۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۰۳
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85386732
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

همایش ملی با صندلی های خالی در دانشگاه بوعلی همدان

همدان- ایرنا-همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی امروز چهارشنبه در حالی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد که جای خالی مدیران و کارشناسان منابع آب استان ، کشاورزان پیشرو و حتی دانشجویان کشاورزی در این همایش محسوس بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گردهمایی با عنوان چهارمین همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی مناطق خشک با رویکرد استفاده از فناوری نوین در تصفیه آب در حالی طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار شد که باستثنای مراسم افتتاحیه که با حضور استاندار و چند تن از مدیران جهاد کشاورزی برگزار شد، جای خالی کارشناسان مدیریت منابع آب ، تصفیه و پساب و مدیران فناوری ارتباطات در بخش های بعدی این همایش علمی و تخصصی قابل تامل بود.

یکی از مجریان همایش: برای حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های مرتبط مکاتبات متعددی داشتیم
یکی از دست اندرکاران همایش درباره دلیل عدم استقبال و حضور کارشناسان و متولیان منابع آب استان و کارشناسان آن در این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود مکاتبات متعدد برای دعوت سازمان‌های دخیل در مساله آب و تصفیه فاضلاب نتوانستیم شاهد حضور آنها باشیم.

این درحالی است که مساله استفاده از منابع آب غیرمتعارف و پساب موضوعی فراسازمانی است و ضرورت دارد متولیان شهری مربوط به آب و فاضلاب نه تنها حضوری فعال در چنین مراسم هایی داشته باشند، بلکه در طرح موضوعات نوین، بررسی مشکلات و مشارکت برای تصمیم گیری در بهره گیری از منابع آب و پساب ها و استفاده بهینه از آنها سهیم باشند.

در این همایش همچنین جای خالی کشاورزان به خصوص بهره برداران پیشرو که برخی از آنها دارای مدرک عالی تحصیلی دانشگاهی هستند، محسوس بود.

جای خالی کشاورزان نمونه در همایش
استان همدان بیش از ۴۰ کشاورز نمونه کشوری و استانی دارد که حضور آنها به تناسب موضوعات مطرح شده، می توانست زمینه اجرای بهینه روش‌های آبیاری علمی برای بهره وری بالاتر در کشاورزی و برداشت بیشتر و کیفی تر محصول بینجامد.

یکی از ضرورت‌های حل مشکلات کشاورزی، مشارکت کشاورزان پیشرو در همایش های علمی و کاربردی و طرح مسائل مربوط به فرسایش آب و خاک و بیابان‌زایی و پاسخگویی دانشگاه ها با توجه به راهکارهای بهره ورانه است.

همچنین مناسب بود زمان برگزاری همایش مصادف با زمان برگزاری کلاس ها باشد تا کارشناسان آینده کشاورزی از چالش ها و راهکارهای علمی ارائه شده آگاه شوند.

مدیریت پایدار آب و افزایش تاب آوری، مساله استفاده سبزیکاران همدانی از فاضلاب، خطر ورود شیرابهای فاضلاب در منابع آبی استان، افزایش بهره وری در کشت سیب زمینی با آبیاری قطره ای و شیو ه های کم آبیاری درختان میوه و انگور در استان همدان از جمله موضوعات مطرح شده در این همایش بود.

به گزارش ایرنا، هوشمندسازی آبیاری در سطح ۲۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی، جهش احداث گلخانه (توسعه بیش از 220 هکتاری) و تجهیز بیش از هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان طی سال های گذشته و امسال به آبیاری نوین از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بهره وری آب در حوزه کشاورزی همدان در دوران دولت سیزدهم بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha