۲۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۰۶
کد خبر: 85386583
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

کرمان آماده رقابت نفس‌گیر و برابر انتخاباتی

۲۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۰۶
کد خبر: 85386583
کرمان آماده رقابت نفس‌گیر و برابر انتخاباتی

کرمان - ایرنا - هرچه به انتخابات ۱۱ اسفند نزدیک‌تر شدیم، رویدادهای مهمی از جمله تایید صلاحیت افراد شاخص سیاسی و نیز تغییر حوزه برخی شخصیت‌های شناخته شده را شاهد بودیم به طوری که ضمن ایجاد فضا برای رقابت تنگاتنگ و برابر بین جناح‌های چپ و راست و حتی رقابت های نفس‌گیر درون‌حزبی، فضای موجود نویدبخش شور و حرارت انتخاباتی با مشارکت افزون‌تر نیز خواهد بود.

به گزارش ایرنا درواقع ورود نامزدهای شاخص و همچنین تایید صلاحیت تعداد زیادی از داوطلبان ۲ طیف اصلاح طلب و اصولگرا، رقابت را در مارتن نفس‌گیر انتخابات کرمان برای کرسی های خانه ملت دشوار و البته گرمای تنور انتخابات را آنقدر زیاد کرده که ممکن است پر و بال برخی را نیز بسوزاند.

رقابت بر سر ۱۰ کرسی بهارستان بین نامزدهای انتخاباتی استان کرمان البته چندماهی است به صورت پنهان و خزنده آغاز شده بود، رقابت هایی که گاهی جنبه بی‌اخلاقی نیز به خود می‌گرفت و با انتشار مطالب تخریب‌گونه، سعی در حذف رقبا و حق جلوه دادن خود در گوشه و کنار نیز شاهد بودیم که ورود دستگاه های نظارتی و قضایی را البته همراه داشته اما هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شدیم، برخی خبرها از جمله تایید صلاحیت های افراد شاخص یا تغییر حوزه های انتخابیه افرادی مثل محمدرضا باهنر مانند بمب در اتمسفر رسانه ای استان صدا کرده است.

تایید صلاحیت ۳۹۵ نفر از ۶۴۵ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی معادل ۶۷.۷ درصد از داوطلبان در استان کرمان خود نویدبخش مشارکت بالای مردم در انتخابات و گرم شدن بیش از پیش تنور این کارزار سیاسی است به طوری که حالا جناح های اصلاح طلب نیز که از ماه ها قبل در خیلی از استان ها گلایه هایشان بلند بود، در استان کرمان معترفند که کرسی های مجلس، رقابتی است.

هرچند طبق اعلام مسئولان استانی بیشترین افراد تایید صلاحیت شده‌ مربوط به حوزه انتخابیه بم، ریگان، فهرج و نرماشیر (شرق کرمان) با ۸۱.۸ درصد و کمترین موارد متعلق به حوزه انتخابیه سیرجان و بردسیر با ۴۷.۸ درصد است اما ترکیب افراد با سلایق سیاسی مختلف به گونه ای است که به طور قطع زمینه برگزاری یکی از پرشورترین انتخابات های استان کرمان را در اسفند سال جاری رقم خواهد زد.

غیر از حوزه سیرجان و بردسیر که نماینده کنونی‌اش این دوره از مرکز استان نامزد شده، در دیگر حوزه های انتخابیه، فضا هم از نظر رقابت ۲ طیف سیاسی و هم تعداد نامزدهای شاخص پرشور و حرارت است؛ در همین حوزه سیرجان و بردسیر نیز گمانه زنی ها مبنی بر اینکه اصلاح طلبان بتوانند با برخی نامزدها به توافق برسند وجود دارد.

اما براساس آخرین گزارش های اعلام شده از سوی ستاد انتخابات، در حوزه های انتخابیه بافت، رابُر و ارزوئیه ۶۶.۷ درصد، جیرفت و عنبرآباد ۶۵.۳ درصد، رفسنجان و انار ۸۰.۶ درصد، زرند و کوهبنان ۷۱.۲ درصد، شهربابک ۷۶.۱ درصد، کرمان و راور ۶۵.۳ درصد و نیز کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج، فاریاب و جازموریان ۵۳.۸ درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده‌اند.

کرمان آماده رقابت نفس‌گیر و برابر انتخاباتی

این در حالی است که زمزمه های تغییر حوزه انتخابیه برخی نامزدها نیز که از قبل به گوش می رسید وارد فضای دیگری و محقق شد و بسیاری از معادلات سیاسی را برهم زد.

هرچند فرصت تبلیغات کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری از امروز ۲۵ بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۹ اسفند ادامه دارد اما زمان تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی از سوم تا ۹ اسفند خواهد بود و تبلیغات برای این نامزدها فعلا ممنوع است.

قرارگاه عملیاتی انتخابات نیز در استان کرمان با پنج میز تخصصی مشارکت، امنیت، سلامت، اجرایی و رسانه تشکیل شده و وجود نامزدهای مختلف با سلایق متفاوت این عرصه را به میدان کارزاری با رعایت اخلاق و توصیه های دین مبین اسلام و رهبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل خواهد کرد.

چه خبر از رقابت چهره های شاخص استان

گرچه در حوزه های انتخابیه افراد زیادی ثبت نام کرده اند و تایید هم شده اند، اما خبرهایی که در مرکز استان از این حوزه ها به گوش رسانه ها می رسد، بیشتر حول چهره های شناخته شده در سطح و گستره استان است و ماحصل این شنیده ها توسط خبرنگار ایرنا روایت می شود؛ گو اینکه ممکن است در نهایت فردی غیر از این چهره های شناخته شده، بتواند گوی رقابت را در هر حوزه ای از رقبا برباید و برنده انتخابات باشد؛ اما براساس شنیده های انتخاباتی، گزارش پیش رو با تمرکز بر رقابت بین چهره های شاخص و شناخته شده آن هم در گستره استان کرمان، تهیه شده است و نافی حضور دیگر افراد کمترشناخته شده در سطح مرکز استان، نیست.

با وجود اعلام حضور افراد مختلفی از ۹ حوزه انتخابیه کرمان علاوه بر نمایندگان فعلی استان چون محمدرضا پورابراهیمی و محمدمهدی زاهدی از حوزه انتخابیه کرمان و راور، اخیرا ورود افراد شاخصی چون محمدرضا باهنر، شهباز حسن پور، محمدرضا علیزاده مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (اصلاح طلب)، محمدمهدی عرب نژاد (اصلاح طلب) فعال سیاسی و استاد دانشگاه، محمدجواد کمالی معاون اسبق سیاسی امنیتی استانداری کرمان و مجید دوستعلی از چهره های اصولگرا که وی نیز روز گذشته تغییر حوزه خود را از تهران به کرمان نهایی کرد، به جمع نامزدها پیوسته اند که تنور انتخابات در این حوزه انتخابیه را بسیار داغ و تحلیل ها را دگرگون کرده است.

هماهنگی های اصولگرایان برای ائتلاف جریان دارد و تلاش ها برقرار است تا به نتیجه و همگرایی لازم برسند؛ موضوعی که باتوجه به وجود ۲ کرسی در این حوزه و تعداد بیشتر نامزدهای شاخص، به طور کلی معادلات و تحلیل های سیاسی در این بخش دگرگون و نگاه ها به نتیجه جلسات هماهنگی اصولگرایان دوخته شده است.

در حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان در شمال استان نیز افراد شاخصی چون حسن رحمانی از طیف اصولگرا، حبیب الله خنجری و علی صادق زاده نیز از طیف اصلاح طلب حضور دارند که به طور قطع با حضور دیگر نامزدها شور مضاعفی در فضای انتخاباتی این حوزه جریان دارد.

کرمان آماده رقابت نفس‌گیر و برابر انتخاباتی

از حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوئیه خبر می رسد که حضور صمدالله محمدی نماینده فعلی این حوزه از طیف اصولگراها در کنار یاسر سلیمانی که با گرایش مستقل اعلام موجودیت کرده و به همراه دیگر نامزدها رقابت ها را شکل داده اند.

اما تنور انتخابات در حوزه انتخابیه شهربابک با حضور نماینده فعلی این شهرستان، مصطفی رضاحسینی با گرایش مستقل و اصلاح طلب، غلامرضا نویدی فرماندار سابق با گرایش اصولگرا و علی اسدی کُرُم نماینده سابق با گرایش اصلاح طلب و دیگر نامزدها داغ داغ است.

حوزه انتخابیه رفسنجان و انار اما با حضور حسین جلالی نماینده فعلی این حوزه با گرایش اصولگرایی، احمد محمدی انارکی اصلاح طلب و حمید ملانوری اصلاح طلب به عنوان نامزدهای شاخص این دوره مجلس نیز گرم گرم است.

هرچند حضور دیگر نامزدها و البته شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر انتقال حوزه انتخابیه اصغر پورمحمدی رییس شبکه سوم صدا و سیما، از تهران به کرمان اما و اگرهایی را انتخاب نهایی بر سر زبان ها انداخته اما این فرد اگر تا امروز ۲۵ بهمن درخواست خود را به فرمانداری تهران ارائه کند و به کرمان ارسال شود بعد از تایید هیات نظارت این مهم ممکن می شود.

ماراتن نفس گیر انتخابات در حوزه انتخابیه سیرجان نیز با حضور سردار عبدالرضا ناظری فرمانده سابق انتظامی استان با گرایش مستقل، محمد معتمدی زاده شهردار سابق سیرجان از طیف اصولگرا و دیگر نامزدهای موجود با شور و حرارت خاصی در حال پیش رفتن است.

اما در شرق استان کرمان نیز به دنبال تایید صلاحیت برخی افراد اصلاح طلب در مقابل نماینده کنونی این منطقه، خبرها نشان از رقابتی نفس‌گیر و سهمگین است؛ در حوزه شهرستان های بم، ریگان، گنبکی، فهرج و نرماشیر افراد شاخصی چون موسی غضنفرآبادی اصولگرا به عنوان نماینده فعلی و حبیب الله نیک زادی اصلاح طلب نماینده ادوار مجلس، رضا اشک اصلاح طلب و فرماندار اسبق، حسین شایق فرماندار سابق و اصولگرا و اصغر مکارم با گرایش اصلاح طلب، رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی بم و جیرفت در رقابت با هم سعی در تصرف کرسی نمایندگی این پنج شهرستان را دارند.

در جنوب استان کرمان نیز در حوزه انتخابیه جیرفت و عنبرآباد فرج الله عارفی نماینده اسبق از طیف اصوگرا، محمدعلی بهروز فرماندار اسبق اصولگرا، بهنام سعیدی فرماندار اسبق کرمان و اصولگرا، علی اسلام پناه نماینده اسبق و اصلاح طلب، احمد اسکندری نسب مدیرکل پیشین آموزش و پرورش استان که از حوزه جیرفت به بافت تغییر حوزه داده، و نیز ذبیح الله اعظمی نماینده کنونی و اصلاح طلب رقابت ها را پرشور کرده اند.

در حوزه ۶ شهرستان جنوبی استان نیز منصور شکراللهی نماینده کنونی اصولگرا، منصور خانه گیر اصلاح طلب، حسن مرادی اصولگرا، محمد مطهری اصولگرا، ایرج بیت اللهی اصلاح طلب و حجت الاسلام محمدرضا امیری از طیف اصولگرایان به عنوان افراد بیشتر شناخته شده داوطلب ورود به انتخابات، تنور رقابت های سیاسی این منطقه را داغ کرده اند.

هرچند اهالی استان کرمان به عنوان ملک سلیمانی همانطور که سردار دل ها خواسته بود همواره پشت سر نظام و انقلاب خود ایستاده اند و در صحنه های مختلف قدرت نمایی نظام حضور دارند اما این بار با توجه به شرایط ملی و منطقه ای سعی دارند با حضور پرشورتر در پای صندوق های رای نشان دهند که باوجود هر مساله و مشکل اقتصادی، به دنبال انتخاب نمایندگان اصلح و ایجاد مجلسی قوی هستند تا به دنبال آن، مسائل و مشکلات نیز با پشتوانه مجلس قوی، زوتر و بهتر حل شود.

استان کرمان ۱۰ نماینده از ۹ حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha