۲۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85384216
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

وضعیت هوای شاهرود نارنجی شد

۲۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰
کد خبر: 85384216
وضعیت هوای شاهرود نارنجی شد

شاهرود - ایرنا - کیفیت هوای شهر شاهرود برای چندمین بار در نیمسال دوم ۱۴۰۲ در وضعیت نارنجی و «ناسالم برای گروه‌های حساس» با شاخص ۱۱۸ قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وضعیت هوای شهر شاهرود هم اکنون و طبق اطلاعات سامانه پایش هوای کشور در شاخص ۱۱۸ در سنجش ذرات ۱۰ میکرون قرار دارد و با غلظت غبار و وجود آلاینده‌ها همراه است، این وضعیت برای کیفیت هوای شاهرود برای چندمین بار در فصل پاییز و زمستان است که تکرار می‌شود.

پیش از این نیز به طور متناوب شهرهای سمنان و گرمسار نیز در وضعیت نارنجی «ناسالم برای گروه های حساس» قرار گرفتند.

شاخص آلایندگی کیفیت هوا در شهر سمنان نیز اکنون با عدد ۶۳ در وضعیت زرد یعنی «قابل قبول» قرار دارد.

وضعیت هوای شاهرود نارنجی شد

پرهیز از تردد غیرضروری به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماریهای قلبی و ریوی، پرهیز از فعالیت ورزشی و فیزیکی در فضای باز از جمله توصیه‌ها در شرایط آلودگی هوا است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط نارنجی یا ناسالم برای گروه حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط قرمز یا ناسالم برای همه، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بنفش یا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط ارغوانی یا خطرناک تعیین شده است.

شاهرود با بیش از ۱۶۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

استان سمنان در حالی با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند که میزبان بیش از ۲ هزار واحد صنعتی با اشتغالزایی برای ۶۰‌ هزار نفر است.

طبق برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با هشت شهرستان و مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha