گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان سرآمد استان‌های دیگر

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان در حالی رتبه دوم پهناورترین استان‌های ایران را به خود اختصاص داده و از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار بوده که در بین آنان گردشگری و صنایع‌دستی جزو ظرفیت‌های بالقوه و مهم این استان به شمار رفته و در نوع خود سرآمد استان‌های دیگر است.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان که در رتبه دوم پهناورترین استان‌های ایران قرار دارد از ظرفیت‌های گردشگری فراوانی برخوردار بوده؛ اما بخش اعظم آن از دید عموم گردشگران پنهان مانده ‌است.

این در حالیست که گردشگری و صنایع‌دستی جزو ظرفیت‌های بالقوه و مهم سیستان و بلوچستان به شمار رفته، به گونه‌ای که در سفر به این استان ناشناخته از دریاچه صورتی لیپار گرفته تا کوه‌های مریخی چابهار و از همه مهمتر آثار باقی مانده از شهر سوخته با قدمت پنج هزار سال، کوه خواجه و آتشکده و کاخ آن متعلق به دوران اشکانی و ساسانی، قلعه حیدرآباد خاش، درخت ۱۲۰۰ ساله دِه پابید، قلعه بمپور، قلعه دامن، قلعه چهل دختر، روستای جهانی سفال کلپورگان تنها بخشی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند.

تمام این شاخص‌ها در کنار صنایع دستی بی‌نظیر سیستان و بلوچستان همچون سوزن دوزی، سکه دوزی، خامه دوزی، پلیوار و سفال باعث شد تا با تلاش‌های انجام شده در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که با حضور نمایندگان و فعالان صنعت گردشگری از ۱۱ کشور جهان شامل روسیه، ترکیه، مالزی، اندونزی، تایلند، ازبکستان، ویتنام، تاجیکستان، زیمبابوه، تانزانیا و سریلانکا، غرفه‌ای منتسب به این استان پذیرای بازدیدگان و گردشگران باشد.

با این وجود اما دیدنی‌های تاریخی سیستان و بلوچستان یک لیست طولانی است که یک سفر ۲ یا سه روزه برای تماشای همه آن‌ها کافی نیست، این دیدنی‌ها مختص به زمان یا دوره خاصی نبود، از شهر سوخته که قدیمی‌ترین شهر دنیا است و نمی‌توان تاریخ خاصی برای آن تعیین کرد تا قلعه بمپور که یادگار دوران ساسانی بوده یا گورستان جن تیس همگی در این استان حضور دارند؛ به عبارتی می‌توان گفت سیستان و بلوچستان بهشت عاشقان تاریخ است.

گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان سرآمد استان‌های دیگر

گردشگری و صنایع‌دستی ۲ ظرفیت مهم در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: گردشگری و صنایع‌دستی جزو ظرفیت‌های بالقوه و مهم این استان محسوب می‌شود.

محمد کرمی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان سرشار از ظرفیت‌های بالقوه مختلف است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی افزود: گردشگری و صنایع‌دستی را می‌توان جزو ظرفیت‌های بسیار مهم سیستان و بلوچستان دانست که در پیشرفت، رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری نقش بسزایی دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: همه فعالان این حوزه باید تلاش کنند که از این موهبت الهی بخوبی استفاده کرده و شرایط مطلوبی را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کنند.

گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان سرآمد استان‌های دیگر

نقش موثر صنعت گردشگری در پیشرفت سیستان و بلوچستان

شهردار زاهدان گفت: صنعت گردشگری یکی از مقوله‌های مهمی است که در پیشرفت سیستان وبلوچستان نقش بسزایی دارد.

محمدامیر براهویی اظهار کرد: در واقع صنعت گردشگری سهم بسزایی در درآمد سیستان و بلوچستان داشته و می‌توان با پرداختن به این مهم در حوزه اقتصادی و مقوله جذب گردشگر داخلی و خارجی گام‌های خوبی برداشت.

وی افزود: در همین راستا از سیستان و بلوچستان به عنوان سرزمین ناشناخته‌ها و گنج پنهان نام برده شده که دارای طبیعت بسیار بکری است و نیاز داریم تا ظرفیت‌های این استان بویژه در حوزه گردشگری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی معرفی شود.

شهردار زاهدان تاکید کرد: طبیعت بکر و دست نخورده سیستان و بلوچستان در بسیاری از نقاط برای مردم کشور ناشناخته مانده که معرفی کامل این ظرفیت‌ها می‌تواند باعث رونق اقتصادی مردم منطقه، اشتغال زایی و پیشرفت استان شود.

گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان سرآمد استان‌های دیگر

مساله کمبود سوخت یکی از چالش‌های مهم گردشگری در سیستان و بلوچستان

نماینده مردم چابهار در مجلس شوای اسلامی گفت: عملکرد اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان و فعالان حوزه گردشگری قابل تقدیر و مبتنی بر شناخت دقیق از نظام مسائل گردشگری استان است.

معین الدین سعیدی اظهار کرد: تصوری که امروز از سیستان و بلوچستان وجود دارد بسیار متفاوت تر از ۲۵ سال قبل است که این مهم را حاصل تلاش و مدیون خدمات همه فعالان حوزه گردشگری هستیم که به بهترین نحو در خصوص معرفی صحیح استان گام برداشته‌اند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین المللی در معرفی جذابیت‌های گردشگری و تغییر نگاه‌ها به استان بسیار موثر است و باید از فعالان فضای مجازی و تلاش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان به طور ویژه تشکر کرد که این موفقیت اداره کل و فعالان گردشگری مبتنی بر شناخت دقیق از نظام مسائل گردشگری است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمام ظرفیت‌هایی که می‌تواند در یک پهنه و حتی یک قاره وجود داشته باشد در سیستان و بلوچستان دیده می‌شود و این استان به لحاظ جذابیت‌های گردشگری، غذاها و میوه‌های گرمسیری بسیار مستعد و توانمند است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مساله کمبود سوخت یکی از چالش‌های مهم گردشگری در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که با وجود تلاش و پیگیری‌های نمایندگان استان تاکنون نتیجه نداده است.

سعیدی اظهار کرد: بسترسازی در زمینه گردشگری جزو وظایف دولت بوده و ضرورت دارد تا بخش خصوصی به طور ویژه ورود کند که خوشبختانه در حال حاضر این نگاه به منظور مشارکت و فعالیت بیش از پیش بخش خصوصی وجود دارد.

به گزارش ایرنا غرفه سیستان و بلوچستان در سالن شماره ۸ نمایشگاه بین المللی تهران واقع شده؛ جالب آن که یکی از بخش‌های مهم حضور چشمگیر گردشگران سراسر ایران و کشورهای خارجی در بازدید از این غرفه است که با حضور در غرفه یا از تجربیات خوش سفر به استان تعریف کردند و یا علاقه‌مندیشان به حضور در این استان را ابراز داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha