۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85385708
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کرملین: نخست‌وزیر استونی در فهرست تحت تعقیب روسیه قرار گرفت

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) گفت:‌ نخست‌وزیر استونی و چندین مقام از کشورهای حوزه دریای بالتیک به دلیل خصومت‌ورزی در قبال روسیه و توهین به پیشینه تاریخی روس‌ها، در فهرست تحت تعقیب مسکو قرار گرفت.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس،‌ دمیتری پسکوف سه‌شنبه به خبرنگاران گفت:‌ وزارت امور داخلی روسیه، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه استونی و همچنین وزیر فرهنگ لیتوانی را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.
وی اظهار داشت:‌ این افراد مسئول تصمیمات موهن در قبال حافظه تاریخی هستند و اقدامات خصمانه‌ای نسبت به روسیه انجام می‌دهند.
این سخنان پس از آن بیان شد که وزارت امور داخلی روسیه، اسامی این مقامات استونی و لیتوانی را در فهرست افراد تحت تعقیب بر اساس مواد قانون کیفری روسیه قرار داد. بنا بر گزارش رسانه روسی،‌پرونده‌ای علیه این مقامات حوزه دریای بالتیک به دلیل تخریب و آسیب‌دیدن بناهای یادبود سربازان شوروی گشوده شده است.
در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور – مهر ۱۴۰۲)، کمیته تحقیقات روسیه بیش از ۱۷۰ شهروند خارجی از جمله شهروندان لتونی، لیتوانی، استونی، لهستان و اوکراین را به  بی‌احترامی و تخریب بناهای یادبود سربازان شوروی متهم کرد. بنا بر اعلام این کمیته، ۱۶ پرونده جنایی برای ۱۴۳ مورد هتک حرمت، تخریب یا آسیب به مزار نظامیان و بناهای یادبود سربازان شوروی در حال بررسی است.

کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی در شمال‌شرق اروپا قرار دارند. این کشورها قبل از سال ۱۹۹۰ در اتحاد جماهیر شوروی قرار داشتند. آنها، نخستین کشورهایی بودند که استقلال خود را از شوروی اعلام کردند و هم اینک عضو اتحادیه اروپا هستند.

دلیل خودداری پوتین از شرکت در مناظره‌های انتخاباتی
خودداری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور کنونی روسیه از شرکت در مناظره‌های انتخاباتی، در حالی که وی برای دوره آتی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نامزد شده است، موضوع پرسش دیگری از سخنگوی کرملین بود.
پسکوف در پاسخ به این پرسش گفت: پوتین رئیس فعلی دولت است که برنامه بسیار پر مشغله‌ای دارد و این موضوع، او را از سایر نامزدهای انتخابات آتی متمایز می‌کند.
وی ادامه داد: پوتین هر روز در مورد تمام جنبه‌های زندگی روس‌ها صحبت می‌کند و مردم روسیه این فرصت را دارند که اظهارات وی را دنبال کنند.
پیش از این، دبیر کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه، در جریان قرعه کشی جدول زمان پخش برنامه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در شبکه های تلویزیونی و رادیویی ایالتی فدرال گفته بود که ستاد انتخاباتی پوتین از دریافت وقت پخش رایگان تلویزیونی و رادیویی خودداری کرده است. پنج کانال تلویزیونی و سه ایستگاه رادیویی دولتی فدرال روسیه ملزم به ارائه زمان پخش رایگان برای مبارزات انتخاباتی نامزدها هستند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و طی آن، پوتین رئیس‌جمهوری کنونی این کشور، ولادیسلاو داوانکوف، لئونید اسلوتسکی و نیکولای خاریتونوف با یکدیگر رقابت می‌کنند.

درخواست از باکو و ایروان برای خویشتنداری
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه همچنین روز سه‌شنبه در واکنش به رخدادهای مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: مسکو از ایروان و باکو می‌خواهد در رابطه با تشدید اوضاع کنونی خویشتن‌داری کنند و امیدوار است که روند آماده سازی معاهده صلح ادامه یابد.
پسکوف افزود: این خبر نگران‌کننده‌ای است که از خط مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌آید، ما از هر دو طرف می‌خواهیم خویشتن‌داری نشان دهند و از هر طریق ممکن از هرگونه اقدامی که طرف مقابل آن را تحریک‌آمیز بداند خودداری کنند.
وی ادامه داد: ما با دقت وضعیت را رصد خواهیم کرد و به تماس های خود با هر دو طرف ادامه خواهیم داد.
سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: این گونه رخدادها به پیشرفت روند صلح و نزدیک شدن به لحظه امضای یک معاهده در این راستا، کمکی نمی کند اما امیدواریم تلاش‌ها برای دستیابی به این معاهده صلح ادامه پیدا کند.
به نوشته خبرگزاری تاس، خبرگزاری دولتی آذرتاج روز دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ به نقل از سرویس مرزبانی این کشور گزارش داد که در نتیجه گلوله باران از خاک ارمنستان به مواضع نیروهای مرزی جمهوری آذربایجان یک مرزبان این کشور زخمی شده است. سپس، باکو و ایروان اتهاماتی به یکدیگر درباره گلوله باران مواضع خود در مرز را رد و بدل کردند. سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ نیز، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که طرف ارمنی، بر اساس اطلاعات اولیه، دو کشته بر اثر گلوله باران از طرف جمهوری آذربایجان داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha