به گزارش ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی روز سهشنبه در دویست و پانزدهمین جلسه شورا در جریان بررسی «تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیهای در شهر تهران و لایحه تعیین بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳» با بیان اینکه شهرداری لایحه ای را ارائه کرده که در کمیسیون عمران و حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: نرخ پارک حاشیه ای در معابر مجاز براساس مدت زمان پارک خواهد بود.
وی افزود: برای خودروی سواری و وانت به ازای هر ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت اول، سه هزار تومان و برای بعد از دو ساعت به ازای هر ۳۰ دقیقه سه هزار و ۹۰۰ تومان و همچنین برای کامیونت و مینی بوس ۶ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت اول و هفت هزار و ۵۰۰ تومان مینی بوس برای بعد از دو ساعت به ازای هر ۳۰ دقیقه پیشنهاد شده است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه رده الف، ب، ج و د، هریک ضرایبی دارند و رده بندی معابر بر اساس نظر شورای ترافیک تهران مشخص شده است، گفت: رده الف ضریب ۱.۸ درصد، رده ب ضریب ۱.۴ درصد، رده ج ضریب ۱.۳ درصد و رده د ضریب یک درصد دارد.
وی ادامه داد: کسانی که سامانه «تهران من» خود را شارژ نگه می دارند، مشمول تخفیف ۱۰ درصدی خواهند شد. اگر مبلغ پارک حاشیه ای تا ۱۰ روز پرداخت نشود به ازای ماهانه دو درصد به مبلغ پارک حاشیه ای افزوده خواهد شد و تا ۲۴ درصد به این عدد در طول یک سال افزوده خواهد شد. علاوه بر این توسط پلیس نیز اعمال قانون خواهند شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: پارک خودروهای جانبازان و معلولان با پلاک ویژه این افراد در معابر پارک حاشیه ای رایگان خواهد بود.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران باید نسبت به ایجاد حداقل ۱۲۰ هزار واحد پارک حاشیه ای در شهر اقدام کند، گفت: نرخ حق توقف موتورسیکلت در پارک حاشیه ای برابر ۲۰ درصد نرخ عوارض تعرفه های مربوط به اقسام معابر در جداول خواهد بود.
این عضو شورا همچنین ضمن گلایه مندی از شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در آخرین روزهای یازدهمین ماه سال هستیم و هنوز قرارداد به کارگیری پارکبان منعقد نشده و تقاضای بنده این است که به فوریت قراردادها را منعقد کند تا بی نظمی و آشفتگی در معابر به نظم تبدیل شود.
رییس کمیته نظارت و حقوقی شورا نیز با بیان اینکه برخی مغازه داران به خود اجازه می دهند موانعی مقابل مغازه خود قرار دهند تا خودرویی پارک نکند، گفت: اگر مغازه داری فضای پارک عمومی را مختل کرد، ما به ازای اشغال معبر باید عوارض پرداخت کند؛ چراکه این اقدام مصداق بارز زیر پا گذاشتن حقوق عامه است.
مهدی اقراریان ادامه داد: بعضاً موضوع جای پارک نیست و برخی مالکان می گویند اگر خودرویی در این فضا پارک شود، نمای آن فروشگاه مخدوش خواهد شد. مردم مکرراً به ما در این خصوص تذکر می دهند و ما باید در شورا نسبت به پاسداری از حقوق عامه در این زمینه اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه نرخ عوارضی که برای این افراد در نظر می گیریم باید عدد بازدارنده ای باشد، تصریح کرد: رقم به دست آمده از این بخش را باید برای افزایش فضای پارک استفاده کنیم.
پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در گوشه و کنار خیابان ها مشاغل مزاحم برای مردم دردسر ایجاد کرده اند و ادامه آن باعث نابسامانی بیشتر شهر خواهد شد، گفت: کمیسیون مربوطه می تواند در این زمینه تصمیم گیری مناسبی داشته باشد.
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اعلام اینکه پارک حاشیه ای در سال قبل نیز به تصویب رسید اما به نتیجه نرسید و همچنان شاهد آشفتگی هستیم، گفت: مکانیزه کردن ۱۰۰ درصدی پارک حاشیه ای باید مورد توجه ما باشد و حضور عوامل انسانی دردسرساز خواهد بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم با تأکید بر اینکه نتوانستیم قرارداد پارک حاشیه ای را به طور کامل اجرایی کنیم، گفت: امیدواریم تا پایان سال با همکاری بانک شهر این قرارداد را نهایی کرده و گزارش آن را ارائه دهیم.
محسن هرمزی با بیان اینکه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل باید برای مشاغل مزاحم اقدام کند و بر اساس قانون از دست ما خارج است، تصریح کرد: هیئت وزیران مصوب کرده که از طریق عوامل انسانی یا از طریق هوشمندسازی، طرح پارک حاشیه ای اجرا شود اما تأکید ما بر هوشمندسازی است.
وی با بیان اینکه میزان افزایش نرخ پارک حاشیه ای در سال آینده نسبت به امسال ۳۲ درصد است، اظهار کرد: نرخ در سال قبل ۲ هزار تومان بود که امسال به سه هزار تومان رسیده است.
به گزارش ایرنا اعضای شورای شهر تهران به لایحه تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیهای در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ رأی مثبت دادند
نرخ عوارض مشاغل سیار و بیکانون ۲۲ درصد افزایش یافت
در ادامه جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، طرح اصلاحیه مصوبه عوارض بر مشاغل سیار و بی کانون شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس این مصوبه عوارض مشاغل سیار و بی کانون در سال آینده با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به نرخ سال جاری از ۹ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان رسید.
بر اساس این اصلاحیه، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران موظف است ساز و کار نظارت بر رعایت ضوابط HSE، زیست محیطی و بهداشتی را طی آیین نامه ای تنظیم و حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از ابلاغ مصوبه، جهت تصویب به شورا ارائه کند.
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نصب هرگونه دکه، کیوسک و ون در شهر ممنوع است و هرکسی نسبت به نصب آن اقدام کند، تخلف کرده و باید به شدت با آن برخورد شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی خیابانها باریک هستند و نیمی از آن با دکه اشغال می شود، درخواست ما این است که مردم تقاضایی در این زمینه نداشته باشند.
نظر شما