ارزیابی نشریه آمریکایی از توازن قدرت آمریکا و چین در منطقه هند- اقیانوس آرام

تهران- ایرنا- نشریه نشنال اینترست در گزارشی با بررسی بودجه نظامی چین و آمریکا، توازن قوا بین این دو قدرت را در منطقه هند- اقیانوس آرام نزدیک به هم توصیف کرده است با این تفاوت که آمریکا می‌تواند بر روی اتحادها و شراکت‌های منطقه‌ای خود حساب باز کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در این گزارش آورده است: با وجود جنگ فعلی در اوکراین، منطقه هند- اقیانوس آرام داغ‌ترین ناحیه عملیاتی در جهان باقی مانده است. چین اقتدار ابرقدرت موجود یعنی ایالات متحده و نظم مبتنی بر قوانین پس از جنگ جهانی دوم که نزدیک به ۸۰ سال ژئوپلیتیک را هدایت کرده است، به چالش می‌کشد.

راهبرد امنیت ملی ۲۰۲۲ آمریکا، جمهوری خلق چین را به عنوان تنها رقیب با هدف و قابلیت‌های تغییر نظم جهانی و اصلاح نظام بین‌المللی، مشخص کرده است.

چین از رویکرد «همه ملت برای جنگ» استفاده می‌کند که ابزارهای سیاست سنتی و غیرسنتی را در حوزه‌های اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی، اطلاعاتی و اجرای قانون در بر می‌گیرد.

توازن قدرت بین دو دشمن هر روز نزدیک‌تر می‌شود. هرچند، آمریکا می‌تواند به شبکه اتحادها و شراکت‌های خود برای بازدارندگی علیه پکن وابسته باشد.

چین و آمریکا؛ توازن قدرت در منطقه هند- اقیانوس آرام

آمریکا با بودجه دفاعی ۸۵۸ میلیارد دلار در صدر کشورهای جهان در این حوزه قرار دارد. چین با بودجه تقریبا ۲۹۰ میلیارد دلار پس از ایالات متحده است. هرچند به اعتقاد واشنگتن، پکن به طور علنی میزان هزینه‌های خود در حوزه دفاعی را اعلام نمی‌کند و طبق ارزیابی آمریکا عدد واقعی ممکن است نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار باشد. اگر این تخمین‌ها دقیق باشد، حزب کمونیست چین در حال یک رقابت اعلام نشده است.

پس از این دو کشور، ژاپن با بودجه ۴۸ میلیارد دلار و کره‌جنوبی با هزینه دفاعی ۴۳ میلیارد دلار قرار دارند. در میان دیگر کشورهای منطقه، بودجه استرالیا مبلغ قابل توجه ۳۳ میلیارد دلار است و در نهایت تایوان به عنوان یک مهره در مرکز توجه، کمی بیش از ۱۶ میلیارد دلار به حوزه دفاعی اختصاص می‌دهد.

در مجموع، متحدان و شرکای ایالات متحده بودجه دفاعی تقریبا یک تریلیون دلاری دارند. اتحادها بخشی از استراتژی بازدارندگی ایالات متحده در سراسر جهان هستند.

وقتی صحبت از نیروی نظامی می‌شود، ایالات متحده پشتوانه بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ فروند هواپیما، یک‌هزار و ۵۰ فروند کشتی و ۹ هزار و ۳۰۰ سامانه توپخانه را دارد. چین می‌تواند بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ فروند هواپیما، یک‌هزار و ۵۰۰ فروند کشتی و ۲۶ هزار عراده توپ را در اختیار داشته باشد.

کره جنوبی بیش از یک‌هزار و ۶۵۰ فروند هواپیما، ۳۰۰ فروند کشتی و ۷ هزار و ۱۰۰ عراده توپ در اختیار دارد. ژاپن با بیش از یک‌هزار و ۴۵۰ فروند هواپیما، ۵۵۰ فروند کشتی و ۲ هزار و ۲۰۰ عراده توپ از این نظر به همسایه خود نزدیک است. تایوان دارای زرادخانه‌ای نزدیک به ۸۵۰ فروند هواپیما، ۳۱۵ فروند کشتی و ۳ هزار و ۵۰ عراده توپ است. در نهایت استرالیا ۴۳۰ فروند هواپیما، ۷۵ فروند کشتی و ۲۶۰ عراده توپ دارد. در مجموع، ایالات متحده و متحدانش می‌توانند بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰ هواپیما، نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ کشتی جنگی سطحی، زیردریایی و پشتیبانی و تقریباً ۲۲ هزار توپخانه را در دست داشته باشند.

اعداد فوق بسیاری از جنبه‌های مهم جنگ مانند اطلاعات، آموزش و استراتژی را در نظر نمی‌گیرند، اما می‌توانند درک پایه‌ای از توازن قدرت نظامی در مهم‌ترین منطقه جهان ارائه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha