لاوروف: بی‌ثبات کردن منطقه به منطقه در دستور کار آمریکا است

مسکو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحولات بین‌المللی گفت:‌ آمریکا در تلاش است تا هرج و مرج را در جهان مدیریت و منطقه به منطقه را بی ثبات کند.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، سرگئی لاوروف چهارشنبه در سخنانی در دومای دولتی روسیه افزود:‌ طرح‌های "اقلیت غربی" برای انزوای فدراسیون روسیه شکست خورده اما دشمنی‌ آنها تمام نشده است.

آماده حل و فصل موضوع اوکراین بر اساس واقعیت‌های موجود
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: روسیه برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مناقشه در اوکراین با در نظر گرفتن "واقعیت‌های موجود بر روی زمین" و منافع مسکو آماده است.
وی ادامه داد: با این وجود، با توجه به مواضع کنونی غرب، هیچ گزینه ای برای دستیابی به توافق در مورد اوکراین وجود ندارد.

تلاش برای حفظ یکجانبه‌گرایی در جهان محکوم به شکست است
لاوروف در ادامه تلاش‌های غرب برای تداوم حفظ یکجانبه‌گرایی در امور بین‌الملل را محکوم به شکست خواند و گفت: روند کنونی در توسعه جهانی، شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی و عادلانه‌تر است که برای تضمین حق طبیعی مردم برای تعیین سرنوشت خود طراحی شده است.
وی اظهار داشت: فدراسیون روسیه در خط مقدم مبارزه برای آینده ای بهتر برای جهان قرار دارد.

ضرورت تقویت امنیت منطقه‌ اوراسیا
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود، تقویت سازوکارهای تأمین امنیت در منطقه اوراسیا را مهم توصیف کرد و گفت: این کشور به همراه متحدان خود در حال تقویت سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) است؛ سازمانی که از کشورهای ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان تشکیل شده است.
لاوروف در گزارشی به نمایندگان دومای دولتی همچنین گفت: روابط بین فدراسیون روسیه و چین در بهترین مرحله تاریخ است،‌ مسکو توسعه روابط با پکن را مهم می داند و گفت و گوی رؤسای جمهوری دو کشور در این امر نقش اساسی دارد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین تأکید کرد:‌ مسکو برای گسترش حضور دیپلماتیک خود در آفریقا تلاش می کند.

لاوروف همچنین با اشاره به اینکه برخی کشورها از جمله حوزه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) ازارائه تضمین‌های امنیت سفارتخانه‌های روسیه در این کشورها در زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خودداری کرده‌اند، گفت:‌ وزارت امور خارجه روسیه هر کاری که لازم است انجام می دهد تا روس های خارج از کشور بتوانند از حق رای خود در انتخابات ریاست جمهوری فدراسیون روسیه استفاده کنند.
وی همچنین با اشاره به دعوت از ناظران بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه،‌ آمادگی مسکو برای تسهیل شرایط فعالیت این ناظران را اعلام کرد.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. 

دوما، نام پارلمان کشور روسیه است. نمایندگان «دومای دولتی» با رأی شهروندان فدراسیون روسیه به مدت پنج سال انتخاب می‌شوند.
طبق قوانین روسیه طرح یا لایحه ای که در دوما (مجلس سفلی ) به تصویب نهایی برسد باید در شورای فدراسیون ( مجلس سنا) نیز تایید شود و پس از امضای رئیس‌جمهور اعتبار قانونی پیدا می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha