واکنش لیتوانی به فهرست روسیه درباره مقامات تحت تعقیب

مسکو- ایرنا-  وزارت امور خارجه لیتوانی، کاردار سفارت روسیه در ویلنیوس را به دلیل قرار گرفتن نام وزیر فرهنگ و برخی دیگر از سیاستمداران لیتوانی در فهرست تحت تعقیب مسکو احضار کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، کاردار سفارت روسیه روز چهارشنبه به وزارت امور خارجه لیتوانی احضار و به وی یادداشتی دیپلماتیک مبنی بر ابراز اعتراض شدید در رابطه با تصمیمات فدراسیون روسیه مبنی بر حضور سیاستمداران و مقامات دولتی لیتوانی در فهرست تحت تعقیب ارائه شد.
وزارت خارجه لیتوانی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، گفت: برخی شهروندان لیتوانی و سایر کشورهایی که مسئول برچیدن بناهای یادبود سربازان شوروی بودند، در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفتند.
در این بیانیه آمده است: اقدامات اتخاذ شده توسط فدراسیون روسیه در مغایرت با هنجارهای پذیرفته شده حقوق بین‌الملل است.
ویلنیوس همچنین از مسکو خواست تا تصمیم خود را برای قرار دادن مقامات لیتوانی در فهرست تحت تعقیب لغو کند.
پیش از این، وزیر امور خارجه لیتوانی به خبرنگاران گفته بود افرادی که در لیست تحت تعقیب روسیه در ارتباط با انحلال بناهای تاریخی شوروی در فضای عمومی قرار می گیرند، باید خطرات سفر به خارج از کشور را به طور مسئولانه ارزیابی کنند.

پیش از این، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) روز سه‌شنبه گفت:‌ نخست‌وزیر استونی و چندین مقام از کشورهای حوزه دریای بالتیک به دلیل خصومت‌ورزی در قبال روسیه و توهین به پیشینه تاریخی روس‌ها، در فهرست تحت تعقیب مسکو قرار گرفت.
دمیتری پسکوف سه‌شنبه به خبرنگاران گفت:‌ وزارت امور داخلی روسیه، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه استونی و همچنین وزیر فرهنگ لیتوانی را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.
این سخنان پس از آن بیان شد که وزارت امور داخلی روسیه، اسامی این مقامات استونی و لیتوانی را در فهرست افراد تحت تعقیب بر اساس مواد قانون کیفری روسیه قرار داد. بنا بر گزارش رسانه روسی،‌پرونده‌ای علیه این مقامات حوزه دریای بالتیک به دلیل تخریب و آسیب‌دیدن بناهای یادبود سربازان شوروی گشوده شده است.
در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور – مهر ۱۴۰۲)، کمیته تحقیقات روسیه بیش از ۱۷۰ شهروند خارجی از جمله شهروندان لتونی، لیتوانی، استونی، لهستان و اوکراین را به بی‌احترامی و تخریب بناهای یادبود سربازان شوروی متهم کرد. بنا بر اعلام این کمیته، ۱۶ پرونده جنایی برای ۱۴۳ مورد هتک حرمت، تخریب یا آسیب به مزار نظامیان، بناهای تاریخی و یادبودهای سربازان شوروی در حال بررسی است.
کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی در شمال‌شرق اروپا قرار دارند. این کشورها قبل از سال ۱۹۹۰ در اتحاد جماهیر شوروی قرار داشتند. آنها، نخستین کشورهایی بودند که استقلال خود را از شوروی اعلام کردند و هم اینک عضو اتحادیه اروپا هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha