۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85386903
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

قرابت ویژگی‌های فرهنگی همدان با ازبکستان مسیری برای توسعه گردشگری

همدان-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با ابراز خرسندی از برشمردن ویژگی‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و گردشگری همدان با شهرهای ازبکستان به ویژه بخارا گفت: قرابت ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی همدان با ازبکستان مسیری برای توسعه گردشگری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن معصوم علیزاده روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از آرامگاه بوعلی سینا و ادای احترام به این مقام شامخ علمی، فلسفی و فرهنگی جهان به همراه اعضای هیات تجاری ازبکستان، به آمادگی برقراری روابط‌فرهنگی و گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان با مسئولان ازبکستان اشاره و اظهار کرد: میزبانی از گردشگران ازبکستان به همدان می‌تواند بستر ساز ارتباطات عمیق فرهنگی و گردشگری شود که بی شک برای ارتقا فرهنگ هر دو کشور اثر گذار خواهد بود.

وی اعلام کرد: ما در استان همدان آمادگی کامل داریم تا نمایشگاه‌های مختلف صنایع‌دستی را به شکل دوسویه با ازبکستان برگزار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با ابراز خوشحالی از انعقاد خواهرخواندگی ازبکستان با ۲ شهر ملایر و همدان تاکید کرد: انعقاد خواهرخواندگی‌ها به ارتقا فعالیت در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در همدان کمک ویژه خواهد کرد.

معصوم علیزاده ادامه داد: همدان شهری تاریخی است که از پس هزاران سال، زندگی در آن جریان دارد و باتوجه به تاریخ سه هزار ساله خود، امسال گزینه ثبت جهانی در یونسکو است تا سال آینده به عنوان تنها گزینه تاریخی ایران در جاذبه‌های گردشگری یونسکو ثبت شود و از آنجا که آرامگاه بوعلی سینا نیز در محدوده این پرونده جهانی قرار دارد این اتفاق کمک می‌کند دنیا همدان و بوعلی سینا را بهتر بشناسند.

وی با بیان اینکه باید از فرصت‌های مشترک بین ازبکستان و همدان برای گسترش روابط در بخش‌های مختلف گردشگری و اقتصاد گردشگری استفاده شود گفت: اگر به آثار تاریخی 2 کشور نگاه کنیم مشترکات فراوانی وجود دارد که دلیل آن دوستی و برداری میان دو ملت از سالیان بسیار دور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان یادآور شد: همدان مهد تاریخ فرهنگ و هنر است و به عبارتی مهد هنرمندانی است که از جمله هنرمندی آنان ساخت آرامگاه بوعلی‌سینا است که در تمام این سال‌ها نمادی از فرهنگ و تمدن ایران زمین است.

افزایش تبادلات اقتصادی همدان با شهرهای مختلف ازبکستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در حاشیه بازدید از آرامگاه بوعلی سینا اظهار کرد: در حوزه گردشگری افقی روشن برای تعاملات بین ایران و ازبکستان وجود دارد و افزایش تبادلات اقتصادی همدان با شهرهای مختلف ازبکستان در راستای توسعه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است.

سید مجتبی حسینی همچنین در حاشیه این بازدید گفت: همدان و ازبکستان با برخورداری از روابط عمیق فرهنگی و تمدنی، سنت‌های آئینی، مشارکت‌های اجتماعی،مشاهیر، دانشمندان و بسیاری از حوزه های تمدنی و تاریخی مشترک، تعاملات تجاری و اقتصادی متنوع از آمادگی لازم برای همکاری‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، گردشگری، پزشکی و کشاورزی برخوردار هستند.

وی افزود: با ورود جدی و دغدغه‌مند رئیس جمهور برای افزایش فعالیت‌های دیپلماتی اقتصادی امروز در دولت سیزدهم در یک نقطه تاریخی بعد از بیست سال قرار گرفتیم که بتوانیم با یکی از کشورهای مهم آسیای میانه روابط تجاری و اقتصادی را توسعه دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران در سال گذشته به ازبکستان و همچنین سفر متقابل رئیس جمهور ازبکستان در خرداد ماه سال جاری به ایران گفت: سال گذشته در سفر رئیس جمهور ایران به سمرقند، ۱۷ سند همکاری بین 2 کشور به امضا رسید و در سفر اخیر رئیس جمهور ازبکستان به ایران نیز تفاهم نامه‌های همکاری زیادی مورد بررسی قرار گرفت که به تبعیت از همین اقدام سفر هیات تجاری همدان به ازبکستان دی ماه امسال انجام و امروز برای پیگیری موارد مختلف مورد مذاکره نیز هیات ازبکستانی در همدان مهمان ما هستند.

مقام ارشد اقتصادی استان همدان تاکید کرد: سفر به همدان نخستین سفر سفیر ازبکستان است که ضمن خوش‌آمدگویی این اتفاق را به فال نیک گرفته و امیدواریم تعاملات دوسویه بین همدان و ازبکستان قدرتمندانه و اثر بخش پیشروی داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در این سفر تفاهمنامه همکاری دوجانبه بین ازبکستان و همدان منعقد شود بیان کرد: استان ما با برخورداری از ظرفیت‌های خوب علمی، صنعتی، گردشگری، تاریخی و ظرفیت های ویژه در اقتصاد می‌تواند در تقویت روابط تجاری بین این طرفین مفید و موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در اقصی نقاط همدان جذابیت برای فعالیت اقتصادی و تجاری با ازبکستان وجود دارد اظهار کرد: ما در همدان محصولات کشاورزی منحصر به فردی مانند گردو و سیر داریم که جهانی شده، ظرفیت های ویژه گردشگری داخلی و خارجی از جمله غارعلیصدر و هگمتانه جهانی، مزیت‌های مهم کشاورزی را داریم که فرصتی بی‌نظیر برای مراودات تجاری با ازبکستان کشور را فراهم کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان تاکید کرد: در 2 سال گذشته تغییرات دیپلماسی اقتصادی را در همدان شاهد بودیم به طوریکه تاکنون استان میزبان هشت سفیر در کشورهای مختلف بوده تا بتواند مراودات تجاری و اقتصادی خود را تقویت کند و توسعه دهد و میزبانی از هیات تجاری ازبکستان نیز در همین راستا در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha