۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85386406
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش‌های آمریکا و چین در انتخابات اندونزی

۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85386406
چالش‌های آمریکا و چین در انتخابات اندونزی

تهران- ایرنا- انتخابات ریاست جمهوری اندونزی امروز چهارشنبه در حالی برگزار می‌شود که نتایج آن فارغ از اهمیت داخلی، چالش‌هایی را برای آمریکا و چین به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه چالش‌های انتخابات اندونزی برای ایالات متحده و چین و رقابت فزاینده آنها در منطقه قابل توجه خواهد بود، نوشت: این کشور آسیای جنوب شرقی از نظر اقتصادی و سیاسی یک میدان جنگ کلیدی در منطقه‌ای محسوب می‌شود که قدرت‌های جهانی مدت‌هاست در آن بر سر تایوان، استقرار نظامی ایالات متحده و فعالیت‌های پکن در آب‌های مورد مناقشه از جمله دریای جنوبی چین، اختلاف شدید داشته‌اند.

در این گزارش آمده است: جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی در حوزه سیاست خارجی از انتقاد از پکن یا واشنگتن پرهیز کرده است، هرچند همسویی با این دو قدرت را هم نپذیرفته است. اینگونه موازنه، راه تجارت و سرمایه گذاری قابل توجه چین از جمله راه آهن سریع السیر ۷.۳ میلیارد دلاری برای اندونزی را هموار کرده و از طرفی روابط دفاعی و مانورهای نظامی جاکارتا با واشنگتن را افزایش داده است.

به گفته تحلیلگران، در صورتی که پرابوو سوبیانتو وزیر دفاع فعلی که معاونش در انتخابات پسر ارشد ویدودو رئیس جمهور فعلی است، پیروز شود، احتمالا این سیاست‌ها ادامه خواهد داشت.

درک گروسمن تحلیلگر ارشد دفاعی در موسسه رند، یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده، گفت: مشکل قدرت‌های بزرگ این است که جاکارتا به شدت کشوری «غیرمتعهد» محسوب می‌شود و تقریباً بدون توجه به اینکه چه کسی برنده می‌شود، وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند.

سوبیانتو به سیاست بی‌طرفی پایبند است و به طور علنی از ایالات متحده و چین تمجید کرده است. او به نقش تاریخی آمریکا در تحت فشار گذاشتن هلند برای به رسمیت شناختن حاکمیت اندونزی در دهه ۱۹۴۰، در یک مجمع در ماه نوامبر (آبان/ آذر) در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در جاکارتا اشاره کرد.

سوبیانتو همچنین از اهمیت چین برای آسیای جنوب شرقی قدردانی کرد و گفت: این بخشی از تاریخ است و ما نمی‌توانیم این دِین را فراموش کنیم. چین یک تمدن بزرگ است. کمک زیادی کرده و اکنون بسیار بسیار فعال است و کمک زیادی به اقتصاد ما می‌کند.

انیس باسودان، وزیر سابق آموزش و فرماندار جاکارتا، نامزد ریاست جمهوری که در بیشتر نظرسنجی‌ها از سوبیانتو عقب‌تر است، اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات، آنچه را که ویدودو سیاست خارجی «تعامل گرا» می‌خواند، به سیاستی مبتنی بر اصول تغییر خواهد داد.

باسودان ماه گذشته در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس بدون اشاره به نام کشوری گفت: وقتی کشوری به دیگری حمله می‌کند، می‌توانیم بگوییم که این برخلاف ارزش‌های اساسی ما است. حتی اگر با هم دوست هستیم، اگر حقوق نقض شد، می‌توانیم آنها را توبیخ کنیم.

چالش‌های آمریکا و چین در انتخابات اندونزی

باسودان گفت که حقوق بشر و حفاظت از محیط زیست باید زیربنای سیاست خارجی اندونزی باشد. او معتقد است: اگر ما ارزشی نداشته باشیم، پس یک رابطه هزینه و فایده وجود دارد، که در آن تنها از کشورهایی حمایت خواهیم کرد که برای ما سودآور هستند.

مارتی ناتالگاوا، وزیر خارجه سابق اندونزی، ابراز امیدواری کرد: رهبران منتخب نه تنها باید بگویند ما طرفی را انتخاب نمی‌کنیم بلکه باید در واقع به ایجاد روابط با ثبات‌تر ایالات متحده و چین کمک کنند.

ایالات متحده و چین هر دو می‌دانند که چگونه ظهور یک رهبر جدید در منطقه می‌تواند منافع آنها را تهدید کند.

رودریگو دوترته پس از رسیدن به سمت ریاست جمهوری فیلیپین در سال ۲۰۱۶ به یکی از سرسخت‌ترین منتقدان آسیایی سیاست امنیتی ایالات متحده تبدیل شد و در عین حال روابط نزدیکی با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه داشت.

دوترته تهدید کرد که پرسنل نظامی آمریکایی را که برای مانورهای رزمی در فیلیپین حضور داشتند، اخراج خواهد کرد. او بعداً قرارداد دفاعی با واشنگتن را فسخ کرد. پس از آن فردیناند مارکوس جونیور جانشین او شد که بر اساس پیمان دفاعی در سال ۲۰۱۴ با گسترش حضور نظامی ایالات متحده در پایگاه های نظامی فیلیپین موافقت کرد.

مارکوس گفت که تصمیم او با هدف تقویت دفاع ارضی کشورش در زمان افزایش تهاجم توسط گارد ساحلی، نیروی دریایی و نیروهای شبه نظامی مظنون چین در مناطق فراساحلی تحت ادعای فیلیپین اتخاذ شده است.

اندونزی و دیگر کشورهای عضو انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) به جنبش غیرمتعهدها تعلق دارند. با این حال، رقابت بین واشنگتن و پکن منطقه را در برگرفته است.

انتقادات ۱۰ عضو آسه‌آن از اقدامات قاطعانه و فزاینده چین در دریای مورد مناقشه همیشه کمرنگ بوده است.

چندین دیپلمات منطقه‌ای به آسوشیتدپرس گفته‌اند که اعضای دولت‌های همسو با پکن، به‌ویژه کامبوج و لائوس، با هر گونه سرزنش یا تلاش برای انتقاد از چین در بیانیه‌های مشترک پس از نشست‌های سالانه خود مخالفت کرده‌اند.

آسه‌آن تحت ریاست اندونزی بدون اشاره به نام چین پس از نشست سران نسبت به رفتار تهاجمی در آبراه مورد مناقشه دریای جنوبی چین ابراز نگرانی کرد.

طبق آرای شمارش شده تا ظهر چهارشنبه (به وقت محلی)، پرابوو ۵۳.۴ درصد آرا را به دست آورده، در حالی که رقبای او انیس ۳۲.۸ درصد و گنجار پرانوو با ۱۳.۸ درصد این رقابت را واگذار کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha