۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۳۵
کد خبر: 85385206
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آزادی مشروط نخست‌وزیر سابق تایلند

۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۳۵
کد خبر: 85385206
آزادی مشروط نخست‌وزیر سابق تایلند

تهران- ایرنا- تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر سابق تایلند پس از تحمل شش ماه حبس مطابق قانون آزادی مشروط برای بیماران و افراد مسن، از زندان آزاد می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری تایلند اعلام کرد، تاکسین شیناواترا پس از تحمل شش ماه حبس در زندان و سپس در بیمارستان، در روزهای آینده از حق آزادی مشروط برخوردار می‌شود.

بر پایه اعلام وزارت دادگستری، شیناواترای ۷۴ ساله از جمله ۹۳۰ زندانی تایلندی خواهد بود که مطابق قانون این کشور به شکل خودکار پس از شش ماه به دلیل شرایط جسمی وخیم و سن بالای ۷۰ سال، مشمول آزادی مشروط می‌شوند.

نخست وزیر سابق تایلند پس از گذراندن ۱۵ سال خارج از پادشاهی تایلند برای فرار از محکومیت‌های مربوط به فساد و سوء استفاده از قدرت، در ماه اوت (مرداد/ شهریور) به کشور بازگشت.

ساعاتی پس از ورود به زندان برای طی دوران محکومیت ۱۰ ساله ای که با برخورداری از عفو سلطنتی به هشت سال کاهش یافته بود، شیناواترا به دلیل بیماری به بیمارستان پلیس در بانکوک منتقل شد. وی در دو ماه گذشته دو بار مورد عمل جراحی قرار گرفته است.

شیناواترا چهره مهم دنیای سیاسی تایلند است که از سال ۲۰۰۱ تا کودتای نظامی ۲۰۰۶ میلادی هدایت آن را برعهده داشت. مخالفانش او را به اعمال نفوذ از طریق خانواده و حزبش (تایلندی دوستدار تایلندی/ Pheu Thai) که در اوت گذشته به قدرت رسید، متهم می‌کنند. وی به دلیل اظهاراتی در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز متهم شد اما دستگاه قضائی تایلند هنوز به این اتهام رسیدگی نکرده است.

شیناواترا اصلیت چینی-تایوانی دارد، در ابتدا یک افسر پلیس بود. شرکت مخابراتی‌ او پس از موفقیت در سرمایه‌گذاری به ثروت میلیاردی دست یافت. او پس از تصاحب چند پست وزارت از جمله وزارت مخابرات، حزب خود را با عنوان «تایلندی دوستدار تایلندی» بنیان گذاشت و درانتخابات سال ۲۰۰۱ به پیروزی رسید. وی و همسرش پس از برکناری با اتهامات فساد مالی مواجه شد و در تبعیدی خودخواسته در انگلیس به سر می‌برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha