عزم راسخ دولت سیزدهم برای تکمیل پازل شاهراه ارتباطی غرب کشور در همدان

همدان- ایرنا- همدان به واسطه داشتن بیش از یک هزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی پنج استان غرب کشور به عنوان پل ارتباطی مرکز به غرب شناخته می‌شودبا توجه به این موقعیت ارتباطی مهم دولت سیزدهم برنامه ریزی کرده تا با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی این استان پازل شاهراه ارتباطی منطقه غرب کشور تکمیل شود.

به گزارش ایرنا، همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و با تمدن شهرنشینی بیش از سه هزار ساله، از دیرباز تاکنون به عنوان پل ارتباطی منطقه غرب ایران شناخته می‌شود.

به گواه تاریخ، این سرزمین از چند هزار سال پیش تاکنون در موقعیت ارتباطی ویژه ای قرار داشته است، همدان همچنین در مسیر جاده ابریشم بوده است، جاده‌ای که یکی از شاهراه‌های مهم بازرگانی در قاره آسیا و حتی دنیا بود و با گذر از دیار هگمتانه، تمدن ملل مختلف را به این خطه از ایران زمین پیوند می‌زد.

اما حالا شاید به کار بردن فعل ماضی برای این جاده درست نباشد، چرا که امروز با توسعه راه‌ها و بهره‌برداری از ۲ راه‌آهن جداگانه در این استان، دوباره راه افسانه‌ای شرق به غرب جان گرفته و زنده شده است.

استان همدان با وجود ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف اقتصادی، کشاورزی و گردشگری، به لحاظ زیرساختی با مشکل جدی مواجه بود؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با اجرای راهبردهای اصولی و توجه اساسی به زیرساخت‌ها، بهترین فرصت برای رسیدن این استان به جایگاه واقعی‌اش، فراهم شده است.

این استان با بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در شاهراه ترانزیتی یا به عبارتی پل ارتباطی بین شرق - غرب قرار دارد، حمل بار و انواع کالا تا جابه جایی مسافر و گردشگر جاده های این استان را شلوغ و حادثه ساز کرده است با این حال افزایش اعتبارات عمرانی مهم‌ترین گواه توجه و رویکرد مطلوب دولت مردمی سیزدهم در تکمیل زیرساخت‌های استان همدان است

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت و توسعه مسیرهای ارتباطی از جمله مسیرهای اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگ‌راه و آزادراه‌ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری منطقه می‌شود، در همین راستا با بهره برداری کامل از آزاد راه کربلا، هر ساله زائران زیادی برای زیارت عتبات عالیات از استان همدان گذر کرده و به کشور عراق سفر می‌کنند، این راه ارتباطی برای سرمایه‌گذاری هموار و همچنین تحول در اقتصاد پنج استان غربی کشور ارزشمند است.

همچنین انتقال محصولات کشاورزی پنج استان غرب کشور از طریق آزادراه ها و جاده های اصلی استان همدان صورت می‌گیرد که می‌تواند راهی برای توسعه استان‌های غرب کشور باشد.

از سوی دیگر سیاست های توسعه ای استان همدان بر اساس درآمدزایی از بخش گردشگری برنامه ریزی شده است، این استان ظرفیت های زیادی در این حوزه دارد و با بیش از یک هزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری می تواند قطب گردشگری کشور باشد.

غارعلیصدر به عنوان بزرگترین و شگفت انگیزترین غار آبی جهان، از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری استان همدان محسوب می‌شود که جاده ارتباطی آن وضعیت مناسبی ندارد، سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از این جاذبه طبیعی بازدید می‌کنند اما با این وجود میزان تصادفات جاده‌ای در این مسیر آمار ناخوشایندی دارد، بر اساس اعلام پلیس راه استان همدان، به طور میانگین سالانه ۴۰ نفر در این مسیر ۱۰۰ کیلومتری جان خود را از دست می دهند که این رقم آمار بسیار بالایی به نسبت پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه های استان همدان است.

اما حالا دولت سیزدهم تصمیم راسخی برای چهارخطه کردن جاده همدان-گل‌تپه-علیصدر گرفته اعتبارات قابل توجهی به آن تخصیص داده است و کار تعریض و بهسازی این مسیر طولانی که از مطالبات دیرین مردم منطقه بود کلید خورده است.

از سوی دیگر فعالیت نزدیک به ۳۰۰ واحد تولید سفال در شهرک سفال لالجین (در نزدیکی‌های این جاده) فعالیت دارند که می‌توانند منبعی برای ورود ارز به استان باشند و تقویت راه ارتباطی یاد شده به توسعه کسب و کارهای این صنعت نیز کمک می کند.

فیلم/ سخنان رییس جمهور در سفر به همدان

بهره برداری از تعریض و بهسازی راه همدان-علیصدر تا ۲ سال آینده

یکی از مهم ترین و جدی ترین پروژه های حوزه راه در استان همدان را باید تعریض و چهاربانده کردن مسیر همدان-گل تپه-علیصدر نام برد که از مطالبات دیرین مردم منطقه و گردشگران به شمار می رود.

استاندار همدان می‌گوید عملیات اجرایی چهار خطه کردن مسیر ارتباطی همدان-گل‌تپه-علیصدر از مردادماه امسال آغاز شده است و تا ۲ سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

علیرضا قاسمی فرزاد گفت: در سفر مرداد سال ۱۴۰۱ رئیس جمهور به استان نیز تاکید بر این بود که پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در اولویت باشد و اعتبارات نیز بیشتر به این طرح ها اختصاص یابد.

استاندار همدان یادآور شد: بدون شک طرح های راهسازی و حوزه راه و مسکن از جمله موضواعات اولویت دار استان به شمار می رود و یکی از پروژه های مهم و حائز اهمیت هم برای مسوولان و شهروندان همدانی و هم برای بسیاری از هموطنان و گردشگران به ویژه در مسیرغار علیصدر موضوع ایمن سازی و ساماندهی و طرح چهار خطه کردن این جاده پرترافیک و حادثه خیز است.

قاسمی فرزاد اظهار کرد: مسیر همدان–گل‌تپه-علیصدر جاده‌ای فرعی است که با عرض ۶۰ متر و یک متر شانه خاکی بار ترافیکی سنگینی دارد، عرض کم، نداشتن شانه خاکی، فراوانی تردد، وجود پیچ ها و قوس های زیاد جاده علیصدر را به مسیری پر حادثه تبدیل کرده است.

استاندار همدان یادآور شد: جلسات زیادی نیز برای ساماندهی وضعیت این جاده پر حادثه برگزار شد و اعتبار لازم برای این طرح مهم اختصاص یافت و البته مجوز ماده ۲۳ این پروژه نیز گرفته شده است.

قاسمی فرزاد گفت: طرح بهسازی و چهار خطه کردن راه اصلی همدان- گل تپه- غارعلیصدر به طول ۶۸ کیلومتر با پیش بینی ۹ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سه قطعه اجرایی خواهد شد و برآورد می شود طی کمتر از ۲ سال مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی افزود: این طرح شامل سه قطعه است که امروز عملیات اجرایی قطعه اول آن از چهارباغ آیت الله نجفی همدان تا روستای حسن قشلاق به طول ۳۱ کیلومتر و ۵۰۰ متر در دست اجرا قرار گرفته است.

قاسمی فرزاد ادامه داد: قطعه دوم این مسیر به طول حدود ۱۳ کیلومتر از حسن قشلاق تا گل تپه و قطعه سوم از گل تپه تا غارعلیصدر به طول ۲۳ کیلومتر است.

استاندار همدان تاکید کرد: تمرکز و راهبرد دولت سیزدهم روی اتمام و به نتیجه رساندن پروژه های کلان و زیرساختی ویا طرح های نیمه کاره ای که به دلایل مختلف سال ها راکد مانده اند، است.

قاسمی فرزاد افزود: ما در سطح استان پروژه های کلانی در حوزه های مختلف و زیربنایی داریم و آنها را در نشست ها و جلسات ویژه با دولتمردان به ویژه در سفر رئیس جمهور به استان نیز بارها مطرح کرده‌ایم.

هشت کیلومتر تا بهره برداری از کنارگذر غربی همدان

کنارگذر غربی همدان نیز یکی از پروژه های مهم حوزه راه این استان به شمار می رود که تکمیل آن می تواند گره گشایی معضلات ترافیکی مرکز استان باشد.

کنارگذر غربی همدان از ایستگاه پلیس راه همدان-قزوین آغاز و به شهر صالح‌آباد متصل می‌شود، طول این جاده ارتباطی ۲۷ کیلومتر است، اجرای طرح کنارگذر غربی همدان از مطالبات مهم شهروندان همدانی است که می تواند مشکلات ترافیکی این شهر را به حداقل برساند.

استاندار همدان در این خصوص گفت: مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه در تلاش هستند تا هشت کیلومتر باقی‌مانده از طرحِ کنارگذر غربی همدان (سید جمال الدین اسدآبادی) نیز هرچه زودتر تکمیل شود.

علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه کنار گذر غربی همدان، به اسم بیدارگر مشرق زمین سید جمال الدین اسدآبادی نام‌گذاری‌ می‌شود، افزود: یکی از موضوعاتی که رئیس جمهور در سفر خود به استان همدان بر آن تاکید کرد موضوع رفع نقاط حادثه خیز استان بود.

استاندار همدان تاکید کرد: در تلاش هستیم تا علاوه بر اعتباراتی که در سفر رئیس جمهور به استان برای نقاط حادثه خیز در نظر گرفته شده، اعتبارات دیگری برای استان در این حوزه جذب کنیم.

وی با بیان اینکه خط‌کشی معابر روستایی و جاده‌های اصلی و روشنایی مسیرهای مهم استان در دستورکار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: شورای ترافیک می‌تواند با در دستورکار قرار دادن اقدامات پیشگیرانه‌، نقش موثری در کاهش تصادفات برون و درون‌شهری داشته باشد.

قاسمی فرزاد افزود: رفع نقاط حادثه‌خیز، پر اهمیت است بنابراین مدیران مربوطه این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: تخصیص اعتبارات ویژه از محل سفر رئیس جمهور به استان، برای خط‌کشی و رفع نقاط حادثه‌خیز در نظر گرفته می‌شود.

پیشرفت طرح‌های راه سازی همدان به ۶۵ درصد رسید

طرح های راه سازی همدان در دولت سیزدهم شتاب خوبی به خود گرفته است و بسیاری از طرح های نیمه کاره فعال شده و با سرعت بالا در دست تکمیل قرار دارند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان نیز گفت: ۱۰ طرح مهم راهسازی استان زیرنظر این اداره کل در حال ساخت است که هم اینک به طور میانگین پیشرفت اجرایی آن ها به ۶۵ درصد رسیده است.

حبیب نادیان افزود: هم‌اینک نزدیک به ۱۵۶ کیلومتر از راه‌های اصلی استان با قراردادی به اعتبار هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حال چهارخطه شدن است.

وی با بیان اینکه از ۳۱ طرح راهسازی در حال اجرا در استان همدان، ۱۲ طرح پیشرفت اجرایی بین ۹۰ تا ۹۸ درصد دارد،اظهار کرد: ۱۲ طرح نیز تکمیل شده و در مرحله تحویل و بهره برداری قرار دارد.

نادیان رفیع با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد از حمل بار استان همدان از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: بر همین اساس، توسعه راه‌های اصلی و بهسازی راه‌های فرعی همدان اهمیت بالایی دارد و در دولت سیزدهم به عنوان یک اولویت شناخته شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر سال گذشته هیات دولت و رییس جمهور به استان به حوزه حمل و نقل و راهداری اختصاص یافت که حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال آن مختص اداره کل راه و شهرسازی استان است و از این میزان تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن محقق شده است.

وی تاکید کرد: برای ساخت هر کیلومتر راه به طور میانگین ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عزم دولت سیزدهم برای تکمیل پازل شاهراه ارتباطی غرب کشور در همدان

افتتاح ۱۸ کیلومتر راه در دهه فجر

بخشی از طرح های راهسازی و ایمن سازی نقاط حادثه خیز در قالب بهسازی راه ها در استان همدان در دهه مبارک فجر مورد بهره برداری قرار گرفت.

نادیان رفیع همچنین گفت: همزمان با فرا رسیدن ایام الله دهه فجر، ۱۸ کیلومتر از طرح های در دست ساخت راه و شهرسازی استان همدان بهره برداری شد که قطعه سه جاده تویسرکان-کنگاور به طول پنج کیلومتر یکی از این طرح‌ها بود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: بخشی از جاده نهاوند-فیروزان به طول ۳.۵ کیلومتر، محور نهاوند-بروجرد به طول سه کیلومتر، جاده دهفول-برزول به طول ۱.۶ کیلومتر و کنارگذر شیرین‌سو به طول پنج و نیم کیلومتر از مهم ترین پروژه هایی هستند که همزمان با ایام الله دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه کریدور شمالی استان همدان نیز ۸۲ کیلومتر طول دارد که هم اینک ۳۰ کیلومتر آن تکمیل و زیر بار رفته است، اظهار کرد: ۲۰ کیلومتر دیگر از این پروژه در دست اجرا و سه هزار میلیارد تومان ریال برای تکمیل کامل آن نیاز است.

نادیان رفیع افزود: جاده کنارگذر رزن نیز به طول ۹ کیلومتر به صورت چهارخطه در حال اجرا و ۳.۵ کیلومتر آن اجرا شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان تصریح کرد: پروژه چهار خطه کردن محور سامن-بروجرد به طول ۱۵ کیلومتر به پایان رسیده است و با اصلاح دوربرگردان و زیرگذر آن به طور رسمی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این مسیر ارتباطی یکی از راه‌های اصلی استان است که ارتباط جنوب و مرکز کشور را برقرار می‌کند و اعتبارات آن از محل پروژه های راه تامین می‌شود.

عزم دولت سیزدهم برای تکمیل پازل شاهراه ارتباطی غرب کشور در همدان

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: محور آورزمان - نهاوند یکی از حادثه‌خیزترین راه های استان همدان محسوب می‌شود که عملیات چهار خطه کردن آن به طول ۴۲ کیلومتر در دست اقدام قرار دارد و هشت کیلومتر آن تکمیل شده است.

وی ادامه داد: ۲۵ کیلومتر دیگر از این پروژه با پیشرفت ۳۵ درصدی، در حال اجرا است و با تامین اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی از محل سفر رییس جمهور، قسمت خطرناک و حادثه آفرین آن تا ۲ سال آینده، چهار خطه و بهره برداری می شود.

نادیان رفیع با اشاره به اینکه پروژه چهار خطه کردن محور تویسرکان - کنگاور نیز به طول ۴۰ کیلومتر در دست اقدام است،افزود: ۳۳ کیلومتر از این پروژه در استان همدان قرار دارد که ۲۰ کیلومتر از آن تکمیل شده است و ۱۳ کیلومتر باقی مانده نیز ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

وی اضافه کرد: با تخصیص هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این پروژه، پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ مورد بهره برداری قرار گیرد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اعتبارات سفر هیات دولت و رییس جمهور به استان همدان، متناسب با همکاری پیمانکاران و پیشرفت پروژه پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: پروژه چهار خطه کردن محور کبودرآهنگ - قیدار نیز ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که ۵۷ کیلومتر از آن در محدوده استان همدان و تاکنون ۳۵ کیلومتر آن تکمیل شده است.

نادیان رفیع تصریح کرد: ۳۵ کیلومتر باقی مانده از این طرح نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با انتخاب پیمانکار مجزا، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی افزود: کنارگذر غربی همدان نیز به طول ۳۰ کیلومتر در دست اقدام است و ۱۷ کیلومتر آن تکمیل شده و ۱۲ کیلومتر انتهایی آن معارض دارد که باید مشکلات تملیک اراضی آن برطرف شود.

ساخت راه آهن همدان-ملایر،تکمیل ایستگاه راه آهن همدان و کنارگذر اسدآباد از محل اعتبارات سفر رییس جمهور

در جریان سفر رییس جمهور به همدان مصوبات و اعتبارات قابل توجهی برای توسعه زیرساخت های ارتباطی این استان در حوزه جاده و ریل اختصاص یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان نیز گفت: شاخص‌ترین طرح‌های مصوب سفر هیات دولت به استان همدان در حوزه راه شامل، کنارگذر شرقی و غربی همدان با چهار هزار میلیارد ریال ، نگهداری و ایمنی راه ها با سه هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال، اجرای مسیر ارتباطی همدان- گل تپه- علیصدر و برطرف کردن نقاط حادثه خیز هرکدام با سه هزار میلیارد ریال است.

تورج الوانیان اظهار کرد: اجرای کریدور شمال استان با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال ، ساخت راه آهن همدان - ملایر و ایستگاه راه آهن همدان هر کدام با هزار میلیارد ریال و کنارگذر اسدآباد از مهمترین مصوبات سفر رییس جمهور به استان همدان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان یادآور شد: اعتبارات مصوب سفر هیات دولت باید تا سال ۱۴۰۳ به طور کامل اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه به طور معمول سالانه ۲ هزار طرح و پروژه عمرانی در این استان اجرایی می شود،اظهار داشت: این اعتبارات به صورت مرحله ای و متناسب با پیشرفت پروژه‌ها به استان تزریق می‌شود.

استان همدان نزدیک به پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر جاده و ۱۷ گردنه برفگیر به طول ۲۴۵ کیلومتر دارد که توسعه راه های ارتباطی آن توسط دولت سیزدهم آغازگاهی برای تحول نوین دیار هگمتانه در عصر ارتباطات خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha