به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح داناب و گسترش سواد آبی یکی از مهمترین پروژههای احیا و تعادل بخشی منابع آب است.
اجرای این طرح امسال وارد پانزدهمین سال در مشارکتی فعال بین شرکتهای آبمنطقهای و ادارات کل آموزش و پرورش استانها شده است و شرکت آب منطقه ای فارس در تعامل بسیار خوبی که با اداره کل آموزش و پرورش استان داشته چندین سال این طرح مهم را اجرا کرده و بازخوردهای خوبی را در میان دانش آموزان گرفته است.
اخیراً کارگاه و هماندیشی طرح داناب و گسترش سوادآبی برگزار شد و در این هماندیشی ابعاد مختلف طرح داناب مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و بر لزوم فرهنگ سازی برای مصرف آب مبتنی بر دانش و دانایی و ترویج آموزههای فرهنگی تأکید شد.
مدیران شرکت کننده در این نشست و کارگاه هم اندیشی با ترسیم سیمای مصرف آب کشاورزی و دیگر بخشها در استان فارس، فرهنگ سازی و انتقال فرهنگ بهینه مصرف آب در بین دانش آموزان به عنوان سفیران فرهنگی خانواده و جامعه تأکید کردند.
مدیر عامل شرکت آب منطقهای فارس در حاشیه این نشست با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب و اهمیت طرح داناب و با بیان اینکه استمرار اجرای طرح داناب، در آینده نزدیک نسلی آگاه و مسئولیتپذیر نسبت به آب پرورش خواهد داد، گفت: آموزش در مقطع دانش آموزی، به دنبال ایجاد یک تصویر منسجم از مساله آب و راه های کمک به نجات آن در ذهن دانشآموزان است و طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در استان به اهمیت رسیدگی به این موضوع مهم و چالشی می پردازد.
سیاوش بدری ادامه داد: در دنیای امروز پرداختن به مساله آب که به حیات بشریت وابسته است از اهمیت بسیاری برخوردار است و همه ما باید نقش ویژه خود را برای کمک به حل این مساله، در طول زندگی، ایفا کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای فارس با اشاره به بحرانی بودن منابعآبی در بسیاری از مناطق فارس افزود: در وضعیت فعلی متأسفانه حجم آبهای زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و منابع زیرزمینی آب تکافوی جمعیت و نیازهای توسعهای را نمیدهد،به همین دلیل تنها راه باقیمانده، صرفه جویی در مصرف در همه بخشها است.
وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم بینش و درک عمیق و درستی از اهمیت آب و نقش مصرف بهینه آن در تداوم حیات بشری در قشر دانشآموزان به عنوان آیندهساران این مرز پرگهر شکل دهیم.
رئیس اداره تکنولوژی گروههای آموزشی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست با اشاره به دستاوردهای مثبت اجرای طرح داناب گفت: توجه ویژه به مخاطب کودک و نوجوان در این طرح مورد هدف است ، این گروه ضمن آموزش پذیری قوی از اثرگذاری بالایی نیز بر خانواده و گروه همسالان برخوردار هستند.
رحیم کامیاب افزود: از آنجا که آب های زیرزمینی دور از چشم ما و در زیرزمین قرار دارند، حفاظت و نگهداری و توجه به ظرفیت و محدودیت آن ها حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: گسترش آموزشهای آبی و ارتقای سواد آبی، یکی از مولفه های کلیدی در مدیریت پایدار منابع آبی است. امری که نیاز به روششناسی و مطالعات تخصصی دارد تا از اقدامات تبلیغاتی فاصله گرفته و بتواند اثربخشی و کارایی مناسبی داشته باشد.
نظر شما