هیات‌ها گنجینه فرهنگی هستند/ بررسی گذشته، امروز و آینده هیات‌های مذهبی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی با بیان این که گذشته، امروز و آینده هیات‌های مذهبی در قالب همایش علمی بررسی می‌شود، گفت: اکنون هیات‌ها از یک مجموعه صرفاً مراسمی و مناسکی به تشکل‌های فعال فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار معارف و قرآن ایرنا، حجت‌الاسلام مجید باباخانی روز پنجشنبه -۲۶ بهمن‌ماه- در افتتاحیه نخستین همایش علمی هیات و آئین‌های مذهبی اظهار داشت: هیات ها گنجینه های فرهنگی هستند،که توسط اهل بیت(ع) تاسیس شده است تا امروز که به دست ما رسیده است و امروز در بسیاری از کنش‌های کشور نقش‌آفرین است. اکنون هیات‌ها از یک مجموعه صرفاً مراسمی و مناسکی به یک تشکل فعال فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی افزود: سازمان هیات و تشکل‌های دینی در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شده است، تا برای رفع مشکلات و موانع کار هیات‌ها تسهیل‌گری داشته باشد.

هیات‌ها گنجینه فرهنگی هستند/ بررسی گذشته، امروز و آینده هیات‌های مذهبی

باباخانی ادامه داد: در مجموعه هیات نیازمند تولید ادبیات و گفتمان بودیم که به همین منظور با همت محمدرضا سنگری و ۱۲۰ استاد حوزه و دانشگاه، اندیشکده هیات راه‌اندازی شد تا در ۱۰ میز تخصصی به موضوعات مرتبط با هیات بپردازد. از اساتید و پژوهشگران دانشگاه و حوزه علمیه دعوت می‌کنیم تا در این اندیشکده حضور پیدا کنند و به موضوعات مرتبط هیات نگاه علمی داشته باشند.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی خاطرنشان کرد: برگزارکنندگان همایش علمی هیات و آئین‌های مذهبی یعنی مرکز تخصصی احیای امر دانشگاه امام صادق (ع) و اندیشکده هیات، سه همایش را پیش‌بینی کردند. همایش اول، به موضوع گذشته و تاریخ هیات می‌پردازد. دومین همایش با رویکرد به وقت هیات با موضوع اتفاقات روز هیات خواهد بود و در نهایت همایش سوم، آینده پژوهی در حوزه هیات خواهد بود.

هیات‌ها گنجینه فرهنگی هستند/ بررسی گذشته، امروز و آینده هیات‌های مذهبی

بیش از ۱۰۰ مقاله به اولین همایش علمی هیات رسید

محمدحسین رجبی دوانی اظهار داشت: هیات و آیین‌های دینی نقش مهم و اثرگذاری در حفظ فرهنگ دینی داشتند. امام خمینی(ره) زمانی که در ابتدای انقلاب عزاداری‌ها به شکل راه‌پیمایی سیاسی برگزار شد، برآشفتند و فرمودند که عزاداری‌ها باید به همان روش سنتی ادامه پیدا کند.

دبیر علمی همایش علمی هیات و آیین‌های مذهبی افزود: در دوران حاکمیت آل بویه، عزاداری به شکل رسمی برگزار شد و این سینه‌زنی‌ها به شکل امروزی شکل گرفت. آنها گیلانی بودند، دیلمی‌ها در مصیبت‌های خود با مشت به سینه می‌زدند که این سینه‌زنی‌ها از آنجا شکل گرفت و از شعائر بزرگ شیعه شد.

رجبی دوانی گفت: این همایش و اقداماتی این چنین می‌تواند زمینه مناسب برای نقش آفرینی هیات‌ها و حرکت به سمت تحول و تمدن نوین اسلامی باشد.

دبیر علمی همایش علمی هیات و آیین‌های مذهبی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ چکیده مقاله به دبیرخانه رسید. با نظر هیات داوران، ۷۰ مقاله پذیرفته و نگارش شد. یازده پیش نشست در تهران، قم و شیراز برگزار شد که حاصل آن منتشر خواهد شد.

مسجد و هیات سازوکار تمدنی است

اصغر افتخاری سرپرست دانشگاه امام صادق(ع) در این مراسم اظهار داشت: رجوع دانشگاه و علم به مقوله هیات می‌تواند از دو منظر باشد. اول حضور در هیات برای تهذیب نفس است که کافی نیست، اما دوم این است که فرد برای دستیابی به علم مفید باید با هیات مرتبط باشد. با این نگاه، هیات بخش جدا افتاده از دانشگاه نیست، بلکه محلی برای تربیت و پرورش اسلامی و دینی است. مسجد و هیات سازوکار تمدنی است که به ما رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha