بارش باران در جنوب آذربایجان‌غربی موجب آبگرفتگی معابر شد+ فیلم
فیلم مربوط به چهارراه شیخ بابا در مهاباد

مهاباد- ایرنا- بارش باران شدید که از شامگاه چهارشنبه در شهرستان های جنوب آذربایجان‌غربی شروع شده، باعث آبگرفتگی معابر شهری و طغیان رودخانه‌ها در این منطقه شده است.

به گزارش ایرنا، بارش شدید باران از شب گذشته در بسیاری از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی علاوه بر خوشحالی مردم این منطقه، در برخی شهرها از جمله میاندوآب و بوکان باعث آبگرفتگی معابر و حتی وارد شدن آب به داخل برخی خانه ها و مغازه ها شده است.

در برخی محلات شهر میاندوآب از جمله شهرک آزادگان، شب گذشته حجم آب در معابر به اندازه ای زیاد بود که نیروهای شهرداری با استفاده از چندین دستگاه پمپ موتور آب مجبور به تخلیه معابر و حتی برخی خانه ها شدند.

هم اکنون در تمامی شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی نیروهای شهرداری در حالت آماده باش هستند تا در صورت نفوذ آب حاصل از بارش شدید باران به داخل خانه ها اقدامات اولیه لازم را جهت کاهش بروز خسارت انجام دهند.

بارش شدید باران در این منطقه که هنوز هم ادامه دارد، با افزایش دما نیز همراه است و در هیچ کدام از مناطق استان دمای کمتر از صفر درجه سانتی گراد ثبت نشده و همین امر باعث شده در روزهای پایانی بهمن ماه مردم این منطقه هوایی بهاره همراه با طراوت باران را تجربه کنند.

۷۰ میلی‌متر بارندگی در سردشت ثبت شد

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: با ورود سامانه بارشی به منطقه بارش باران و برف مناطق مختلف جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت و بیشترین بارش استان تاکنون در سردشت ۷۰ میلی‌متر ثبت شد.

اردلان محمدپور افزود: بارش ها در پیرانشهر ۵۴ میلی‌متر، اشنویه ۴۴ میلی‌متر، بوکان ۲۳ میلی‌متر، مهاباد و نقده ۲۱ میلی متر، شاهین‌دژ ۱۹ میلی متر و میاندوآب ۱۷ میلی‌متر گزارش شده است.

وی اضافه کرد: فعالیت این سامانه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به صورت باران خواهد بود و روز جمعه از فعالیت آن کاسته شده اما از روز شنبه تقویت شده و با توجه به نفوذ جبهه هوای سرد بیشتر فعالیت آن به صورت برف خواهد بود.

رییس اداره هواشناسی مهاباد ادامه داد: طبق بررسی نقشه های هواشناسی فعالیت این سامانه تا روز یکشنبه هفته آینده در این منطقه ادامه دارد و پیش بینی می شود فعالیت آن در مناطق مرکزی و جنوبی استان بیشتر از مناطق شمالی باشد.

بارش برف و باران تردد در جاده‌های مهاباد را کُند کرد

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد هم گفت: بارش برف و باران در تمامی محورهای مواصلاتی این شهرستان گزارش شده و باعث کُند شدن تردد در این مسیر به‌ویژه گردنه‌ها شده است.

رحمت نویدی‌نیا اظهار کرد: هم اکنون در گردنه «زمزیران» بارش برف شروع شده و ماموران راهداری مشغول برف‌روبی و نمک‌پاشی این مسیر هستند و تردد خودروها در حال انجام است.

بارش باران در جنوب آذربایجان‌غربی موجب آبگرفتگی معابر شد+ فیلم

وی اضافه کرد: هم اکنون در گردنه «قره‌بلاغ» در مسیر مهاباد - بوکان نیز بارش باران و مه غلیظ باعث کاهش دید افقی به کمتر از ۱۰ متر شده و در صورت بارش برف ماموران راهداری مسیر را برفروبی می کنند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد گفت: از شب گذشته بارش برف و باران در این منطقه شروع شده و هم اکنون نیز در تمامی محورهای این شهرستان بارش داریم.

وی افزود: هم‌اکنون علاوه بر راهدارخانه مرکزی، چهار راهداری در روستاهای کیتکه (گردنه جواله‌ره‌شان)، کله‌گاوی( گردنه زمزیران) و قره‌بلاغ (مسیر مهاباد - بوکان) فعال است و راهدارخانه دارلک (مسیر مهاباد - ارومیه) نیز فعال می شود.

نویدنیا با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ مامور راهداری در راهدارخانه‌های این شهرستان فعال است، گفت: در بخش روستایی نیز ۲ راهدارخانه سیار در مسیرهای روستاهای آفان و سیاقول، کار برفروبی و بازگشایی محورهای روستایی این شهرستان را بر عهده دارند.

وی از مسافرانی که مهاباد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند خواست قبل از سفر به این شهرستان در فصل زمستان از وضعیت جاده‌ها با شماره‌ تلفن گویای ۱۴۱ و یا شماره ثابت ۴۲۴۲۲۵۵۹ آگاهی پیدا کنند.

به گزارش ایرنا بارش باران در همه نقاط مرکزی و جنوبی و بارش برف در گردنه های کوهستانی که از عصر روز چهارشنبه در آذربایجان غربی و مرکز این استان آغاز شده، از صبح روز پنجشنبه تشدید و باعث آبگرفتگی معابر و خیابانها و غافلگیری شهروندان شده است.

با تغییر اقلیم و کاهش بارش برف در آذربایجان غربی این استان نیز اغلب روزهای زمستانی خود را با بارش قطره های باران پیوند زده است و این روند همچنان استمرار دارد.

هواشناسی استان آذربایجان غربی نیز با پیش بینی این بارندگی ها اقدام به صدور هشدار نارنجی کرده است که در آن بر آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده ها و عدم تردد های غیر ضروری در محورهای مواصلاتی استان تاکید شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha