فعالان فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان‌غربی به وزیر ارشاد چه گفتند؟

ارومیه- ایرنا- محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه همزمان با دهه فجر میهمان فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای آذربایجان‌غربی بود که در این دیدار،  دغدغه های  این حوزه با شخص اول این بخش درمیان گذاشته شد.

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به آذربایجان غربی سفر کرد و علاوه بر افتتاح چند طرح عمرانی در حوزه های بهداشت و درمان، و انرژی، پای صحبت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان نشست.

اسماعیلی پس از حضور بر سر مزار شهیدان دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین شیخ غلامرضا حسنی نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه فقید ارومیه، طرح های بهداشتی و درمانی و توسعه عمرانی بیمارستان امام خمینی (ره) را افتتاح کرد.

وی سپس روبان طرح توسعه تولید انرژی در نیروگاه ارومیه را در ۴۰ کیلومتری جاده ارومیه – مهاباد برید و از آنجا به جمع فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای ارومیه در سالن تازه احداث شده وحدت این شهر پیوست.

در این نشست که سالن نسبتا بزرگ وحدت ارومیه برای آن، پر شده بود، ابتدا فعالان فرهنگی، قرآنی، هنری، مجازی، رسانه ای و ادبی استان و همچنین صنعت چاپ آذربایجان غربی بر پشت تریبون حاضر شدند.

نگاه ویژه به حوزه قرآنی در آذربایجان غربی ضروری است/ فرهنگسرای قرآن نیاز ارومیه

مهدی کاتب از فعالان قرآنی نخستین فردی بود که پشت تریبون قرار گرفت و دغدغه های خود را مطرح کرد.

وی با تشکر از مدیران فرهنگی که جبهه فرهنگی را جدی گرفته اند، صحبت های خود را شروع کرد ولی در ادامه ضمن ابراز نارضایتی از حذف تعرفه رایگان آب، برق و گاز تشکل های قرآنی گفت: همچنین کاهش سقف بخشودگی مالیاتی مشکل دیگری برای این تشکل هاست ولی باید توجه داشت که قاطبه موسسات، درآمد کافی ندارند.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: یکی از تسهیلاتی که می تواند فعالان قرآنی را امیدوار نگهدارد، استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ است که ظاهرا تعلق نمی گیرد.

وی اظهار کرد: همچنین می توان سهمیه فعالان قرآنی را از صندوق اعتباری هنر افزایش داد.

فعالان فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان‌غربی به وزیر ارشاد چه گفتند؟

کاتب سپس به موضوعات استانی پرداخت و گفت: مجموعه ثابت و تخصصی حفظ در آذربایجان غربی وجود ندارد و می توان این امر در دستور کار باشد.

وی افزود: ایجاد فرهنگسرای قرآنی در ارومیه هم یک نیاز دیگر است که باید رفع این نقیصه مورد توجه باشد.

وی با قدردانی از دستور استاندار آذربایجان غربی برای ایجاد انجمن خیریه قرآنی اظهار کرد: در مرحله اخذ مجوز در این خصوص قرار داریم که باید برای ایجاد مقدمات این امر از مقام عالی استان تشکر کنیم.

بیمه از دغدغه های جدی اصحاب رسانه آذربایجان غربی

رییس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان غربی هم دیگر سخنران این نشست بود؛ او گفت: بیمه اصحاب رسانه از دغدغه های اصلی اصحاب رسانه و البته این خانه است.

یوسف پیربوداقی به مشکلات اصحاب رسانه نیز اشاره کرد و گفت: با نبود حمایت ها و بسته های حمایتی رسانه های مکتوب استان به سمت ماده ۱۶سوق داده می شوند.

وی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا با تذکر به صندوق هنر و رسانه اعلام کنند که با چهره گشاده با اصحاب هنر و رسانه برخورد داشته باشند.

پیربوداقی در پایان سخنان خود باتوجه همزمانی سفر وزیر ارشاد با اعیاد شعبانیه وسالگرد پیروزی انقلاب وانتخابات مجلس خواستار ارائه بسته تشویقی وحمایتی ویژه ازسوی وزیر ارشاد شد.

ساماندهی فضای مجازی آذربایجان غربی ضروری است

فعالان فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان‌غربی به وزیر ارشاد چه گفتند؟

حسین قدیمی دیگر فردی بود که در پشت تریبون این نشست حاضر شد؛ او که مدرس سواد رسانه ای نیز در آذربایجان غربی به شمار می رود به دغدغه های این فضا پرداخت.

قدیمی گفت که هنوز معلوم نیست متولی امر در حوزه فضای مجازی کیست و همین امر، مشکلات زیادی را در این حوزه ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد که هرکسی صفحه خبری زده و شروع به جذب مخاطب و درآمدزایی می کند بدون اینکه مجوز داشته باشد؛ اگر بگوییم که بستر این صفحه خارجی است، درآمد این افراد که از درگاه های بانکی داخلی صورت می گیرد.

به گفته قدیمی، این افراد حتی همپای خبرنگاران و رسانه های مجوز دار در بسیاری از نشست ها حضور پیدا می کنند و همین امر نمی تواند درست باشد.

وی بر لزوم راه انداری شورای فضای مجازی در استان هم تاکید کرد.

صنعت چاپ نیازمند نگاه ویژه

مجید محبی فعال صنعت چاپ هم دیگر فعالی بود که در این نشست پشت تریبون رفت و گفت که باید این صنعت جدی تر گرفته شود.

وی با قدردانی از بازدید چندی پیش استاندار آذربایجان غربی از فعالان این صنعت، گفت که پس از این بازدید ۲ واحد چاپی ظرفیت بسیار بالاتری پیدا کردند که همین امر امیدواری ها را بیشتر کرده است.

پس از این افراد، استاندار آذربایجان غربی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به سخنرانی در خصوص وضعیت حوزه فرهنگ و ارشاد استان و کشور پرداختند و البته در این میان نباید از سخنان معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی گذشت.

فعالان فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان‌غربی به وزیر ارشاد چه گفتند؟

این فعال فرهنگی گفت که باید در بین سخنرانان مواردی نظیر حضور یکی از بانوان در پشت تریبون و همچنین اقلیت های دینی و مذهبی و اقوام نیز مدنظر قرار می گرفت.

حاشیه هایی از این نشست

یکی دیگر از جلوه های این دیدار، قطع سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به علت واقع شدن در زمان اذان بود که در این بین، یکی از روحانیون به صورت زنده اذان گفت که مورد توجه رسانه های حاضر نیز قرار گرفت.

پس از حضور در این نشست، اسماعیلی در جمع فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای هم حاضر شد؛ از جلوه های این حضور انتقاد شدید یکی از فعالان رسانه ای از وضعیت فرهنگ و ارشاد استان بود که وزیر با او نیز صحبت کرد.

البته در این دیدارها، یکی از افراد موبایل به دست، سوالی درخصوص وضعیت تتلو از وزیر ارشاد پرسید و همان سوال را هم بلافاصله بازنشر داد که به نظر بیشتر جنبه تبلیغاتی برای رسانه خود او داشت.

با توجه به دغدغه های بیان شده در این نشست و سخنان استاندار آذربایجان غربی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نظر می رسد می توان آینده بهتری را برای این بخش متصور بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha