بخش تولید دغدغه مجلس دوازدهم باشد/ ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین

گناباد- ایرنا- فعالان عرصه تولید در شهرستان گناباد سرمایه گذاری را زیربنا و موتور تحول و رونق اقتصادی و اشتغال خوانده و از منتخبان مجلس آینده انتظار دارند که حمایت از سرمایه گذاری و کارآفرینی را مورد توجه جدی قرار دهند.

به گزارش ایرنا، شهرستان گناباد در جنوب استان خراسان رضوی ظرفیت های خاص خود را در بخش های اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی دارد که به عقیده دست اندرکاران جذب سرمایه های داخلی و خارجی می تواند به توسعه این منطقه و نیز استان کمک کند.

وجود استعداد بسیار در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، داشتن ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۸۸ واحد صنعتی فعال در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی و از ظرفیتهای مهم سرمایه گذاری در گناباد محسوب می شود.

از مجموع حدود ۲۰۰ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر و ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار عرضه می شود.

دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در شهرستان گناباد با تشکیل میزگردی با حضور علیرضا قلی زاده،‌ علی تقوی و علی آخوندی از فعالان حوزه تولید و نیز هادی ایزدی، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان، پای صحبت آنان نشسته و انتظارات آنان از مجلس آینده را در حوزه تولید و سرمایه گذاری جویا شد.

بخش تولید دغدغه مجلس دوازدهم باشد/ ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین

افزایش هزینه های تولید مشکلات مهم تولید کنندگان گنابادی

علیرضا قلیزاده، یک تولید کننده در بخش صنایع لبنی در گناباد، افزایش هزینه های تولید و کرایه حمل و نقل بار به دلیل بعد مسافت و دوری از بازارهای هدف را از دغدغه های اصلی تولید کنندگان این شهرستان برشمرد و گفت: این مساله موجب شده که هزینه تولید در گناباد به نسبت سایر مناطق برخوردار مانند مشهد و تهران و مراکز استانها بالاتر باشد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که نمایندگان مجلس در تصویب و اجرای قوانین، مواردی مانند مالیات، حقوق کارگر و سایر بخش ها بین مناطقی چون گناباد با مراکز استان و حتی پایتخت فرقی نمی گذارند و این مساله مشکلات زیادی را برای تولید کنندگان خرده پای شهرستانی ایجاد کرده است.

علی تقوی از تولید کنندگان گناباد نیز گفت: سرمایه گذاران و تولید کنندگان در مناطقی مانند این شهرستان باید از طرفی تبعات و هزینه های دوری از بازارهای هدف و تامین مواد اولیه را متحمل شوند و از سوی دیگر به واسطه نگاه یکسان در وضع قوانین با مشکلات متعدد دست به گریبان باشند.

بیشتر بخوانیم:

در میزگرد ایرنا بررسی شد/ موانع و راهکارهای سرمایه گذاری در گناباد

بررسی ارتباط صنعت و دانشگاه در گناباد در میزگرد ایرنا

بررسی چالشها و فرصتهای توسعه گناباد در میزگرد ایرنا

بخش تولید دغدغه مجلس دوازدهم باشد/ ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین

قوانین در بخش تولید نیازمند اصلاح و بازنگری است

وی انتظار خود از مجلس دوازدهم را اصلاح و بازنگری در قوانین کنونی برشمرد و افزود: برخی از قوانین موجود نه تنها حامی تولید و کارآفرینی نیست بلکه به مانع بزرگی در مسیر توسعه تبدیل شده است که این مشکلات در مناطقی مانند گناباد بیشتر به چشم می خورد.

تقوی با تاکید بر لزوم توجه نمایندگان منتخب به رفع موانع تولید و اشتغال گفت: عمده ترین دلایل مشکلات تولید در سطح کشور تورم قانون است و برخی از قوانین در این بخش مصوب سال ۱۳۳۵ و ۱۳۳۷ است و از آن زمان بازنگری نشده است و بر روند اجرای قوانین هم که در دوره های مختلف مجلس تصویب شده، نظارت درستی صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از قوانین مرتبط با بخش تولید که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده تکراری و مبهم هستند و ادارات مجری و دست اندرکار، آنها را به نفع خود تفسیر می کنند.

وی خواستار توجه نمایندگان مجلس آینده به ریشه یابی دقیق مسائل و مشکلات بخش تولید، به خصوص در مناطقی مانند گناباد شد و گفت: نمایندگانی که با رای مردم به خانه ملت می روند باید با حذف قوانین ضد تولید، قانون های کارشناسانه که حامی تولید و اشتغال و کارآفرینی باشد، وضع کنند.

این تولید کننده گنابادی گفت: برخی هزینه ها مانند اعتبارات دهیاریها و شهرداری ها و یا هزینه های برق رسانی به مناطق روستایی در قالب مالیات بر ارزش افزوده و یا تعرفه های برق از واحدهای تولیدی تامین می شود که انتظار داریم مجلس چنین قوانینی را که موجب فشار مضاعف بر تولید کنندگان می شود، بازنگری و اصلاح کند.

هادی ایزدی، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز با اشاره به اینکه مهمترین اهداف نمایندگان مجلس و دیگر مسوولان ذیربط از ایجاد تولید و سرمایه گذاری، رونق اشتغال و کارآفرینی است، تصریح کرد: این امر در صورتی محقق می شود که بخش تولید با وضع قوانین کارشناسی مورد حمایت بیشتر قرار گرفته و موانع این بخش رفع شود.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با بخش تولید توسط بخش های نظارتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: امسال قطع برق و گاز در برخی مقاطع مشکلات زیادی را برای تولید کنندگان گناباد ایجاد کرد و بر اساس قانون شرکت های خدمات رسان موظفند در قبض های آینده واحدهای زیان دیده تخفیف هایی را برای آنان اعمال کرده و یا اصلاح تعرفه آنها را مورد توجه قرار دهند.

ایزدی گفت: به دلیل ضعف نظارت این مساله مورد توجه قرار نمی گیرد و از طرفی تولید کنندگان در مقاطعی به واسطه قطع گاز و برق، با مشکلات زیادی مواجه می شوند و حال آنکه هیچ حمایتی هم از آنها انجام نمی شود که انتظار می رود مجلس با تصویب قوانین حامی بخش تولید، دامنه نظارت خود را بر حسن اجرای قوانین افزایش دهد.

بخش تولید دغدغه مجلس دوازدهم باشد/ ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین

شعار نامزدهای نمایندگی مجلس در حمایت از بخش تولید باشد

علی آخوندی، از فعالان حوزه صنایع فرآوری و بسته بندی بخش کشاورزی گناباد اظهار کرد: یکی از مشکلات در دوران انتخابات آن است که هر یک از نامزدها برای جلب آرای مردم شعارها و وعده هایی را طرح کرده و انتظارات جامعه را افزایش می دهند، حال آنکه با اجرایی نشدن این وعده ها بعد از انتخاب، به ایجاد نوعی سرخوردگی و ناامیدی در بین مردم می انجامد.

وی گفت: یکی از بخشهایی که نامزدهای انتخاباتی باید در شعارهای خود به آن توجه کنند، بخش تولید است و البته باید شعارهای آنان منطبق بر مسائل عملیاتی و راهکارهای اجرایی باشد.

وی تصریح کرد: در دوره های قبل برخی از نامزدهای انتخابات مجلس بدون شناخت کافی نسبت به ظرفیتهای اجرایی و اقتصادی کشور و تنها برای کسب رای با وعده و وعیدهای مختلف انتظارات جامعه را بالا بردند و پس از راهیابی به مجلس چندان پیگیر اجرای آن نشدند.

آخوندی، وجود برخی طرحهای نیمه تمام اقتصادی و عمرانی در گناباد را ناشی از وعده های غیر کارشناسانه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته دانست.

این تولید کننده گنابادی گفت: با توجه به اهمیت بخش تولید، وضع قوانین کارآمد در این بخش در مجلس شورای اسلامی از حساسیت خاصی برخوردار است و هر گونه نگاه غیر کارشناسی در قانونگذاری بر دامنه مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه می افزاید.

فلیزاده نیز با بیان اینکه برخی نمایندگان گذشته مجلس به وعده های خود در حمایت از بخش تولید عمل نکردند، گفت: برخی تنها در زمان تبلیغات انتخاباتی شعارهایی را در حمایت از این بخش عنوان کردند و بعد از انتخاب و راهیابی به مجلس به آنها پایبند نبودند.

وی تاکید کرد: بر این اساس دوره دوازدهم مجلس نیازمند نمایندگانی دغدغه مند و عمل گرا در حمایت از بخش تولید و کارآفرینی است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم گفت: نامزدهای انتخاباتی باید با بهره گیری از توان مشاوران و کارشناسان و افراد صاحبنظر، با درک و شناخت کافی نسبت به مسائل و مشکلات بخش تولید و ازجمله مشکلات مضاعف در مناطقی مانند این شهرستان به یک سری راهکارهای منطقی در کاهش تنگناهای این بخش دست یابند تا در صورت راهیابی به مجلس بتوانند با وضع قوانین کارآمد آنها را عملیاتی و اجرایی کنند.

وی تاکید کرد: دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نیازمند نمایندگانی دغدغه مند و حامی بخش تولید است تا با رفع موانع سرمایه گذاری شاهد توسعه اشتغال و رونق اقتصادی باشیم.

بیشتر بخوانیم:

رشد تولید در گناباد نیازمند کاهش هزینه‌ها است

امام جمعه گناباد: رفع موانع تولید نیازمند عزم جدی مسوولان است

توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی حلقه مفقوده رونق کشاورزی در گناباد است

بخش تولید دغدغه مجلس دوازدهم باشد/ ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین

حمایت از تولید نیازمند بروز رسانی سند توسعه منطقه ای است

آخوندی یکی از دلایل مشکلات بخش تولید را فقدان توجه کافی به اجرای سند توسعه در سطوح استانی و منطقه ای و به تبع آن شهرستانی دانست و گفت: نمایندگان منتخب برای مجلس دوازدهم باید ضمن تدوین و به روزرسانی سندهای توسعه متناسب با اقتضائات منطقه ای و با افزایش نظارت های لازم، مسوولان ذیربط را نیز ملزم به اجرای این سند کنند.

این فعال حوزه تولید در گناباد از نامزدهای انتخاباتی خواست که از هم اکنون نقطه نظرات تشکل های بخش های اقتصادی و تولیدی خصوصی را بررسی و رصد کنند تا پس از راهیابی به مجلس ضمن پایبندی به حل این مسائل، برنامه عملیاتی برای حمایت از بخش تولید داشته باشند و در طول دوره نمایندگی خود از نظرات و توان مشاوره ای این بخش بیشتر استفاده کنند.

ایزدی، رییس صمت گناباد نیز گفت:‌ اجرای سند توسعه که در سنوات گذشته در سطوح استانی و شهرستانی مدون شده است، لازمه حمایت از بخش تولید است و در آن مسائل مرتبط با توسعه هر منطقه متناسب با مسائل و نیازهای منطقه ای دیده شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha