نجفی: دانشگاه‌ها از فضای سیاسی فاصله گرفته‌اند/ گودرزی: نامزدها دعوت ما را اجابت نمی‌کنند

اراک - ایرنا - دبیر قرارگاه انتخاباتی و دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک در میزگرد ایرنا بر حضور نامزدهای انتخاباتی در دانشگاه‌های استان تاکید کردند و گفتند: دانشگاه‌ها از فضای سیاسی گذشته خود فاصله گرفته‌اند و متولیان امر باید برای اصلاح این شرایط چاره‌اندیشی کنند.

گزارش ایرنا، تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان همواره و از گذشته‌ها در تحولات جامعه بویژه انتخابات مختلف نقش اثرگذار داشته تنور انتخابات را گرم نگه می‌داشتند و شور و هیجان خاصی به این عرصه می‌دادند اما مدتی است که این فضای سیاسی کمی کمرنگ شده و انتظار است در فرصت باقی مانده تا آزمون سیاسی ۱۱ اسفندماه امسال، دانشگاه‌های استان مرکزی بیشترین بهره‌گیری را داشته باشند.

دانشگاهیان و دانشجویان به عنوان اقشار فرهیخته جامعه در هدایت‌گری و روشنگری جامعه وظیفه و رسالت سنیگنی برعهده دارند که در این راستا نباید از هیچ کوششی دریغ کنند.

کمک به آگاهی مردم برای انتخاب اصلح از دیگر موضوعات مهم و کلیدی است که تشکل‌های دانشجویی در آن نقش موثری دارند.

اعضای فعال بسیج دانشجویی استان مرکزی معتقدند افرادی که توانمندی ویژه و حرف برای گفتن داشته باشند از حضور در دانشگاه‌ها هراسی ندارند و در چالش‌های دانشجویی شرکت می‌کنند اما افرادی که برنامه خاصی ندارند و توانمندی در خود نمی‌بینند از حضور در دانشگاه‌ها ممانعت می‌کنند.

آنان معتقدند: دانشگاهیان به عنوان یکی از گروههای مرجع فکری، نقش مهمی در هدایت و شکل دهی افکار عمومی دارند و به همین دلیل باید به تشویق سایر اقشار مردم برای حضور حداکثری در پای صندوق های اخذ رای که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد نظام است، همت گمارند.

با توجه به نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و اهمیت مشارکت همگانی به خصوص دانشجویان در این فرآیند ملی، میزگردی تحت عنوان «انتخابات، مطالبات و نقش تشکل‌های دانشجویی در افزایش مشارکت» با حضور نمایندگان جامعه دانشجویی دانشگاه‌های اراک به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا) مرکز اراک برگزار شد.

«امیرحسین نجفی» دبیر قرارگاه انتخاباتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، «امیرعباس گودرزی» دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک، «یوسف متولی»، «میعاد حمریان» و «مهدی نجفی» به عنوان اعضای بسیج دانشجویی استان مرکزی حضور داشتند.

قشر دانشگاهی اراک به عنوان عنصر اصلی کانون علم و فرهنگ از نمایندگان مجلس دوازدهم انتظار دارند به عنوان نهاد قانون گذار همسو با برنامه های کلان کشور بوده و با قانون گذاری موثر بسترساز توسعه علم و دانش و امور اجرایی در جامعه شوند.

دانشگاه‌ها از فضای سیاسی گذشته فاصله گرفته‌اند

ایرنا: فضای سیاسی دانشگاه‌های استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دانشجوی رشته پرستاری و دبیر قرارگاه انتخاباتی دانشگاه علوم پزشکی اراک: دانشگاه‌ها از فضای سیاسی که چندین سال قبل وجود داشت دور شده‌اند و این دور شدن در جامعه نیز دیده می شود و نیاز است در فرصت باقی مانده این فضا ترمیم شود.

«امیرحسین نجفی» با بیان اینکه به مدت ۲ سال است که در بسیج دانشجویی فعالیت دارد، افزود: برای حاکم شدن فضای سیاسی مطلوب در دانشگاه و افزایش شور و شوق انتخاباتی، از مدت‌ها قبل فعالیت‌هایی مختلفی آغاز شده تا دانشجویان با فضای انتخاباتی بیشتر آشنا شوند.

وی بیان کرد: نشست‌های مختلفی تاکنون تحت عنوان «خانه همه مردم» برگزار شده و برگزاری نشست‌های دیگر در دست اقدام است.

ایرنا: برای معرفی نامزدهای انتخابات ۱۱ اسفند به دانشجویان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

دبیر قرارگاه انتخاباتی دانشگاه علوم پزشکی اراک: برنامه‌هایی از روزهای آتی پیش‌بینی شده که بر اساس آن نامزدهایی که توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند، طی فراخوان عمومی به دانشگاه‌ها دعوت شده‌اند و از آنها سئوالاتی تخصصی در خصوص حوزه‌های کلان مجلس و به دور از مسایل سیاسی پرسیده می‌شود.

نجفی اظهار کرد: بنا است سئوالات و جواب‌های نامزدهای انتخاباتی رسانه‌ای شود و یک سری برنامه‌های دیگر نیز بر اساس طبع جامعه و فضای سیاسی انتخاباتی استان از جمله تریبون‌های آزاد و کرسی‌های آزاد اندیشی نیز در دست اقدام است.

ضرورت بازتعریف نقش تشکل‌های دانشجویی

ایرنا: تشکل‌های دانشجویی چه میزان در کنش‌های سیاسی جامعه تاثیرگذار است؟

دانشجوی رشته اتاق عمل و دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک: نقش تشکل‌های دانشجویی باید تعریف شود، آیا یک هفته و یک ماه مانده به انتخابات فقط باید نقش تشکل‌های دانشجویی تعریف و دیده شود یا در دوره‌ای که منتخبین انتخابات مسئولیت و فعالیت دارند؟

امیرعباس گودرزی افزود: بسیاری از منتخبین دوره‌های گذشته پس از انتخاب دیگر در دانشگاه‌ها حضور پیدا نکردند و پاسخگوی وعده‌های خود نیستند.

وی بیان کرد: همین الان هم نامزدهای انتخاباتی دعوت می‌شوند، اما به محیط‌های دانشگاهی نمی‌آیند که نیامدن آنها و به نوعی فرار آنها از دانشگاه به چه علت است؟

این دانشجوی رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: اهمیت و نقش تشکل‌های دانشگاهی با همین نیامدن‌ها مشخص می‌شود.

صحبت‌های کلی و کلیشه‌ای را همه مردم حفظ هستند و دیگر برای جامعه جذابیت لازم را ندارد و جوابگو نیست.

کلی گویی و کلیشه‌ای صحبت کردن مشارکت در انتخابات را پایین می‌آورد گفت: دانشگاه‌ها و قشر دانشگاهی یعنی چالش، آقایانی که خود را به این چالش‌ها نمی‌کشانند باید ریشه‌یابی شوند.

وی اظهار کرد: مگر قرار است در دانشگاه چه اتفاقی رخ دهد، فقط باید آقایون به سئوالات پاسخ دهند، که اگر برنامه‌ای داشته باشند جوابگو هستند و اگر برنامه نداشته باشند از رفتارها مشخص است و حاضر به پاسخگویی نیستید.

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: نقش تشکل‌های دانشجویی اینجا اهمیت خود را نشان می‌دهد و سخن ارزشمند شهید بهشتی را یادآور می‌کند که فرمودند: دانشجو موذن جامعه است و این یک حقیقت است.

به نظر شما تشکل‌های دانشجویی چه نقشی در فضای سیاسی دانشگاه‌ها دارند؟

گودرزی: تشکل‌های دانشجویی صدای دانشجویان هستند و اگر قرار است صحبتی از دانشجویان شندیده شود باید از این تشکل‌ها و فضای رقابتی آنها حمایت شود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانی فرمودند، رقابت برای خدمت، اما آیا نامزدهای انتخاباتی به معنای واقعی برای خدمت حضور یافته‌اند یا برای قدرت؟

این دانشجوی اراکی ادامه داد: اگر برای قدرت نیست، چرا برخی نامزدها و نمایندگان گذشته در دانشگاه‌ها حضور پیدا نمی‌کنند؟

تنور انتخاباتی در دانشگاه‌های استان مرکزی به دلیل حضور نیافتن نامزدها و نمایندگان گذشته هنوز داغ نشده است.

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: اگر قرار است نامزدهای انتخاباتی خدمتگزار به مردم، جامعه، شهر و نظام باشند، نباید از سوال پرسیدن ترس داشته باشند و باید با قدرت و شجاعت توانمندی خود را اعلام کنند.

گودرزی اظهار کرد: اینکه نامزدهای انتخاباتی با مسئولان مختلف یا مسئول دفتر فلان مسئول نشست‌های خود را برگزار می‌کنند، زمینه‌سازی برای رسیدن به قدرت است یا مقامی برای خدمت؟

وی عنوان کرد: اینکه نامزدهای انتخاباتی به دانشگاه‌ها نمی‌آیند، نشان از قدرت دانشگاه و دانشجو دارد، دانشگاه قرار نیست یک میزی باشد که فردی بیاید و مطالبی را کلی صحبت کند، باید همه چیز به جزء به جزء بیان شود.

این دانشجوی اراک ادامه داد: هوای اراک آلوده است و بحث آلودگی آن را همه از کوچک تا بزرگ می‌دانند اما راهکاری برای برون رفت از این چالش تاکنون از سوی هیچ نماینده‌ای مطرح نشده است.

گودرزی یادآور شد: برخی از آقایان و نامزدهای انتخاباتی که به دانشگاه‌ها می‌آیند حتی قلم و کاغذ ندارند و تازه باید برای آنها قلم و کاغذ تهیه کرد و این نشان می‌دهد که آن فرد اصلا برنامه‌ای ندارد. موقعیت شخصی برخی نمایندگان در چندین دوره تغییر فاحش داشته اما مشکلات منطقه هنور پابرجاست.

بی تفاوتی برخی نمایندگان به مشکلات مردم

ایرنا: عملکرد نمایندگان کنونی و ادوار استان مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی و دانشجوی رشته رادیولوژی با بیان اینکه ۲ سال است که در بسیج این دانشگاه فعالیت دارد، گفت: چندین دوره از فعالیت یک نماینده در این استان می‌گذرد اما هنوز مشکلاتی که از سال‌های گذشته دَم از حل کردن آنها می‌دادند، می‌گذرد و مشکلات همچنان پابرجا است اما در مقابل موقعیت و وضعیت آن نماینده با قبل قابل مقایسه نیست.

«میعاد حمریان» افزود: برخی از نمایندگان استان مرکزی به جای توجه به نیازهای استان و مردم به فکر نیازهای اقشار خاص هستند و نتیجه آن پابرجایی مشکلات است.

قدمت طولانی برخی از مشکلات استان مرکزی نشانگر تاثیرنداشتن حضور نمایندگان است.

وی بیان کرد: چرا کاندیدها و نمایندگان قبلی مجلس در نشست‌های دانشجویی و محیط دانشگاهی حاضر نمی‌شوند و فقط در جمع‌های خاص حضور پیدا می‌کنند و به دنبال آرا این اقشار هستند؟

این دانشجوی اراکی رشته رادیولوژی ادامه داد: برخی نامزدهای انتخاباتی هیچ اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت ندارند آنها سعی می‌کنند با یک سری از صحبت‌ها خود را قدرتمند نشان دهند.

حمریان اظهار کرد: برخی از نمایندگان و نامزدهای انتخاباتی استان مرکزی در این روزها خود را به پیشرفت‌های پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) متصل می‌کنند تا خود را نشان دهند اما در سال‌هایی

که پروژه خوابیده بود، این افراد چه اقدامی انجام دادند؟

ایرنا: راهبردهای سازمان بسیج دانشجویی جهت تقویت فضای سیاسی دانشگاه‌ها با تقویت مشارکت قشر فرهیخته جامعه در انتخابات چیست؟

عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی و فارغ التحصیل رشته حقوق: بسیج دانشجویی محدود به تشکل دانشجویی نیست و یک فرا تشکلی است که راهبرد آن را امام راحل و رهبر معظم انقلاب مشخص کرده‌اند و به یک دانشگاه محدود نمی‌شود.

«یوسف متولی» افزود: پیام ۲ آذرماه سال ۱۳۶۷ امام راحل مبنی بر تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه یک وجه تمایز با سایر تشکل‌ها دارد و آن، تشکیل این بسیج به فرمان مستقیم ایشان و به صورت مجزا بود.

وی بیان کرد: امام راحل در پیام تشکیل این بسیج وظایفی از جمله تهیه خوراک اعتقادی برای سایر اقشار، پاسدار اساسی از اصول تغییرناپذیر نه شرقی و نه غربی در دانشگاه‌ها و جلوگیری از نفوذ ایادی بیگانه‌ در دانشگاه‌ها و کشور را تعیین کردند.

عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی ادامه داد: ایشان از قشر بسیج دانشجو درخواست داشتند که ریشه ضد انقلاب را از بیخ و بُن حذف کنند .

متولی با بیان اینکه بسیج یک تفکر است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سخنی فرمودند، هر فردی در هر کجا، جامعه مخاطبی دارد و می‌تواند در مشارکت تاثیرگذار باشد باید کار انجام دهد و این امر یک وظیفه برای همگان است.

وی اظهار کرد: در مشارکت موضوعی مطرح است که دانشجو به مباحث انتخابات بپردازد یا نپردازد، وارد مسایل سیاسی بشود یا نشود؟

عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی اضافه کرد: سیاسی بودن دانشگاه‌ها از فرامین امامین انقلاب است و رهبر معظم انقلاب در سخنی نیز فرمودند، بسیج سیاسی است اما سیاست زده نیست، یعنی کار سیاسی انجام می‌دهد اما وابسته به حزب خاصی نیست ولی باید دنبال کند تا یک فرد انقلابی و اصلح انتخاب شود.

دانشگاه اگر سیاسی باشد خودکار به جریان عمومی تبدیل می‌شود و محدود به دیوارهای دانشگاه نیست.

متولی گفت: شهید بهشتی فرمودند، دانشجو موذن جامعه است و اگر دانشجو خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود، و این وظیفه دانشجو است که دانشگاه را سیاسی کند و دانشگاه اگر سیاسی باشد خودکار به جریان عمومی تبدیل می‌شود و محدود به دیوارهای دانشگاه نیست.

وی یادآور شد: شهید بهشتی در جای دیگر فرموند، رابطه مسئول با سِمَت نباید مانند رابطه عاشق و معشوق باشد و به سِمَت خود به یک معشوق نگاه کند که اگر به آن رسید، بال درآورد.

عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی اضافه کرد: حسین یکتا نقل می‌کند، زماینکه مهدی زین‌الدین از رییس ستاد لشکری شهید شد، قرار بود حاج اسماعیل صالحی جایگزین او شود که این فرد قرآن می‌آورد و به آن قسم می خورد که این مسئولیت را قبول نمی‌کند زیرا غلامرضا جعفری از او با لیاقت‌تر است و این فرد باید فرمانده لشکر شود، اما آیا الان افراد به عشق مسئولیت پا به عرصه می‌گذارند.

نظارت کلی بر برنامه‌های کاندیداها وجود ندارد

ایرنا: نظارت کلی بر تحرکات نامزدهای انتخاباتی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

یکی دیگر از اعضای بسیج دانشجویی استان مرکزی گفت: تعدادی از کاندیدهای انتخابات مجلس این استان به دانشگاه‌ها دعوت شده‌اند که جمعی از آنها نپذیرفتند و تعداد هم که قول داده بودند، نیامدند، که این موضوع نشانگر نبود نظارت کلی بر روی کاندیداها است و این افراد بدون اینکه پاسخگوی قشر دانشجو باشند، وارد مجلس می‌شوند.

«مهدی نجفی» افزود: انتظار است خبرگزاری‌ها بین دانشجو و کاندیداها واسط شوند تا جلساتی برگزار شود و دانشجویان از این طریق بتوانند بهره‌گیری کنند.

مجلس یازدهم انقلابی‌ترین مجلس کشور است

دانشجوی رشته پرستاری و دبیر قرارگاه انتخاباتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پاسخ به عملکرد نمایندگان استان مرکزی گفت: مجلس یازدهم بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، کارآمدترین و انقلابی‌ترین مجلس کشور است و جوان گرایی در این دوره باعث شد یک سری از قوانین در مجلس که سال‌ها کنار بود، به تصویب برسد که نمونه آن جوانی جمعیت، مالیات بر خانه‌های خالی و متروکه و واردات خودرو است.

نجفی اظهار کرد: شعار این مجلس شفافیت بود، شعاری که حتی برخی از دوره‌های گذشته به آن نزدیک هم نشدند، و قدم گذاشتن مجلس یازدهم در این مسیر،یکی از افتخارات بزرگ است.

وی بیان کرد: رسانه های خارجی مدعی هستند که قانون شفافیت در مجلس تصویب نشده که این امر به دلیل درگیر شدن در بروکراسی های اداری است، اما بیشتر نمایندگان مجلس در یک سال و نیم گذشته تمام آرا خود را برای شفافیت در سامانه مجلس قرار دادند.

دبیر قرارگاه انتخاباتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه، البته مجلس یازدهم کم کاری‌های زیادی داشته، گفت: مهمترین بحثی که باید این مجلس ورود پیدا می‌کرد و انجام نداد، استیضاح وزیران بود.

نجفی یادآور شد: شروع فعالیت این مجلس با یک سال آخر دوران فعالیت دولت دوازدهم بود که خیلی از وزرا ناکارآمدیشان مشخص شده بود و همه خواهان استیضاح بودند اما این امر به دلیل برخی رودرواسی‌ها انجام نشد.

وی اظهار کرد: دولت بعد که هم آمد با جایه ‌جایی حدود پنج وزیر همراه شد که تنها یک وزیر با دستور و استیضاح مجلس بود و این هم، همان رودرواسی بود که مجلس خارج از استیضاح اعلام می‌کرد که این وزیر باید عوض شود و این موضوع توهین به رای مردم است.

دبیر قرارگاه انتخاباتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: فراکسیون‌ها در دوره‌های قبل فعال بود که این موضوع به نوعی سیاسی بودن مجلس را نشان می‌داد اما در این دوره تنها یک یا ۲ فراکسیون فعال است.

نجفی عنوان کرد: چند نفر از نمایندگان استان مرکزی عضو فراکسیون‌های مختلف بودند که این افتخاری برای این استان است و از این طریق امکان مطرح کردن بسیاری از مشکلات به صورت مستقیم با وزرا امکان پذیر بود اما باز در این خصوص هم کم‌کاری‌هایی از نمایندگان دیده می‌شود.

دخالت نمایندگان در انتصابات استان مرکزی

ایرنا: به نظر شما نمایندگان کنونی استان مرکزی در مجلس چقدر در انتصابات استانی نقش داشته‌اند؟

نجفی: دخالت نمایندگان در انتصابات استان مرکزی صدای همه را درآورده است و این موضوع بسیار رنج آور است.

دبیر قرارگاه انتخاباتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: مجلس دوره یازدهم و نمایندگان این دوره در مجموع نسبت به قبل کارآمدتر و انقلابی‌تر بودند و همه نمایندگان استان مرکزی جزو بالاترین افرادی بودند که در مجلس حضور داشتند.

ایرنا: عملکرد نمایندگان کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک: مجلس یازدهم یک سری افتخارات و نقاط مثبت و یک سری نقاط منفی دارد.

گودرزی اظهار کرد: اینکه مجلس از کنار شفافیت آرا عبور کند افتخار نیست، مایه افتخار آن است که مجلس قانونگذار باشد، طرحی که چهار سال به دلیل بروکراسی اداری نگه داشته شود، قابل توجیه نیست.

وی اظهار کرد: شفافیت آرا شعار این مجلس است و امروز باید دید چقدر این شعار تحقق یافته، مجلس در این راستا نمره قبولی نمی‌گیرد.

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: مجلس هم قانونگذار و هم نظارت کننده است، نظارت مجلس حلقه مفقوده سال‌های اخیر کشور است، مجلس یازدهم با ۲ دولت کار کرده که ۲ دیدگاه و عملکرد متفاوت داشته است و باید دید سیاست مجلس انقلابی در این دولت‌ها چگونه بوده است.

گودرزی عنوان کرد: بلاخره یکی خوب است یکی بد، کسی که سمت غرب و فرد دیگر به شرق می‌رود، یکی راه را درست می‌رود، یکی غلط، اینکه که برخی افراد با شرق به شرق و با غرب به غرب بروند، جز دنبال کردن منافع شخصی، نشانه دیگری ندارد.

وی گفت: اگر دولت روحانی اشتباه کرد، مجلس چکار کرد؟ آیا نظارت کرد؟ آیا مفسده‌ها را با صلابه کشیدند، وزار و معاونین را به مجلس دعوت و از آنها سئوال و استیضاح کردند؟ اگر دولت رئیسی مشکل دارد چگونه رفتار می‌شود؟ با وزارتخانه‌ها خیلی مماشات صورت می‌گیرد.

احساس می‌شود مجلس به سمت همراه شدن با دولت حرکت می‌کند، در حالیکه باید نظارت کند و حق الناس رای مردم بر تمام نمایندگان است و باید ناظر بر همه مسایل باشند.

گودرزی تصریح کرد: وظیفه دانشجو در زمان انتخابات ایجاد بسترهای لازم است اما وقتی نامزدهای انتخاباتی دعوت می‌شوند و به دانشگاه‌ها نمی‌آیند، وظیفه خبرگزاری‌ها است که اطلاع‌رسانی کنند .

وی گفت: نیامدن نامزدهای انتخاباتی به دانشگاه ها یک توهین است، هماهنگی برگزاری یک نشست در دانشگاه ها زحمات زیادی دارد اما به راحتی آقایون نمی آیند به از کنار این قضیه نباید به راحتی عبور کرد.

مجلس از بحث قانون گذاری و نظارتش تبدیل به یک دولت پنهان در سطح جامعه شده فلان معاون وزارتخانه تا مدیرکل یک دستگاه باید با نظر نمایندگان انتصاب شود، جایگاه شما و مجلس انقلابی این نیست.

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: بیمارستان ولیعصر(عج) اراک مشخص نیست ثمره کار چه افرادی است؟ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کند نتیجه کار اوست، استاندار می‌گوید من بودم، فرماندار می‌گوید من بودم، نماینده فعلی می‌گوید من بودم و نماینده آینده می‌گوید من آن را کامل می‌کنم، اما در مقابل اینکه این طرح ۱۷ سال خوابیده و معطلی داشته چه کسی پاسخگو است؟ رئیس دانشگاه علومی پزشکی می‌گوید من نبودم، نماینده می‌گوید من نبودم، بلاخره این طرح حدود ۲ سال است که شتاب گرفته و نمایندگان چهار سال است که فعالیت دارند و برخی از آنها چندین دوره فعالیت داشته‌اند، اگر ثمره کار شما بود روی زمین نمانده بود و الان آقایون از آب گل آلود بیمارستان در حال ماهی گرفتن هستند.

گودرزی با بیان اینکه، نمایندگان در هشت سال گذشته برای بیمارستان ولیعصر (عج) اراک هیچ کاری نکردند؟، گفت: رئیس فعلی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که معطل ماندن طرح توسعه بیمارستان ولیعصر(عج)، ۸۰۰ میلیارد ریال ضرر به همراه داشته و این پولی که از بیت‌المال از بین رفته را کدام یک از نمایندگان و مسئولان گردن می‌گیرند؟

وی اظهار کرد: تنها کسی که حق دارد در خصوص پیشرفت این طرح اظهار نظر کند، دانشگاه علوم پزشکی است و بقیه صلاحیت صحبت کردن هم ندارند.

عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی در پاسخ به عملکرد نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان یک سری اقدامات و فعالیت‌هایی دارند و لایحه‌هایی را تصویب می‌کنند که در رابطه با حکومت و سیستم است و شاید مردم عام تاثیر آن را در زندگی محیط خود متوجه نشوند، اما برای حفظ یک سیتسم و کارآمدی آن مفید باشد.

ایرنا: نقطه قوت مجلس یازدهم از نظر شما چیست؟

حمریان عنوان کرد: مجلس یازدهم در سطح اقدامات تاثیرگذار بر عام قوی بود و اشتغالزایی خوبی در این دوره بویژه با قانون تسهیل در مجوزهای کسب و کار صورت گرفت و هرچه بخش خصصوصی پیشرفت کند یک منطقه و جامعه پیشرفت می‌کند.

وی اظهار کرد: قوانین دیگر مانند واردات خودرو و حقوق سربازان از دیگر اقدامات ارزشمند مجلس دوره یازدهم است که نباید فراموش شود.

این دانشجوی رشته رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: نقد بر این مجلس به لحاظ سیاسی است، زیرا در ۲ دوره از دولت‌های دوازدهم و سیزدهم فعالیت داشتند و این مجلس دخالت‌های زیادی در انتصابات حتی در انتخاب روسای دانشگاه داشتند.

حمریان بیان کرد: مجلس یازدهم در مجموع مفید بود اما به لحاظ سیستمی و سیاسی حرف برای گفتن بسیار است.

نمایندگان دوره اصلاحات برای خود یک جایگاه به عنوان قشر نخبه و تاثیرگذار در قانون ایجاد کرده بودند

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه بحث گفت: نگاه و تصویری که مجلس‌های گذشته برای مردم داشتند، نگاه قانون گرایانه بود، اما چهره این مجلس در این دوره برای مردم، دولت بود که اگر آسفالتی در یک منطقه انجام شده کار فلان نماینده بوده، اما این ضعف برای نمایندگان است که خود را در حد آسفالت یک خیایان، چراغ راهنما و رنگ آمیزی یک مدرسه، بدانند.

گودرزی اظهار کرد: نمایندگان دوره اصلاحات برای خود یک جایگاه به عنوان قشر نخبه و تاثیرگذار در قانون ایجاد کرده بودند که در این راستا نیز نمایندگان حوزه تهران عملکرد بهتری داشتند، اما نمایندگان این دوره بویژه در استان‌ها عملا به دولت دوم تبدیل شده‌اند که مدام هم با استانداران و فرمانداران به مشکل بر می‌خوردند.

متولی در ادامه بحث در خصوص حضور مسئولین در دانشگاه‌ها گفت: حضور مسئولان در دانشگاه‌ها، فرمان رهبری است و البته این حضور نسبت به دوره‌های قبل با رشد همراه بوده و با اهرم‌هایی که تشکل‌های دانشجویی دارند باید نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان به دانشگاه‌ها بیایند.

وی تصریح کرد: کلیت مجلس یازدهم انقلابی بود، اتفاقات خوبی در این دوره رخ دارد اما برای سنجش یک موضوع باید پله پله موارد سنجیده شود، نمی‌شود مدینه فاضله در ذهن خود داشت و در مسیر پیشرفت باید پله قبلی را در نظر گرفت که بدانیم چه حرکت‌هایی صورت گرفته است.

این عضو بسیج دانشجویی و فارغ التحصیل رشته حقوق ادامه داد: دخالت در انتصابات نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی در کشور بیش از اندازه بود کهی یکی از دلایل آن مردم هستند، اگر مردم دخالت یک نماینده را در امور اجرایی و انتصابات بَد بدانند، نمایندگان به آن سمت حرکت نمی‌کنند، اما اگر مردم یک حوزه انتخابی بویژه حوزه‌های کوچک و شهرستان‌ها دنبال آن باشند تا نماینده آنها آسفالت یک خیابان و یا یک کار اجرایی را انجام دهد، نماینده خودکار به سمت اجرا می‌رود و رای آن جامعه مخاطب را کسب می‌کند.

متولی اظهار کرد: نمایندگان استان مرکزی کارهای مفیدی داشتندکه انکار نمی‌شود، اما در حوزه محیط زیست که مشکل اصلی این استان است هیچ کاری انجام نشد که ثمره آن را مردم ببینند.

ایرنا: نمایندگان کنونی چقدر در رفع آلودگی هوای شهرهای صنعتی استان به خصوص اراک موفق بوده‌اند؟

متولی: در بحث نیروگاه‌ شازند توقع بود که پیگیری‌هایی برای مصوب شدن یک طرح بویژه، فیلتراسیون یا مازوت کم سولفور در برنامه هفتم توسعه دیده شود.

عضو بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان مرکزی اضافه کرد: موضوع آلودگی هوای اراک برای نمایندگان به یک موضوع فصلی تبدیل شده، در ماه‌های شهریور و مهرماه آقایان بهره‌برداری رسانه‌ای انجام می‌دهند و یک سری حرف‌ها می‌زنند و از اواخر بهمن‌ماه که مازوت سوزی متوقف می‌شود، نمایندگان این موضوع را تا سال آینده فراموش می‌کنند.

متولی گفت: نماینده مجلس شورای اسلامی استان مرکزی در این دوره برای تالاب میقان هیچ پیگیری نداشتند، وضعیت فاضلاب اراک اسفبار است و از پساب آن استفاده‌ای نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مجموع محیط زیست از دغدغه‌های اصلی مردم استان مرکزی است که نمایندگان در این دوره در این راستا ضعیف عمل کردند.

متولی در ادامه گفت: مجلس یازدهم به سمت شفافیت رفت، اما بهره‌برداری سیاسی که از این موضوع شد به ضرر مجلس شد و احساس می‌شود مشکل اصلی مجلس فعلی مسئله شفافیت است.

وی اظهار کرد: نمایندگان مردم استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی از جایگاهشان شناخت کافی ندارند و باید بدانند وظیفه آنها چیست، نباید دخالت در انتصابات داشته باشند.

تشکلی به نام جزب سیاسی در استان وجود ندارد

نجفی عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی در ادامه بحث گفت: متاسفانه در بحث احزاب و شرایط فعلی کشور چیزی به عنوان احزاب سیاسی وجود ندارد، احزاب کاملا انتخاباتی شده و۲ ماه مانده به انتخابات دیده می‌شود یک شورا و یا حزبی می خواهد لیست ارایه دهد.

وی بیان کرد: گفتمانی در احزاب استان مرکزی دیده نمی‌شود، در سطح کلان گفتمان وجود دارد اما در احزاب این استان معنی ندارد، یک سری افراد دور هم جمع شده‌اند که نه تخصصی دارند و نه آشنایی به مسایل جامعه دارند و و وظیفه مجلس و نماینده را نمی‌دانند.

این عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی ادامه داد: این افراد از سمت دیگر طوری فضا را جلو می‌برنند که صدای مردم هستند و اگر فردی را وارد لیست می‌کنند، یعنی تخصص لازم را دارد، اما در واقع به این شکل نیست.

نجفی گت: نماینده‌ای که در استان‌ها انتخاب می‌شود باید نگاه پارلمانی و ملی داشته باشد و بتوانند در سطح ملی تصمیم‌گیری کند.

وی عنوان کرد: احزاب باید ارتباط مستقیم با مردم داشته باشند که این فضا در استان مرکزی دیده نمی‌شود، اما در دانشگاه‌ها بسیج دانشجویی نگاه حزبی ندارد، طرفدار جریان اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و اعتدال‌گرا نیست و نگاه بر این است که با صلاحیت انتخاب شود.

این دانشجو ادامه داد: نماینده‌ای که خود را از حضور در دانشگاه باز می‌دارد و وارد لیست می‌شود پوچ و خالی است و فضای احزاب به این شکل در مشارکت تاثیری ندارد وامید است در روزهای باقی مانده تا انتخابات، فضا روبه بهبود رود و سیاسی‌تر شود.

ایرنا: تحرکات احزاب سیاسی استان به خصوص اصلاحات را در استان چطور ارزیابی می‌کنید؟

نجفی: احزاب اصلاحات در این دوره خودشان را در مظلوم‌نمایی قرار داده‌اند و کاندیدی ندارند که گفتمان اصلاحات داشته باشد.

وی گفت: جریان اصلاحات که در تهران زنده است و نامزدهای آنها نیز تایید شده‌اند، حضور اصلاحات در این دوره کم است، چون می‌دانند نگاه به جریان اصلاحات به دلیل عملکرد دولت‌های قبل کاهش یافته و رای ندارند و خود را در فاز مظلوم نمایی قرار داده‌اند و اعلام می‌کنند، چون نامزدهای این جناح تایید نشده‌اند لیست ارایه نمی‌دهند، اما واقیعت امر این نیست.

گودرزی دیگر عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی در ادامه بحث عنوان کرد: اصلاحات همان تعدادی که تایید شدند جریان پویایی ندارند، و با تفکرات امروزی وارد نشده‌اند و هرچه هست تفکرات گذشته و دهه چهلی است و جوانی که از این جریان با ایده بلند شود دیده نمی‌شود و این جریان و به هر چیزی متوسل می‌شوند تا دست خالی خود را به امور دیگر نسبت دهند.

وی عنوان کرد: بیشتر تفکر انقلابی مطرح است، اما در مجموع پویایی در جریان اصولگرا بیشتر دیده می‌شود و به نظر پیشتاز در انتخابات هستند.

این عضو بسیج دانشجویی استان مرکزی با بیان اینکه، تفکر لیستی رای دادن قابل قبول نیست، اظهار کرد: مسئولینی که به وعده‌های خود عمل می‌کنند که دیگر مدینه فاضله نیست و از کنار شفافیت آرا رد شدن قابل قبول نیست.

گودرزی یادآور شد: صحبت‌ها در خصوص مجلس انقلابی است نه مجلسی که آنقدر حقیر بود که عکس سلفی با موگیرینی می‌گرفتند و آن را افتخار می‌دانستند.

وی گفت: نقاط قوت بسیاری زیادی در مجلس یازدهم وجود دارد اما در مجلس انقلابی که طرح شفافیت چهار سال گیرد کند و اجرا نشود، قابل قبول نیست اما نمی‌شود از اقدامات مثبت هم گذشت.

گودرزی تاکید کرد: انتظار از خبرگزاری جمهوری اسلامی مانند مجلس انقلابی است و برگزاری این میزگردها نشان از اهمیت موضوع انتخابات برای این رسانه دارد.

نجفی دیگر عضو بسی دانشجویی استان مرکزی گفت: احزاب نقش تاثیرگذار در بحث انتخابات ندارند و هر سال احزاب جدیدی بدون نام و نشان شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: حزبی که امروز لیست داده باید در آینده در مقابل عملکرد نماینده‌ای که رای آورده پاسخگو باشد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha