به گزارش خبرنگار ایرنا، اسفندماه سال ۱۳۹۰ قرارداد پروژه راهآهن اقلید - یزد منعقد و عملا از سال ۹۱ ساخت این مسیر ریلی به طول ۲۷۰ کیلومتر آغاز شد که ۲۴۵ کیلومتر طول مسیر این راهآهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد، ایستگاه ابتدایی این راهآهن ایستگاه رخش در محور یزد به بافق است و ایستگاه انتهایی آن نیز در محور اصفهان به شیراز است که به ایستگاه اقلید منتهی میشود.
این خط ریلی که تکمیل کننده راهآهن اصفهان و شیراز است، مسیر اتصال فارس به بندر عباس و بندر شهید رجایی را کاهش میدهد و فاصله این استان را به استان خراسان رضوی و مشهد مقدس نیز کوتاه میکند؛ در واقع این خط ریلی این مسیر را سه ساعت کوتاه میکند.
این طرح ملی که از مصوبههای سفر رهبر معظم انقلاب است با هدف جابه جایی مسافر و همچنین بار و تکمیل شبکه ارتباطی مثلث گردشگری مرکز ایران در استان های یزد، شیراز و اصفهان ایجاد شده و بر اساس پیش بینی ها در سال اول بهرهبرداری، قابلیت حمل بیش از چهار میلیون تُن بار را دارد که در نهایت تا هفت میلیون تُن جابهجایی بار افق این طرح است.
این طرح ریلی در مسیر اجرا با فراز و نشیب های فراوان همراه شد و پس از ۱۰ ساله بدون تکمیل شدن زیرساخت های آن در مردادماه ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم مورد بهره برداری قرار گرفت اما بعد از افتتاح، قطاری از این مسیر عبور نکرد.
مجری این طرح پیش از این اعلام کرد: در هفتم مردادماه سال ۱۴۰۰ نخستین قطار مسافربری از مسیر این طرح از شیراز به مشهد مقدس اعزام شد و دومین قطار مسافربری هم ۱۱ مردادماه همان سال اقدام به جابهجایی مسافر در این مسیر کرد و بعد از آن روند جابهجایی بار و مسافر در این خط ریلی کاملا متوقف شد.
افتتاح این طرح در سال ۱۴۰۰ باعث رضایت مردم شد زیرا ضمن امکان تردد ایمن در مرکز کشور را فراهم و موجب رونق و توسعه گردشگری استان یزد با استانهای همجوار می شد، اما طولی نکشید که پس از افتتاح تردد در این مسیر متوقف شد ، زیرا زیرساخت های این مسیر برای جابجایی مسافر و بار کامل نشده بود.
یکی از اولویت های دولت سیزدهم تکمیل طرح های نیمه تمام است که بارها از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته و همچنین از افتتاحهای زودهنگام طرح ها در این دولت جلوگیری شده است، اعتقاد دولت سیزدهم بر این است که طرح ها باید با پیشرفت صدرصد مورد بهره برداری قرار گیرد به همین دلیل تکمیل راه آهن یزد - اقلید در دستور کار قرار گرفت تا این سرمایه ملی به هدر نرود و مورد استفاده قرار گیرد.
چرا تردد در مسیر راه آهن یزد - اقلید متوقف شد؟
در این گزارش خبرنگار ایرنا ضمن پاسخ به این سوال، اقدامات دولت مردمی برای تکمیل طرح و طنین سوت همیشگی قطار یزد - اقلید که از مطالبات شهروندان استان یزد است مورد واکاوی قرار گرفت تا مشخص شود چه زمانی این طرح مورد بهره برداری کامل قرار می گیرد؟
بر اساس بررسی ها انجام شده در دولت سیزدهم از همان ابتدایی فعالیت و در همان سفر اول رییس جمهور وهیات دولت به استان یزد، اعتبار ویژه ای برای این طرح در نظر گرفته شد و ۲ ماه از این سفر دولت به استان نگذشته بود که اعتبار این طرح تخصیص یافت.
همچنین آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه بررسی آخرین وضعیت مهمترین پروژههای ریلی و تزانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرحها که در ۲۳ آذرماه برگزار شد بر اهمیت سرعتبخشی به اجرای پروژههای ریلی به منظور بالفعل کردن ظرفیتهای ترانزیتی و ارتقاء موقعیت جغرافیایی کشور در مسیر دالانهای منطقهای و بینالمللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرحها تاکید کرد.
همچنین در این جلسه با توجه به گزارش ارائه شده در این جلسه درباره افتتاح ناقص خطآهن یزد- اقلید پیش از تکمیل طرح در آخرین روزهای دولت قبل، دکتر رئیسی خواستار تسریع در تخصیص منابع لازم برای تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ شد.
اختصاص اعتبار قابل توجه در دولت سیزدهم به راه آهن یزد- اقلید
استاندار یزد در این زمینه با اشاره به نگاه ویژه دولت مردمی به تکمیل پروژه راه آهن یزد - اقلید در سفرهای رییس جمهور به استان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم اعتبار قابل توجهی برای تکمیل این طرح تخصیص یافته است.
"مهران فاطمی "افزود: عملیات اجرایی راه آهن یزد - اقلید از دولت دهم آغاز و در آن دولت اقدامات و فعالیتهای متعددی برای اجرای این طرح صورت گرفت و مسائل مربوط به این پروژه در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز به عنوان یکی از ابرپروژه های مهم استان دنبال شد، اما با توجه به عدم اجرای علائم مخابراتی، ایستگاه های طول مسیر به صورت ناقص افتتاح و نتوانست تائیدیه های فنی شرکت راه آهن را دریافت کند.
وی با اشاره به عدم عبور قطار از خط آهن یزد - اقلید از زمان افتتاح پروژه تاکنون خاطرنشان کرد: تکمیل این ابرپروژه، از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت، به طوریکه در دور نخست سفر رئیس جمهور به استان سه هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال به صورت کامل به آن تخصیص یافت.
فاطمی با اشاره به نگاه ویژه به پروژه مذکور در جریان دور دوم سفر رئیس جمهور به استان تصریح کرد: در این سفر نیز یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه دیده شد که به صورت اسناد خزانه تحویل داده شد و افتتاح و بهره برداری از این پروژه، یکی از موضوعات مورد تاکید رئیس جمهور است.
تکمیل ابرپروژه راه آهن یزد - اقلید از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت به طوریکه در دور نخست سفر رئیس جمهور به استان سه هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال به صورت کامل به آن تخصیص یافتراه آهن یزد - اقلید در آستانه بهرهبرداری است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه طرح راه آهن یزد - اقلید یکی از طرحهای مهم در حوزه ریلی کشور است و یک ارتباط ریلی بین استانهای فارس، اصفهان و یزد ایجاد می کند، گفت: این طرح با توجه به اقدامات انجام شده و همت دولت سیزدهم تقریبا تکمیل شده و در آستانه بهره برداری است.
" محمد جواد ابوالحسینی" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص علل توقف فعالیت راه آهن یزد - اقلید بعد از افتتاح آن در دولت قبل افزود: عملیات اجرایی این طرح در دولت نهم و دهم با پیگیری استاندار وقت کلید خورد و در همان مقطع اجرای این طرح سرعت قابل قبولی داشت اما در دولت یازدهم و دوازدهم با کندی روبرو شد که دولت سیزدهم برای تکمیل تمامی بخشهای آن با اهتمام ویژه وزیر راه و شهرسازی به طرح های زیرساختی، با تامین اعتبار لازم، اجرای این طرح را سرعت داد.
وی تصریح کرد: این طرح در سال ۱۴۰۰ با وجود آنکه هنوز تکمیل نشده بود و امکان تردد قطار میسر نبود، به بهره برداری رسید و بعد از مدت کوتاهی حرکت قطار در این مسیر متوقف شد.
ابوالحسینی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم از همان آغاز فعالیت با بررسی طرحهایی که متوقف شده بودند، بی تفاوت از این کنار این گونه طرحها عبور نکرد و با پیگیری مسوولان استان و اهتمام دولت، این سرمایه در آستانه بهره برداری کامل قرار گرفته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد ادامه داد: این طرح در زمان بهره برداری در دولت قبل ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، جدای از میزان پیشرفت، در آن زمان نیز قابل بهره برداری نبود زیرا یک سری الزامات داشت که مهیا نشده بودند و عملا طرح قابل افتتاح نبود.
ابوالحسینی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح تخصیص یافته که از این میزان سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن در سال ۱۴۰۱ و مابقی در سال ۱۴۰۲ برای این طرح جذب شد همچنین قرار است ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر برای اتمام آن تامین می شود.
دولت سیزدهم از همان آغاز فعالیت با بررسی طرحهایی که متوقف شده بودند، بی تفاوت از این کنار این گونه طرحها عبور نکرد و با پیگیری مسوولان استان و اهتمام دولت، این سرمایه در آستانه بهره برداری کامل قرار گرفته استوی اختصاص این میزان منابع در ۲ سال با توجه به کمبود منابع در کشور برای کی پروژه را عدد قابل توجهی دانست و افزود: ارزش طرح راه آهن یزد - اقلید حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است که این سرمایه به دلیل تکمیل نشدن، خوابیده بود، در این خصوص رییس جمهور بر تسریع و تکمیل این طرح تاکید دارد و وزیر راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، استاندار و دیگر مسوولان استان نیز در تلاش هستند تا این طرح مورد بهره برداری قرار گیرد.
ابوالحسینی اضافه کرد: این گونه احساس می شود که تکمیل این طرح اولویت اصلی شرکت مجری نیست و مدیران فعلی آن که همان مدیران دولت قبل هستند، منابع را برای طرح های دیگر هزینه می کنند، چون یکبار این طرح را افتتاح کردهاند و دیگر برای آنها ارزشی ندارد.
وی یادآور شد: در ابتدایی دولت سیزدهم شرکت ساخت، هزینه تکمیل این طرح را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که در همان ابتدا مبلغ یاد شده از محل اعتبارات دور اول سفر رییس جمهور به استان به این شرکت پرداخت شد.
وی اضافه کرد: اکنون نقاط کور این طرح رفع شده و در حال تکمیل نهایی است، البته شخص رییس جمهور ظرف ماههای گذشته به شرکت ساخت در زمینه تکمیل این طرح تذکر داده است که بعد از این تذکر ، اتفاقات خوبی رخ داد و امید آن می رود که بزودی این طرح مهم ریلی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز جغرافیای کشور ، در کانون پنج راه ریلی مرکز ایران قرار دارد و تکمیل راه آهن یزد - اقلید ارتباط مستقیم این استان را با استان فارس برقرار می کند.
استان های اصفهان، فارس و یزد به مثلث گردشگری ایران شهرت یافته اند و توسعه راه های ارتباطی میان این سه استان باعث رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در این محدوده از کشور می شود.
نظر شما