تثبیت سازه‌های شوشتر، الگویی برای حفظ دیگر سازه‌های آبی است

اهواز - ایرنا - مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر گفت: تجربه تثبیت سازه‌های آبی شوشتر می‌تواند به عنوان الگویی برای حفظ دیگر سازه‌های آبی و محوطه‌ها استفاده شود.

به گزارش ایرنا، امین مهدوی کیا روز سه شنبه در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در جمع خبرنگاران افزود: بیش از ۱۰۰ سازه آبی در شهر وجود دارد که بخشی از نظام آبی شوشتر را تشکیل می‌دهند؛ از این تعداد، ۱۳ عدد از آنها به عنوان اثرهای ثبت جهانی محسوب می‌شوند که شامل بندها، پل‌ها و محوطه‌هایی هستند که اساس و پایه آنها به دوران ساسانی برمی‌گردد.

وی در خصوص اصلاح ترک‌های این سازه‌های آبی بیان کرد: پیگیری‌هایی توسط مدیریت میراث فرهنگی شهرستان شوشتر برای رفع این چالش صورت گرفته است و اداره آبفا شهرستان نیز در این امر نقش مهمی ایفا کرده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با بیان این که مطالعات و بررسی وضعیت زمین شناسی این منطقه، تقریباً ۱۵ سال طول کشیده است گفت: یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های ساکنان شوشتر، رانش دیوار غربی آبشار به طول ۶۰ متر و ارتفاع ۲۵ متر به سمت آسیاب‌ها بود، لذا اگر اقدامات لازم و مناسب انجام نمی‌شد رانش باعث تخریب این دیوار می‌شد و بخشی از آسیاب‌ها از بین می‌رفت و همچنین رودخانه گرگر نیز مسدود و آبرسانی به آسیاب‌ها و زمین‌های زراعی پایین دچار مشکل می‌شد.

وی افزود: از سازمان یونسکو درخواست کرده بودیم تا موضوع را بررسی و پس از یک بازدید میدانی به سه راهکار برای حل این مشکل رسیدیم که یکی از این راهکارها در هیئت راهبردی پایگاه و سپس در شورای تخصصی اداره کل پایگاه‌ها مورد تصویب قرار گرفت.

مهدوی ادامه داد: اکنون این اقدامات وارد مرحله اجرایی شده است و در این عملیات، دیوارها به چند لایه دوخته شده و در نهایت لایه‌ای ایجاد می‌شود که با محوطه آبشارها سازگاری داشته و دوخت‌های انجام شده قابل مشاهده نیستند.

وی با اشاره به خرید ملک‌های بالادستی سازه‌های شوشتر افزود: از مجموعه آسیاب‌ها تا بالادست مجموعه حدود ۱۳۳ پلاک مسکونی بر روی لبه جداره‌ها قرار داشتند و تمامی این پلاک‌ها متعلق به مالکان شخصی بودند که در آنها ساکن بودند؛ در صورتی که این اقدامات انجام نمی‌شد، جداره‌ها به همراه خانه‌های موجود بر روی آنها واژگون و زندگی مردم در معرض خطر قرار می‌گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر توضیح داد: در ابتدا، مرحله تملک خانه‌ها آغاز و سپس به تثبیت جداره‌ها پرداخته شد که از این نظر در مرحله اول، چهار واحد و در مرحله دوم، ۱۰ واحد و در نهایت، تعداد ۱۳۳ پلاک به تملک رسیدند.

وی ادامه داد: در مرحله نخست، قرارداد پیمانکاری برای طول ۶۰ متر از جداره اصلی این سازه امضا شده است، در حالی است که طول کل جداره تقریباً ۲۵ متر است، همچنین انتخاب این شرکت از طریق یک فرآیند مناقصه‌گذاری انجام شده و پروژه در مرحله اجرا قرار گرفت.

مهدوی کیا اظهار داشت: علاوه بر تثبیت جداره‌ها در شوشتر، این تجربه می‌تواند به عنوان یک پایلوت برای محوطه‌های دیگر نیز استفاده شود و از آن جا که برای مطالعه و تحلیل این پروژه حدود ۱۵ سال زمان صرف شده تمامی مستندات مربوطه در دسترس قرار دارند.

به گزارش ایرنا سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از ۱۳ اثر تاریخی شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست‌کند و تونل‌های عظیم هدایت آب است. این ۱۳ اثر به‌صورت یک سیستم واحد هیدرولیکی و در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.

این اثر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده‌ وهمچنین به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی پیش از ظهر روز دوشنبه ٢٣ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران گشایش یافت.

نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران در ۲۰ سالن و ۶۰ هزار مترمربع و با ۹۸۲ غرفه در ۳۰ هزار مترمربع غرفه‌سازی شده که تا ۲۶ بهمن ماه پذیرای مردم بازدیدگان و گردشگران است.

غرفه خوزستان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سالن‌های هشت و ۹ برگزار شده است و از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست.

در این رویداد مهم بین المللی؛ کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی و میزگردهای تخصصی برگزار و در بخش‌های مختلف نمایشگاه نیز به معرفی ظرفیت‌های گوناگون استان های مرتبط با انواع گردشگری نظیر گردشگری مقاومت، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری آبی، گردشگری سلامت، اکوتوریسم، گردشگری کودک و غیره پرداخته می‌شود.

همچنین به طور معمول بخشی از فضای نمایشگاه نیز به معرفی ظرفیت‌های بی‌بدیل اقوام اختصاص دارد که شیوه زندگی، آداب و رسوم و آیین های خود را به نمایش می‌گذارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha