انتخاب هدفمند، در گرو مشارکت آگاهانه

گناباد- ایرنا- انتخابات به عنوان بستر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود،‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره مورد توجه مسوولان نظام جمهوری اسلامی قرار داشته است و حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت این مساله تاکید داشته اند.

به گزارش ایرنا، اکنون در آغاز چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، مردم خود را برای شرکت پرشور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری آماده می کنند.

تنور انتخابات در شهرستان های گناباد و بجستان، در جنوب استان خراسان رضوی نیز که از مدتها قبل و با ثبت نام نامزدهای انتخاباتی روشن شده بود، اکنون با اعلام نتایج و تایید صلاحیت نهایی نامزدهای انتخاباتی به گرمی گراییده و بحث انتخاب نامزد اصلح به یکی از دغدغه های اصلی مردم این حوزه انتخابیه تبدیل شده است.

نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخاباتی در این حوزه نیز در جلسات خصوصی و محافل خانگی و نیز صحبت با فامیل و آشنایان خود در حال مهره چینی و گزینش افراد مورد نظر خود برای گذراندن مرحله تبلیغات انتخاباتی هستند تا بتوانند از این فرصت به منظور جلب آرای مردم به سمت خود و برنامه های خود نهایت بهره را ببرند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان ۱۱ اسفند برگزار می شود که در حوزه انتخابیه گناباد و بجستان از میان ۳۹ نفر افراد تایید صلاحیت شده، یک نفر راهی مجلس می شود.

به منظور انجام فرایند رای گیری در حوزه انتخابیه گناباد و بجستان ۱۳۱ شعبه اخذ رای پیش بینی شده است و ۲ هزار و ۸۰۰ نفر عوامل اجرایی و نظارتی دست اندرکار برگزاری این انتخابات خواهند بود.

بیشتر بخوانیم:

فرماندار گناباد: اصل بی‌طرفی در انتخابات نباید خدشه‌دار شود

فرماندار گناباد:‌ مسوولان متمایل به جانبداری از نامزدهای انتخاباتی،‌ استعفا دهند+فیلم

انتخاب هدفمند، در گرو مشارکت آگاهانه

رسانه ها بسترساز مشارکت آگاهانه

یک فعال فرهنگی و رسانه ای گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رسانه ها را از ارکان مهم بسترسازی تبیین مشارکت هدفمند و آگاهانه مردم در انتخابات دانست و گفت:‌ رسانه ۲ نقش مهم قبل و بعد از انتخابات دارد که قبل از انتخابات باید با تبیین مصادیق نامزدهای اصلح و بیان اهمیت حضور گسترده در انتخابات در گرم شدن تنور انتخابات نقش آفرین باشد.

صادق ایزدی افزود:‌ پس از انتخاب نماینده و راهیابی منتخب مردم به مجلس، نظارت رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی بر عملکرد آنان ادامه می یابد و بر این اساس فعالان رسانه ای باید با افزایش اطلاعات و آگاهی های خود در زمینه های مختلف بتوانند ناظران خوبی در این بخش باشند.

یکی دیگر از فعالان فرهنگی و اجتماعی گناباد با تاکید بر لزوم توجه رسانه ها به تبیین ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: برخی از رسانه ها به خوبی به وظیفه خود در این بخش عمل نمی کنند و با قیمت گذاری های بالا برای انجام تبلیغات انتخاباتی نامزدها به نوعی با انتخابات معامله می کنند و به تعبیری بیشتر به دنبال سودجویی و منافع مادی خود هستند.

عباس غلامیان با اشاره به اینکه برخی رسانه ها و کانال های مجازی انتخابات را فرصتی برای معامله تصور می کنند، بر ضرورت نظارت هدفمند مسوولان و دست اندرکاران ذیربط بر این بخش تاکید کرد.

وی تاکید کرد:‌ باید با ساز و کاری مشخص برای انجام تبلیغات انتخاباتی، تعرفه هایی مشخص شود تا از هرگونه دریافتی بالا و یا فعالیت های غیر متعارف در این بخش جلوگیری شود.

انتخاب هدفمند، در گرو مشارکت آگاهانه

لزوم تقویت بعد ملی کارکرد فعالیت نمایندگان مجلس

این فعال فرهنگی با تاکید بر لزوم تبیین وظایف اصلی نمایندگان مجلس برای مردم توسط رسانه های ارتباط جمعی، تصریح کرد: مهمترین وظیفه نمایندگان مجلس تدوین، تصویب و نظارت بر اجرای قانون است، در حالی که این افراد به خصوص در حوزه های انتخابیه و شهرهای کوچک بیشتر به مسائل محلی می پردازند.

غلامیان گفت: ۷۵ درصد وقت نمایندگان حوزه های انتخابیه به خصوص در شهرستان های کوچک صرف پاسخگویی به مطالبات مردم حوزه انتخابیه می شود و بر این اساس وقت اندکی صرف مسائل کلان ملی و بررسی لوایح و تصویب قوانین می کنند.

یک فعال سیاسی اصولگرا در شهرستان بجستان نیز از نگاه محلی مردم به نمایندگان مجلس به عنوان یک معضل یاد کرد و گفت: این مساله موجب شده که بیشتر وقت نمایندگان صرف بررسی مطالبات جزیی مناطق شهری و روستایی شود و آنان نتوانند به وظایف اصلی خود در سطوح ملی بپردازند.

محمد معصومی گفت: مردم باید در انتخابات مجلس شورای اسلامی به افرادی رای دهند که صلاحیت و توانایی لازم برای تدوین و تصویب قوانین را داشته و از شجاعت لازم برای مشارکت در تصمیم گیری های مهم برخوردار باشند.

انتخاب هدفمند، در گرو مشارکت آگاهانه

منتخبان مردم از توان دیگر نامزدهای انتخاباتی استفاده کنند

استفاده از خرد جمعی و مشارکت دادن صاحبنظران و نخبگان، لازمه موفقیت نمایندگان در مجلس است و هر اندازه از این ظرفیت بیشتر بهره گرفته شود آنان بهتر می توانند در ارایه خدمت به مردم اثربخش باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد از نمایندگان منتخب مردم خواست تا از تجربه های دیگر نامزدهای انتخاباتی و رقبای خود به عنوان یک سرمایه مهم برای توسعه منطقه ای و ملی استفاده کنند.

ابوالقاسم شفیعی گفت: هر کدام از این نامزدها به نوبه خود دارای سوابق و تجارب خوبی هستند که بهره گیری از آنها می تواند گام مهمی برای توسعه و کاهش مشکلات موجود باشد.

بیشتر بخوانیم:

داوطلبان انتخابات مجلس در گناباد و بجستان چهار برابر افزایش یافت+فیلم

احزاب برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بکوشند

امام‌جمعه گناباد:‌ مشارکت گسترده در انتخابات مصداق وفاداری به نظام است

انتخاب هدفمند، در گرو مشارکت آگاهانه

نقش احزاب سیاسی در انتخاب نماینده اصلح باید افزایش یابد

احزاب نقش مهمی در بسترسازی افزایش مشارکت مردم در انتخابات از طریق انتخاب نمایندگانی اصلح و توانمند دارند ولی این کارکرد در سالهای گذشته به خصوص در مناطقی نظیر حوزه انتخابیه گناباد و بجستان کمرنگ شده و احزاب نتوانستد به نقش خود در این زمینه عمل کنند.

شفیعی با اشاره به کاهش نقش احزاب در انتخاب نمایندگان مجلس گفت: بیشتر فعالیت و یا کارکرد احزاب سیاسی محدود به تهران و پایتخت و مراکز استانها است که شهرستان ها را در تصمیم های جناحی و حزبی مشارکت نمی دهند و باید نقش و جایگاه احزاب در گروههای مختلف سیاسی ارتقا یابد.

دبیر جمعیت پیشرفت عدالت ایران اسلامی گناباد نیز گفت: احزاب باید در کنار معرفی نامزد مد نظر خود با اهداف و برنامه های جامع، همراه و یاریگر مردم در انتخاب افراد توانمند و شایسته باشند.

رضا مقیمی کاخکی تصریح کرد: در این صورت اگر افرادی که از طرف احزاب معرفی شده و به مجلس راه یافته اند، اگر به وعده های انتخاباتی خود عمل نکردند آن حزب باید به جای آن نماینده، پاسخگوی مردم باشد.

وی گفت: متاسفانه اکنون در عرصه انتخابات، اشخاص بیشتر از احزاب مطرح هستند و جریانات سیاسی نتوانسته اند کارکرد خوبی در این زمینه داشته باشند و باید این کارکرد تقویت شود.

دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گناباد نیز گفت: مجریان انتخابات باید بستر حضور نامزدهای تمام سلایق و گروههای سیاسی را که به قانون اساسی اعتقاد و پایبند هستند، فراهم سازند تا قدرت انتخاب مردم افزایش یابد.

مهدی علیپور ادامه داد: در تمام نظام های سیاسی دنیا اصل کار سیاست از ریز و درشت موضوعات یک کشور از جمله انتخابات، صلاحیت کاندیداها، چینش کابینه و نیروهای سیاسی دولت که با انتخاب بر روی کار می آیند بر عهده احزاب است و در نظام های سیاسی دموکراتیک و توسعه یافته جهان، احزاب حق انتخاب کاندیدا یا رد و تایید آنان را بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: مسائلی مانند فقدان شناخت و رجوع مردم به احزاب و اینکه احزاب بودجه مالی مصوبی نداشته و بیشتر با کمک هواداران اداره می‌شوند، استمرار کار آنها را با مشکل روبه رو کرده است و بر این اساس فعالیت احزاب در ایران فقط به دوران انتخابات محدود شده است.

این فعال سیاسی گنابادی گفت: ما در ایران احزاب قوی نداریم و اگرچه تعداد احزاب ثبت شده زیاد است ولی تاثیرگذاری لازم را ندارند.

یک فعال مدنی اصلاح طلب گناباد هم گفت: احزاب سیاسی در شهرستان های گناباد و بجستان نتوانسته اند به نقش مهم خود در هدایت و بسیج مردم برای مشارکت در انتخابات و انتخاب آگاهانه عمل کنند.

علی ناصریان تصریح کرد: این در حالی است که احزاب سیاسی بعد از انتخابات می توانند پشتوانه خوبی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشند.

وی افزود: مردم باید با تحلیل و بررسی توانمندی های نامزدهای انتخاباتی و افزایش شناخت و آگاهی های خود از آنان، به اشخاصی باتجربه رای دهند تا بعد از راهیابی به مجلس بتوانند برای منطقه و حتی کشور اثربخش باشند.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

شهرستان های گناباد و بجستان به صورت مشترک دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha