار می‌کنند.
هفته گذشته گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد کشتی‌های گارد ساحلی چین وارد آب‌های مورد مناقشه در دریای چین شرقی شده بودند و پس از دریافت هشدار منطقه را ترک کردند.
گارد ساحلی ژاپن با انتشار گزارشی گفت: به طور پی در پی از چهار کشتی چینی خواسته است که «آب های سرزمینی ژاپن» را ترک کنند. ژاپن این منطقه را جزایر سنکاکو می نامد.
کشتی‌های گارد ساحلی چین آخرین بار در ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) وارد آب‌های دریای شرقی چین شده بودند.
به گزارش ایرنا، منطقه مورد مناقشه در آب‌های شرقی چین، مجموعه ای از جزایر کوچک و بدون سکنه واقع در جنوبی ترین نقطه مجموعه جزایر ژاپن است. این جزایر با نام ژاپنی سنکاکو و عنوان چینی دیائویو متشکل از ۵ جزیره کوچک و سه صخره برآمده از سطح آب با مجموع مساحت ۷ کیلومتر مربع در فاصله یک‌سان ۱۷۰ کیلومتری از تایوان و نزدیک ترین جزیره ژاپنی در استان اوکیاناوا و نیز در فاصله ۳۳۰ کیلومتری از سرزمین اصلی چین قرار دارند.
اگر چه جزایر در حال حاضر تحت مدیریت ژاپن قرار دارند اما چین و تایوان نیز مدعی مالکیت این جزیره‌ها هستند. این مجموعه جزایر کوچک در نزدیکی ذخایر عمده نفت و گاز، خطوط راهبردی کشتیرانی و مناطق غنی ماهیگیری واقع شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha