۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۵۹
کد خبر: 85385096
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شبکه‌های فرسوده آب شیراز در مسیر نوسازی

۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۵۹
کد خبر: 85385096
شبکه‌های فرسوده آب شیراز در مسیر نوسازی

شیراز - ایرنا - هدررفت آب به‌عنوان یکی از پیامدهای منفی شبکه‌های فرسوده آب در استان فارس به شمار می‌رود که برای حل این مشکل و به‌منظور رفع افت فشار و پایداری شبکه آبرسانی از ابتدای سال تاکنون ۱۱هزار و ۴۳متر اصلاح شبکه آب در کلان‌شهر شیراز مرکز استان انجام‌ شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آخرین گزارش‌ها حدود ۸۵ درصد از مساحت کشور در اقلیم خشک، نیمه‌خشک و فراخشک واقع شده و کشوری با چنین اقلیم و میانگین بارندگی کمتر از سطح متوسط جهان، ۷۰ درصد زمان در یک دهه‌ اخیر را با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده‌ و این وضعیت باعث کاهش شدید منابع آب سطحی و زیرزمینی شده است.

هدررفت ۱۵.۷ درصد از آب شُرب کشور

افزون بر خشکسالی فرسوده بودن شبکه آبرسانی نیز نقش موثری در هدررفت آب در کشور دارد که این مساله نیز منجر به هدررفت ۳۱درصد از آب شرب کشور شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرده که ۳۱ و نیم درصد آب بدون درآمد در کشور وجود دارد، هرچند که شاخص هدررفت آب در کشور حدود ۱۶ درصد است.

در حقیقت هدررفت ۳۱ درصدی آب شرب در کشور، رقمی حدود چهار برابر نُرم هدر رفت آب جهانی در کشور است.

بدین ترتیب دولت سیزدهم با هدف مدیریت منابع تولید و توزیع آب اقدامات جدی برای جلوگیری از هدررفت آب را در دستور کار قرار داده به‌نحوی که فقط درسال گذشته حدود ۱۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی و برطرف شد.

تعویض سالانه ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده توزیع آب

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که معتقد است اصلاح شبکه‌های فرسوده آب بخشی از اقدام‌های فنی برای مدیریت مصرف است، سوم مهرماه سال جاری اعلام کرده که سالانه ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده توزیع آب کشور نوسازی و تعویض می‌شود.

به گفته او تعویض شبکه‌های فرسوده سبب کاهش میزان هدررفت آب می‌شود که این یک نوع مدیریت توزیع و تأمین آب در شبکه‌های آب است و اصلاح انشعاب‌های آب، تعویض کنتورها و همچنین عملیات مستمر نشت‌یابی شبکه که به ‌صورت یک کار روزمره انجام می‌شود بخش دیگری از اقدام‌های فنی مدیریت مصرف است.

۱۱هزار و ۴۳متر اصلاح شبکه آب در کلان‌شهر شیراز

در همین راستا در استان فارس و کلانشهر شیراز نیز اقدامات قابل‌توجهی برای جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت مصرف در حال انجام است.

اخیراً نیز به‌منظور رفع افت فشار و پایداری شبکه آبرسانی از ابتدای سال تاکنون ۱۱هزار و ۴۳متر اصلاح شبکه آب در کلان‌شهر شیراز انجام‌ شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز که معتقد است هدر رفت آب از پیامدهای منفی شبکه‌های فرسوده آب در کلان‌شهر شیراز است در این باره گفت: شبکه‌های توزیع آبرسانی فرسوده مرتباً دچار حادثه و هدر رفت آب می شود.

بهمن بهروزی افزود: اصلاح شبکه‌های آبرسانی فرسوده به‌طور مستمر در دستور کار آبفا شیراز قرار دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سالانه نسبت به بازسازی و اصلاح آنان اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: تعویض شبکه‌های فرسوده آب با جنس لوله پلی‌اتیلن و در اقطار ۱۱۰، ۱۶۰ و ۲۰۰ انجام می‌شود.

مدیرعامل آبفا شیراز یادآور شد: در مناطق فرصت شیرازی، بلوار رحمت، بلوار اتحاد، مهدی آباد، شهرک صدوقی، کفترک خیابان شهید قنادی، خیابان صاحب الزمان، خیابان ولی عصر و خیابان لطفعلی خان زند اصلاح و تعویض شبکه آب انجام شده است.

به اعتقاد او یکی از مشکلات در شبکه آبرسانی، وجود انشعابات غیرمجاز است که شرکت آب و فاضلاب شیراز در شناسایی و تبدیل انشعابات غیرمجاز به مجاز اقدامات قابل‌توجهی انجام داده است.

طبق گفته مسئولان سرانه آب در دسترس هر ایرانی به صورت سالانه از سال ۱۳۸۷ به بعد حدود هزار و ۲۰۰ مترمکعب است، بر این اساس کشور در مرحله تنش آبی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در حدود سال ۱۴۲۰ اگر روند مصرف آب با همین شیب ادامه یابد، ممکن است به مرحله بحران برسد؛ لذا نیاز است تمهیدات کافی برای حل این مشکل تا پیش از رسیدن به مرحله بحران اندیشیده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha