۲۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۵۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85384094
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۹۰ میلیارد ریال برای مبارزه با "آفت پروانه برگ‌خوار" در خراسان‌شمالی نیاز است

بجنورد- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با "آفت پروانه برگ خوار" و آموزش های لازم به بهره برداران در استان مورد نیاز است.

محمد رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اراضی کشاورزی خراسان شمالی در نقاط مختلف در برابر ورود احتمالی و مقابله با آفت پروانه برگ خوار در حال پایش و رصد است زیرا که احتمال ورود این آفت به استان نیز وجود دارد.

وی افزود: آفت پروانه برگ خوار مهرماه امسال در جنوب کشور شناسایی شد و کشاورزان خراسان شمالی در فصل بهار با این آفت مواجه خواهند شد.

به گفته رضایی؛ این آفت از آمریکای جنوبی حرکت کرده است و پس از طی کردن مسافت زیادی وارد ایران شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه عمده فعالیت پروانه ها هنگام شب است، گفت: از ابتدای فروردین ماه باید کشاورزان برای مبارزه با این آفت آمادگی کامل داشته باشند.

وی افزود: اکنون برای شناسایی این آفت در انبارها، دامداری ها و کارخانجات تله هایی نصب شده است تا در زمان مواجه کانون های مبارزه به راحتی شناسایی شود.

رضایی تصریح کرد: جدای از پرواز این آفت به سمت خراسان شمالی، امکان دارد همراه با سایر کالاها همچون نهاده های کشاورزی نیز وارد مناطق مختلف استان شود.

برگ ذرت، بیشترین تغذیه آفت پروانه

وی با بیان اینکه بیشترین تغذیه این آفت از برگ ذرت است، گفت: جدای از برگ ذرت، این آفت حتی از گندم، گوجه فرنگی، خیار، پیاز و سایر محصولات نیز تغذیه می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: پروانه برگ خوار آفتی جدید است و کشاورزان اطلاعات کافی در خصوص آن را ندارند بنابراین تلاش می شود تا آگاهی های لازم برای مبارزه با این آفت در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

رضایی ادامه داد: اکنون آمادگی مبارزه با این آفت در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از ورود آفت پروانه برگ خوار اقدامات پیشگیرانه ای نظیر آموزش کشاورزان و کارشناسان کشاورزی، پایش مستمر اراضی زراعی و جلوگیری از ورود محموله های زراعی مشکوک به استان در حال انجام است.

رضایی گفت: رفتار تهاجمی، قدرت پروازی ، تولید مثلی بالا و دامنه میزبانی گسترده از توانایی‌های آفت پروانه برگ خوار است که با ورود به مناطق مختلف سریع می‌تواند استقرار یابد.

وی تصریح کرد: این پروانه ها در طول شبانه روز می توانند ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مسافت را بپیمایند و این پروانه و لارو برگ خوار آن، قدرت تخریبی بالایی دارند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

سهم بخش کشاورزی خراسان شمالی ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha