سئول، اعتراض پزشکان به افزایش سهمیه دانشکده‌های پزشکی را غیرقابل توجیه دانست

تهران – ایرنا - دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی امروز دوشنبه در پی اختلاف پزشکان و دولت این کشور درباره افزایش قابل توجه ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی اعلام کرد که تصمیم این دولت «برگشت ناپذیر» و تهدید پزشکان در مورد اقدامات جمعی غیرقابل توجیه است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، مقام ارشد دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی این سخنان را در حالی مطرح کرد که پزشکان و دولت در هفته اخیر به دلیل افزایش دوهزار نفری ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور در سال آینده میلادی اختلاف دارند. این افزایش شدیدی نسبت به ظرفیت کنونی یعنی سه هزار و ۵۸ نفر است.

این اقدام در حالی صورت گرفت که کره جنوبی با کمبود پزشک در مناطق مهم و حیاتی دست و پنجه نرم می‌کند، زیرا متخصصان این حوزه ترجیح می‌دهند در مناطق غیر ضروری و با خطرات کمتر فعالیت کنند. اما پزشکان می‌گویند این تصمیم منجر به فزونی بیش از حد تعداد پزشکان خواهد شد.

مقام دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی به خبرنگاران گفت: به عقیده من که اقدامات جمعی پزشکان توجیهی ندارد. وی افزود که موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها مدت‌ها مورد بحث قرار گرفته و هیچ پیشرفتی حاصل نشده بود.

این مقام گفت: به دلیل پیشامدهای مختلفی، زمان مناسب اجرای این سیاست را هربار از دست داده ایم. اکنون، وضعیت به حدی رسیده است که (تصمیم افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی) لغونشدنی است.

در اعتراض به این تصمیم، انجمن پزشکی کره جنوبی(KMA)، اتحادیه بزرگ دکترهای این کشور گفت که روز پنجشنبه به عنوان اولین اقدام جمعی خود در سراسر کشور تجمعات تظاهراتی را برگزار می‌کند.

همچنین انتظار می‌رود که انجمن اینترن‌ها و رزیدنت‌های کره جنوبی(KIRA) نیز اقدامی جمعی انجام دهد، زیرا نظرسنجی اخیر نشان داد که 88 درصد از اعضای آن قصد دارند به اعتراض بپیوندند.

این انجمن قصد دارد امروز دوشنبه جلسه‌ای را با حضور نمایندگان برای بحث درباره روند این اقدام تشکیل دهد.

در صورت اعتصاب پزشکان از دولت کره جنوبی انتظار می‌رود که واکنش قاطعی بدهد.

قانون خدمات پزشکی کره جنوبی تصریح می‌کند که دولت این قدرت را دارد که در صورت خودداری پزشکان از دستور بازگشت به کار، مجوز آنان را باطل کند.

چوی کیو هونگ وزیر بهداشت کره جنوبی گفته است این دولت در صورت اعتصاب پزشکان «بر اساس اصول و قوانین و مطابق با وظیفه قانونی خود» عمل می‌کند.

چو کیو هونگ روز دوشنبه در پست جداگانه‌ای در رسانه‌های اجتماعی بیان کرد که هدف تصمیم اخیر این دولت «پایدار ساختن» بیمارستان‌های محلی است.

چو کیو هونگ گفت: درک می‌کنم که اعتراضات و نگرانی‌های زیادی درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی وجود دارد. اما از پزشکان می‌خواهیم که به صداقت دولت در تلاش‌ برای تبدیل بیمارستان‌ها به یک محیط کاری پایدار شک نکنند.

وزارت بهداشت کره جنوبی همچنین تصمیم گرفت یک خط تلفن اضطراری برای رسیدگی به شکایات مربوط به اختلال در خدمات پزشکی ایجاد کند و برای اقدام جمعی احتمالی پزشکان محلی آماده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha