جبهه اصلاحات دوباره تَکراری حرف زد/ پاسخ حقوقی به شبهات انتخاباتی

تهران ـ ایرنا ـ جبهه اصلاح‌طلبان درحالی اعلام می‌کند که لیست انتخاباتی نداریم و انتخابات از معنا تهی شده است که یک عضو این جبهه از حضور بیش از ۱۰۰ نامزد نزدیک به آنها در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر می‌دهد!

به گزارش حوزه احزاب ایرنا، هرچه به انتخابات ۱۱ اسفند نزدیک می‌شویم فضای انتخاباتی پرشورتر و تحرکات انتخاباتی احزاب هم بیشتر و جدی‌تر می‌شود. خصوصا که با انتشار اسامی تأییدصلاحیت‌شدگان جدید از سوی شورای نگهبان تکلیف احزاب نیز برای آرایش نیروها و کنش‌گری رسمی‌تر در عرصه انتخابات روشن‌تر می‌شود.

حرف‌های تَکراری جبهه اصلاح‌طلبان

دوم بهمن ماه بود که متن راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان رسانه ای شد. در این راهبرد از انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه سخن به میان آمد و اعلام شد: طبعاً انتخاباتی می‌تواند هدف اصلاح طلبان را تأمین کند که در چگونگی اداره کشور نقش و تأثیر جدی داشته و نمایشی و حاشیه‌ای نباشد.

۱۹ روز از راهبرد انتخاباتی اصلاحاتی‌ها گذشت و امروز آنها در بیانیه‌ای باردیگر همان حرف های گذشته خود را تکرار کردند و مدعی شدند که یکی از عوامل اصلی ناکارآمدی نظام حکمرانی، نابسامانی‌ها و بحران‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را می‌توان نظارت استصوابی و محدود کردن حق انتخاب مردم برشمرد که در نهایت به ناجمهوریت نظام ختم می‌شود.

شاکله‌ای بیانیه جبهه اصلاح طلبان به ریاست «آذر منصوری» هجمه به اعمال نظارت استصوابیِ شورای نگهبان و زیر سوال بردن مصوبه مجلس یازدهم در اصلاح قانون انتخابات بود. این جریان درحالی اعلام می‌کند که لیست انتخاباتی نداریم و انتخابات از معنا تهی شده است که «علی باقری» رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی و عضو جبهه اصلاح طلبان روز گذشته در توئیتی از رد صلاحیت خود در شورای نگهبان خبر داد و در عین حال نوشت: اینک بیش از ۱۰۰ نامزد توسعه گرا و دموکراسی خواه تایید صلاحیت شده اند که حضور آنان در مجلس، می تواند از وخامت اوضاع کشور بکاهد.

پاسخ به شبهات انتخاباتی

در این دوره از انتخابات و حتی در ادوار گذشته بنا به یک بند، داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از جرگه کاندیداها خارج می‌شدند و آن بند عدم التزام به انقلاب و یا اسلام بود. همین چند ماه پیش بود که یک داوطلب انتخابات که از نماینده مجلس هم هست بنا به این اصل از سوی هیأت‌های اجرایی رد و عدم حضور او در صحنه با حاشیه‌هایی همراه شد، هرچند که صلاحیت او در مرحله بعد از سوی شورای نگهبان پذیرفته شد.

براین اساس به سراغ «محمد بهادری جهرمی» عضو پژوهشگده شورای نگهبان رفتیم و از او درباره شبهات مطرح شده سوال کردیم. وی نیز ناگفته‌هایی مهم از بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بیان کرد.(متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید)

فهرست شورای وحدت ۲۵ بهمن قطعی می‌شود

شورای وحدت اصولگرایان می‌خواهد فهرست مستقل خود را در انتخابات مجلس دوازدهم ارائه دهد، قبل از این هم اعلام شده بود احتمالا «محمد رضا باهنر» سرلیست وحدتی‌ها در تهران خواهد شد اما خبر رسید او این روزها در حال بررسی برای تغییر حوزه انتخابیه به کرمان و یا قم است.(متن خبر را اینجا بخوانید)

با این حال شورای وحدت عزم خود را جزم کرده با نام و تابلوی خودش فهرست انتخاباتی بدهد. «ابوالقاسم رئوفیان» عضو هیات عالی شورای وحدت درخصوص آخرین تحرکات تشکل متبوعش در ۱۱ اسفند ماه به ایرنا، گفت: تصمیم بر این است تا ۲۵ بهمن ماه، فهرست ۳۰ نفره خود را قطعی کنیم اما رونمایی از لیست به دور از تدبیر و یک نوع ساده اندیشی است و قطعا شورای وحدت این اشتباه را نخواهند کرد و حُسن تدبیر می کنند.

چشم اندازی که از سوی ائتلاف‌ها و احزاب ترسیم شده است، نشان می‌دهد در پایتخت با تکثر فهرست‌های انتخاباتی رو به رو خواهیم شد. این مطلب از سوی «وهاب عزیزی» دبیرکل جهادگران مطرح شد.

او در همایش ۳۰۰ نفری نامزدهای مجلس که در جهاددانشگاهی شریف برگزار شد، ورود جدی ائتلاف‌های مردمی به انتخابات را به فال نیک گرفت و گفت: حدود پنج لیست قوی در تهران در حال شکل گیری است و احتمال دارد بر تعداد این لیست‌ها اضافه شود که عین ثواب است. افزایش لیست‌های انتخاباتی بر شور انتخاباتی و افزایش مشارکت می‌افزاید.

بذرپاش ارتباطی با جبهه شریان ندارد

۱۱ اسفند سال گذشته، شبکه راهبردی یاران انقلاب با حضور و سخنرانی «مهرداد بذرپاش» و «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن همایش‌های مسجدالنبی(ص) واقع در منطقه ولنجک تهران اعلام موجودیت کرد.

از آن زمان نام عضو جوان کابینه به این تشکیلات پیوند خورد و برخی سیاسیون و رسانه‌ای‌ها «شریان نوپا» را تشکلِ وزیر راه و شهرسازی می‌دانستید!

بارها اعضای شریان این موضوع را تکذیب کردند اما باز در آستانه انتخابات طرح این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

این بار «حمید رسایی» مسئول کمیته انتخابات جبهه شریان واکنش نشان داد و با بیان اینکه بذرپاش به شریان ارتباطی ندارد می‌کنم، گفت: هم او و هم جبهه شریان گفته‌اند که ارتباطی با هم ندارند. شریان فقط یک‌بار ایشان را برای سخنرانی دعوت کرده و در جلسات بعد هم افراد دیگری را دعوت کرده است.

وی می‌گوید: دلیل این حرف‌ها این است که این افراد یک اراده مستحکمی را در شریان می‌بینند و بذرپاش را بهانه می‌کنند.

مطهری: در صحنه می‌مانم و انصراف نمی‌دهم

روزگذشته خبری مبنی بر سرلیستی«علی مطهری» در فهرست انتخاباتی احزاب اصلاح طلب منتشر شد. این خبر تا انتشار این گزارش نه تایید و نه تکذیب شد، اما نایب رئیس اسبق مجلس ترجیح داد امروز فقط این پیام را منتقل کند که در صحنه رقابت باقی می‌ماند و از آنجا که در تهران ردای کاندیداتوری را برتن کرده قصد تغییر حوزه هم ندارد.

نقش نوجوانان در انتخابات

«احمد وحیدی» وزیر کشور روزهای پرکاری را می کذارند، از این رو امروز(شنبه) در همایش ریحانه‌های تمدن ساز که با حضور دانش‌آموزان دختر از سراسر استان تهران در تالار وزارت کشور برگزار شد حضور یافت و طی سخنانی به اهمیت انتخابات پیش رو پرداخت و مهمترین وظیفه این روزهای نوجوانان ایران اسلامی را حضور در صحنه انتخابات و تشویق به مشارکت سیاسی خانواده و دوستان در عرصه انتخابات دانست.(متن خبر را اینجا بخوانید)

امروز بیشتر احزاب و تشکل‌های سیاسی در حال تدارک و برنامه ریزی برای حضور در راهپیمایی فردا(یوم الله ۲۲ بهمن) بودند به همین جهت تحرک انتخاباتی زیادی مشاهده نشد و بیشتر افعال صرف شده از سوی آنها مربوط به بیانیه‌هایی بود که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha