جشن تکلیف سیاسی رأی اولی‌ها در فارس؛تمرینی برای کنش‌گری ۳۸ هزار دانش‌آموز

شیراز-ایرنا-امسال در استان فارس اقدامات مختلفی بر اساس زیست‌بوم هر منطقه برای جذب مشارکت دانش‌آموزان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستورکار قرار گرفته که برپایی جشن تکلیف سیاسی رأی اولی‌ها به منظور حضور ۳۸ هزار دانش‌آموز در این رویداد از مهمترین اقدامات در این دوره به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود و نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شرایط سنی برای شرکت در انتخابات چیست؟

تعیین سن افراد واجد شرایط برای رأی دادن در انتخابات در کشور در چند دهه گذشته با تغییراتی همراه بوده است.

نخست سن ۱۶ سال تمام برای رأی دادن اعلام شده بود اما در ۲دهه اخیر میزان سن واجدین رای دادن به ۱۸ سال تمام افزایش یافته است

این موضوع در آیین‌نامه انتخابات مجلس که اخیرا از سوی دولت ابلاغ شده، نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، بنا به گفته رییس سازمان ثبت احوال کشور تمامی متولدین ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل می‌توانند در هر ۲ انتخابات شرکت کنند، یعنی افرادی که در روز رای‌گیری ۱۸ سال آن‌ها تمام شده باشد می‌توانند به عنوان رای اولی در انتخابات مجلس و خبرگان شرکت کنند.

اهمیت توجه به رای اولی‌ها در تبلیغات انتخابات

در هر انتخاباتی افرادی که برای نخستین بار مجاز به رای دادن هستند، شور و شوق خاصی برای شرکت در انتخابات دارند. مشارکت در تعیین سرنوشت ملت و نقش‌آفرینی در شکل‌گیری ساختار سیاسی و انتخاب تصمیم‌گیران کشور به افراد احساس اهمیت داشتن در فرایند سیاسی را می‌دهد. این به‌ویژه برای رای اولی‌ها که نخستین بار چنین امکانی را به دست می‌آورند قابل توجه است.

چه تدابیری برای مشارکت دانش‌آموزان فارس در انتخابات اتخاذ شده؟

سرپرست آموزش و پرورش فارس هم در حال حاضر اعلام کرده که اقدامات مختلفی برای جذب مشارکت در انتخابات پیش‌رو بر اساس زیست‌بوم هر منطقه در دستورکار است که برپایی جشن تکلیف سیاسی رأی اولی‌ها و مناظرات دانش‌آموزی از مهمترین اقدامات در این دوره از انتخابات به شمار می‌رود.

به گفته رشید قاسمی آموزش و پرورش فارس از حدود یک ماه پیش در اقدامی ابتکارانه اقدام به تشکیل هیات اندیشه‌ورز مشارکت حداکثری در سه سطح اداره کل، ادارات آموزش و پرورش و مدارس سراسر استان کرده و براین‌اساس دستورالعملی به تمام ادارات و مدارس استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در این دستورالعمل ۱۶ برنامه ابتکاری برای جلب مشارکت حداکثری پیش‌بینی شده، گفت: مدارس و ادارات آموزش و پرورش بایستی بر اساس زیست‌بوم خودشان اقدامات خلاقانه‌ای در این خصوص داشته باشند.

قاسمی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای جلب مشارکت حداکثری را برگزاری مناظرات دانش‌آموزی، راه‌اندازی پویش‌های مختلف مشارکت حداکثری، برگزاری جشن تکلیف سیاسی ویژه رأی اولی‌ها، حضور افراد نخبه و مؤثر در مدارس و پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزی دانست و گفت: جشن تکلیف سیاسی رأی اولی‌ها در فارس برگزار می‌شود.

سرپرست آموزش و پرورش فارس همچنین اعلام کرد: ترکیب هیات اندیشه‌ورز در سطح مدارس شامل مدیر و معلمان مدرسه و نمایندگانی از دانش‌آموزان و اولیای آن‌هاست.

وی افزود: نمایندگان دانش‌آموزی در قالب طرحی تحت عنوان «ایران ما، نقش ما» که در سطح مدارس متوسطه اول و دوم توسط بسیج دانش‌آموزی اجرا می‌شود، انتخاب می‌شوند. قاسمی هدف هیات‌های اندیشه‌ورز را مشارکت حداکثری، استفاده از ظرفیت انتخابات برای تحقق ساحت تربیتی، اجتماعی و سیاسی که یکی از ۶ ساحت تأکید شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، دانست و با تأکید بر ضرورت مشارکت رأی اولی‌ها در انتخابات پیش‌رو گفت: در استان فارس نزدیک به ۳۸ هزار دانش‌آموز رأی اولی داریم که برای این دانش‌آموزان هم برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

سرپرست آموزش و پرورش فارس افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با فرمانداری‌ها مقرر شده به این دانش‌آموزان در اجرای انتخابات نقش داده شود تا آنها بتوانند فرآیند اجتماعی شدن را به‌ صورت عملی در روز انتخابات تجربه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha