۱۹۷ میلیارد ریال وام جبران خسارت خشکسالی به عشایر شاهرود پرداخت شد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت: ۱۹۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال وام ارزان‌قیمت در راستای جبران بخشی از خسارات وارده بر اثر بروز خشکسالی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به عشایر این شهرستان پرداخت شد.

رضا نقی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان وام پرداختی حدود سه برابر مجموع تسهیلات پرداختی به عشایر طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ است.

وی به بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در حوزه عشایری این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۶۷ میلیون ریال در دهه فجر اشاره کرد و گفت: مجموع طرح‌های افتتاحی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ امور عشایری ۴۰ طرح با اعتبار ۱۶۷ میلیارد و ۲۷۲ میلیون ریال بود که نسبت به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از لحاظ میزان اعتبار بیش از ۶ برابر افزایش داشت.

وی از افزایش ۲ برابری اعتبارات عمرانی طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خبر داد و افزود: مجموع اعتبارات مرمت راه‌ها و ساخت ابنیه فنی محورهای عشایری شهرستان شاهرود طی سال ۱۴۰۱ و ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲ چهار برابر کل اعتبارات این اداره از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۹۲ است.

۱۹۷ میلیارد ریال وام جبران خسارت خشکسالی به عشایر شاهرود پرداخت شد

رییس اداره امور عشایری شاهرود از برگزاری ۳۲ هزار و ۱۰۲ نفرساعت دوره آموزشی و ترویجی خبر داد و گفت: این دوره‌های آموزشی در راستای توانمندسازی عشایر به ویژه بانوان عضو صندوق‌های خُرد طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در حوزه آموزش خیاطی، گلیم بافی، تانه بافی و همچنین کشت و برداشت گیاهان دارویی برگزار شد.

وی با بیان اینکه ۳۵ میلیون لیتر آبرسانی سیار از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون برای عشایر انجام شد، اظهار کرد: بهسازی ۶ دهنه چشمه و اجرای سه هزار و ۱۰۰ متر خط انتقال آب شرب بهداشتی به محل استقرار عشایر، ساخت ۱۲۰ متر آبشخور دام، خرید و توزیع ۵۲ متر آبشخور فلزی و همچنین تامین ۶۳ دستگاه انواع تانکرهای پلی اتیلن به منظور ذخیره آب آشامیدنی از دیگر اقدام‌های این اداره در راستای خدمات‌رسانی به عشایر شهرستان بود.

رییس اداره امور عشایری شاهرود به خرید و توزیع ۱۳ دستگاه صفحه خورشیدی (تولید برق) اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و ۳۶۰ متر لوله پلی اتیلن انتقال آب در مناطق عشایری کارسازی شد.

این مسوول از مرمت و لایروبی چهار رشته قنات در مناطق استقرار عشایر خبر داد و افزود: مرمت و بهسازی چهار حلقه چاه مال‌داری، ساخت منابع ذخیره آب در مناطق عشایری به حجم ۳۵۳ هزار لیتر، مرمت و تیغ کشی سه هزار کیلومتر راه عشایری در شهرستان شاهرود از ابتدای سال تاکنون انجام شد.

وی با بیان اینکه آب‌نما و ابنیه فنی در محورهای مواصلاتی عشایر به حجم ۷۱۷ متر مکعب ساخته شد، ابراز کرد: ۲۲۶ تن آرد خام و یکهزار و ۳۸۵ تن نهاده جو مدت‌دار ۶ ماهه در مناطق عشایری توزیع شاهرود شد.

رییس اداره امور عشایری شاهرود ادامه داد: شرکت در ۶ نمایشگاه توانمندی‌های عشایری در کشور از دیگر برنامه‌های اجرایی این اداره بود.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایر شهرستان شاهرود بر اساس آخرین برآورد جمعیت در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ هزار و ۹۶۵ نفر است، ۹ طایفه عشایری شهرستان دارای ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ راس دام سبک، بیش از یکهزار راس دام سنگین و یکهزار و ۷۰۹ نفر شتر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha