۲۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۲
کد خبر: 85384127
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژاپن و وزیران جزایر اقیانوس آرام همکاری می‌کنند

۲۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۲
کد خبر: 85384127
ژاپن و وزیران جزایر اقیانوس آرام همکاری می‌کنند

تهران – ایرنا - انتطار می‌رود، ژاپن و کشورهای اقیانوس آرام امروز دوشنبه همکاری خود را برای حفظ نظم آزاد و باز دریایی در نشست وزیران در فیجی اعلام کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودونیوز، به گفته مقامات ژاپنی، موضوع گفت و گوهای یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن و همتایان او از ۱۸ کشور عضو «مجمع جزایر اقیانوس آرام» شامل تغییرات اقلیمی و عملیات رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیمای ژاپن به اقیانوس آرام است.

این نشست در سووا، ‌پایتخت فیجی، برنامه ریزی شده است تا زمینه برگزاری دهمین «اجلاس سران جزایر اقیانوس آرام» در ماه ژوئیه در توکیو را فراهم کند. ژاپن از سال ۱۹۹۷ هر سه سال یک بار میزبان این اجلاس با حضور کشورها و سرزمین‌های جزیره‌ای اقیانوس آرام بوده است.

دولت ژاپن مشارکت خود را با این منطقه مهم می‌داند و به دنبال حفظ منطقه هند-آرام به شکل آزاد و باز است. توکیو در زمینه‌هایی همچون توسعه اقتصادی، تغییرات اقلیمی و تاب آوری در برابر بلایای طبیعی به این کشورها و سرزمین‌ها کمک می‌کند.

همچنین برخی جزایر اقیانوس آرام درباره رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما نگرانی‌های داشته اند.

ژاپن به کشورهای این مجمع گفته است که این عملیات که انتظار می‌رود حدود ۳۰ سال طول بکشد، مطابق استانداردهای بین المللی مربوطه و ایمن اجرا می‌شود.

«مجمع جزایر اقیانوس آرام» شامل استرالیا، جزایر کوک، میکروزی، فیجی، کیریباتی، جزایر مارشال، نائورو، نیوزیلند، نیو، پالائو، پاپوا گینه نو، ساموآ، جزایر سلیمان، تونگا، تووالو، وانواتو و سرزمین‌های خارج از کشور فرانسه یعنی نیوکالدونیا و پلی نزی فرانسه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha