مهار آلودگی هوای اراک با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیردر واحدهای صنعتی امکانپذیر است+فیلم

اراک - ایرنا - نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اراک، خنداب و کمیجان گفت: مهار آلودگی هوای اراک با بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در واحدهای صنعتی از جمله نیروگاه شازند امکان‌پذیر است.

«محمدرضا سمیعی» روز شنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: باید برای رفع این آلودگی از ظرفیت بخش خصوصی و یا ایجاد زمینه‌های لازم و افزایش رغبت این بخش کمک گرفته شود.

وی بیان کرد: استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین سوخت مورد نیاز واحدهای آلاینده، می‌تواند راهکار مناسب و قابل قبولی برای این چالش باشد هرچند انجام آن نیازمند تامین زیرساخت مناسب است.

وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه موظف شد، یک سوم تولید برق خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند اما این مهم، مغفول مانده و نمایندگان مجلس در راستای وظایف نظارتی خود، می‌توانند وزارت نیرو را به انجام این تعهد اجبار کنند.وی افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه، باید ۱۵ هزار مگاوات برق خورشیدی تولید می‌شد و برای این مهم هفت هزار مگاوات، موافقت اصولی صادر شد که از این میزان، کمتر از ۵۰۰ مگاوات تعهد و عملی شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان می‌توانند براساس وظایفی که قانون اساسی برای آنان تعریف کرده است، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی را به انجام تعهدات ملزم کنند تا مردم از توانایی نماینده خود در اموری که نفع آنان در آن دیده شده، بهره‌مند شوند.

سمیعی در ادامه به مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: میزان مصرف انرژی در ایران نسبت به میانگین جهانی سه تا چهار برابر متوسط استاندارد است.

وی افزود: ۷۰ درصد گاز طبیعی کشور در بخش صنعت به مصرف می‌رسد و سهم استان در این حوزه، ۷۵ درصد است.

نامزد دوازدهیمن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت ملی گاز استان، اکنون درحال اجرای طرحی است تا میزان مصرف گاز کاهش یابد در این طرح، بهسازی موتورخانه‌ها آغاز شده تا مصرف گاز خانگی مدیریت شود.

سمیعی گفت:۴۰ تا ۵۰ درصد میزان مصرف گاز در بخش خانگی با اجرای این طرح در استان مرکزی کاهش یافته است و می‌توان این طرح را به واحدهای صنعتی و تولیدی استان نیز تعمیم داد.

وی به کاهش راندمان در نیروگاه شازند اشاره کرد و افزود: راندمان این واحد صنعتی کمتر از ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد سوخت این واحد عظیم صنعتی هدر می‌رود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این نیروگاه براساس برنامه ششم توسعه موظف است نسبت به افزایش راندمان اقدام کند اما هرساله شاهد افت در این واحد بزرگ صنعتی هستیم و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی نظارتی می‌تواند، مطالبه‌گر در این مهم باشد.

تمرکز بر مزیت نسبی در شکوفایی اقتصادی اثر مثبتی به همراه دارد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اراک، خنداب و کمیجان گفت: توسعه و پیشرفت هر منطقه منوط به بهره‌گیری از ظرفیت منطقه‌ای و یا بومی آن منطقه است و برای این مهم باید مزیت نسبی یعنی، قابلیت هر منطقه‌ای شناخته شود.

سمیعی گفت: مزیت نسبی سه حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب شامل واحدهای صنعتی، تولید فرش، زعفران، توسعه گردشگری و توسعه محصولات باغی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید به طرح آمایش سرزمینی نیز توجه جدی داشت، افزود: باید بررسی شود هر منطقه چه ظرفیتی برای توسعه دارد و سپس امکانات و زیرساخت‌های لازم به فراخور آن منطقه تامین شود.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه جاری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha