آگاهسازی افراد از سوی خواص برای مشارکت در انتخابات نوعی جهاد تبیین است + فیلم

زنجان - ایرنا - نامزد نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان زنجان گفت: مشارکت در انتخابات وظیفه همگان است و در این عرصه به خصوص خواص وظیفه سنگین‌تری دارند چون یکی از شاخه های جهاد تبیین مورد تاکید رهبر معظم انقلاب این است که نخبگان و خواص، افراد ناآگاه را برای شرکت در این عرصه مهم و سرنوشت ساز آگاه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای مشورتی تصمیم‌گیر در کشور بوده که بر اساس قانون اساسی از فقهایی تشکیل می شود که مسوولیت اصلی تعیین رهبر و نظارت بر عملکرد او را بر عهده دارند.

نمایندگان این مجلس به طور مستقیم از سوی مردم و از طریق برگزاری انتخابات به مدت هشت سال تعیین می شوند.

تعداد اعضای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم ۸۸ نفر بود که برای دوره ششم نیز که انتخابات آن ۱۱ اسفندماه امسال همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد همین تعداد است.

در نظام جمهوری اسلامی اداره امور به طور مستقیم و غیرمستقیم با حضور و شرکت مردم انجام می‌شود.هرگونه افزایش تعداد نمایندگان این مجلس پس از بررسی‌های لازم و با توجه به تعداد جمعیت و تقسیمات جغرافیای کشور و مصالح ملی بر اساس پیشنهاد هیات رییسه در آخرین سال هر دوره و با تصویب مجلس خبرگان رهبری اعمال می‌شود.

از آنجایی که نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نیز مانند رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای های اسلامی شهری و روستایی به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند می‌توان گفت که در نظام جمهوری اسلامی ایران همه امور کشور توسط مردم اداره می‌شود.

سهم استان زنجان از کرسی های مجلس خبرگان رهبری یک نماینده است که برای برگزاری انتخابات ششمین دوره آن در اسفندماه امسال ۲ نفر از این استان با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

آیت الله اسماعیل نوری زنجانی یکی از این نامزدهای تایید صلاحیت شده است.

خبرنگار ایرنا برای آشنایی هرچه بیشتر با آیت الله اسماعیل نوری زنجانی با ایشان گفت و گو کرده است.

آگاهسازی افراد از سوی خواص برای مشارکت در انتخابات نوعی جهاد تبیین است

ایرنا:‌ لطفا به طور اجمالی خود را معرفی کنید؟

اینجانب آیت الله اسماعیل نوری زنجانی، متولد سال ۱۳۲۹ در روستای کهریز بیگ (‌یکی از روستاهای استان زنجان)‌ هستم.

در کودکی در مکتبخانه درس خواندم در سال ۴۴ وارد حوزه علمیه زنجان شدم و تا پایان سطح ۲ در زنجان تحصیل کردم؛ در سال ۱۳۵۱ به قم عزیمت نمودم و رتبه ۲ و بعد رتبه سه را امتحان دادم و درس خارج را آغاز کردم.

با شروع انقلاب فعالیتهایی داشتم که ایادی خوانین با رییس پاسگاه منطقه وقت قصد جان من را کردند که ناکام ماندند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوره ای را آموزش دیدم و در دانشسرای تربیت معلم زنجان ۱۰ سال تدریس کردم. سال ۱۳۷۱ در دانشگاه فرهنگیان قم تدریس کردم و در سال ۱۳۹۳ بازنشسته شدم.

در سال ۱۳۷۷ نیز در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کردم و به احترام آیت الله سید اسماعیل موسوی یکی دیگر از نامزدهای این مجلس از زنجان، انصراف دادم.

در زمان حاضر نیز برای شرکت در این مجلس احساس وظیفه کردم اگر رای بیاورم وظایف خبرگان را انجام می دهم و اگر هم رای نیاورم وظیفه خود را انجام داده ام.

ایرنا: مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری چه اهمیتی دارد؟

مردم ایران، حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی را مدیون خون شهدا هستند که برای استقرار آن جانفشانی کردند.

با این ایثار و فداکاری ها امروز در فضایی نفس می کشیم که در راس آن مجتهد عادل حکومت می‌کند و مردم کشور و استان زنجان همواره قدردان این نظام هستند همانگونه که در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نیز به طور گسترده به میدان آمدند و دشمن را که درصدد ناامید کردن مردم از این نظام است، مایوس کردند.

مشارکت در انتخابات وظیفه تک تک افراد جامعه است و در این خصوص خواص وظیفه سنگین تری برعهده دارند.

جهاد تبیینی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است در همین جا نمود دارد و یکی از افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات دشمن را از ضربه زدن به نظام ناامید می‌کند.شاخه‌های جهاد تبیین این است که افراد آگاه، دیگران را نیز آگاه کنند تا در انتخابات شرکت کنند و به فرد اصلح که تشخیص می دهند رای دهند.

هر رایی که مردم ایران چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در انتخابات خبرگان رهبری در صندوق های رای می اندازند مانند تیری است بر چشم دشمنان.

از همین رو هرچه درصد مشارکت مردم بالا برود دشمنان به همان اندازه از ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی مایوس خواهند شد.

آگاهسازی افراد از سوی خواص برای مشارکت در انتخابات نوعی جهاد تبیین است

ایرنا :‌ انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چه تفاوتهایی با انتخابات قبل از انقلاب دارد؟

قبل از انقلاب انتخابات به معنای واقعی آن وجود نداشت بلکه فقط با نام انتخابات، انتصابات انجام می شد به طوریکه در آن زمان افراد مذهبی غیروابسته به دولت به خصوص حوزوی ها در هیچ انتخاباتی نیز شرکت نمی کردند.

در اغلب مواقع یک روز قبل از انتخابات در روستاها و محله ها اعلام می شد که روز بعد افراد شناسنامه های خود را تحویل شخصی بدهند که این شناسنامه ها معمولا از سوی کدخدای روستاها جمع آوری و به محلی دیگری منتقل و در آنجا با این شناسنامه ها رای داده می شد.

اما بعد از انقلاب این حق به تک تک افراد جامعه داده شده است که در انتخابات شرکت کنند در زمان حاضر هیچ شخصی حتی فرزند نیز نمی تواند به جای والدین خود رای دهد.

اگر کسی بیمار هم انتخابات قبل از انقلاب صوری و منتخب فرد مورد نظر سفارت انگلیس و آمریکا بود.باشد از او در بیمارستان رای گرفته می شود در حالیکه قبل از انقلاب انتخابات هم صوری بود حتی اگر به شخصی رای هم داده می شد کسی نمی توانست فردی غیر از فرد مد نظر سفارت انگلیس و آمریکا را انتخاب کند و بر مسند امور بنشاند.

امروز مردم آزادانه هر کسی را که خودشان اصلح می دانند، رای می دهند.

آگاهسازی افراد از سوی خواص برای مشارکت در انتخابات نوعی جهاد تبیین است

ایرنا:‌ مجلس خبرگان رهبری از چه دیدگاهی دارای اهمیت است؟‌

اهمیت هر چیزی با نتیجه آن سنجیده می شود، هر مجلسی اهمیت خود را دارد، اما مجلس خبرگان رهبری با اصل و پایه حکومت ارتباط دارد.

زمانی خود پیامبر(ص) رییس حکومت بود که بعد از رحلت ایشان انحراف پیش آمد تا اینکه حضرت علی(ع) در راس حکومت قرار گرفت و بعد از آن بنی امیه و بنی عباس اجازه ندادند ائمه حکومت تشکیل دهند.

پس از آنکه امام زمان(عج) غایب شد فرمود که در مسایل به روایات، احادیث و علما و آنهایی که به مسایل حرام و حلال نظر و دقت دارند و می توانند از قرآن و روایات استنباط کنند، مراجعه شود.

وقتی کسی به حد اجتهاد می رسد حق دارد فتوا دهد اگر از او اعلم‌تر نباشد مردم نیز حق دارند از او تقلید کنند.

اگر اعلم‌تر از او کسی باشد باید از او تقلید شود و در شرایط تساوی مردم مخیر به انتخاب هستند.

عمل به فتوا به خودِ مجتهد و مقلدین او حجت است اما عمل به "حکم" برای همه مسلمان واجب است و مجتهدی که از همه اعلم تر است می تواند حکم صادر کند.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی این گونه است که اگر بین مجتهدین چند نفر مساوی باشند یا تفاوت کمی میان آنها وجود داشته باشد، تشخیص آن باید به دست خبره انجام شود.

هر مسله ای به خبره متخصص خود نیاز دارد، خبره فقه و اصول باید خود خبره مجتهد باشد و قانون اساسی تعیین کرده است که نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در حد اجتهاد باشند اگر اجتهاد کسی تایید نشود نمی تواند داوطلب مجلس خبرگان باشد.

مجلس خبرگان رهبری محل تشخیص مجتهد اعلم به عنوان جانشین امام زمان(عج) و پایه حکومت است.چرا که این مجلس محل تشخیص مجتهد اعلم است که این تنها در توان مجتهد است و اهمیت مجلس خبرگان رهبری به این جهت بالا است که مجتهد اعلم را تشخیص دهد تا جانشین امام زمان(عج) باشد و این نتیجه کار اعضای مجلس خبرگان رهبری است که جانشین امام زمان (عج) را تعیین و تشخیص می دهند که این بناگذاری پایه حکومت و معرفی شخص اعلمتر به همه مردم است.

در سالی که امام خمینی(ره) از دنیا رفت، مجلس خبرگان رهبری فردی را به عنوان جانشین ایشان تشخیص دادند و رهبری را معرفی کردند که در این امواج گوناگون و دریای پرتلاطم، کشتی جمهوری اسلامی را از همه فتنه ها به خوبی نجات داده است تا این پرچم را به سلامت به دست امام زمان (عج)‌ برساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha