همکاری‌های میان ایران و عراق در مبارزه با تروریسم تقویت می‌شود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: تقویت و گسترده‌تر شدن همکاری‌های میان ایران و عراق در مبارزه با اشکال مختلف تروریسم از جمله مهمترین محورهای مورد گفت‌وگوی مقامات عالی رتبه قضایی و امنیتی دو طرف در هفته‌های اخیر است.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت تقویت همکاری‌های امنیتی و قضایی میان ایران و عراق متعاقب سفرهای انجام شده از سوی مقامات عالی رتبه دو کشور در هفته‌های اخیر، اظهارداشت: با توجه به اینکه طرف عراقی باید در چهارچوب توافقنامه امنیتی که میان ایران و آن کشور در سال گذشته امضا شده پایبند باشد در هفته‌های اخیر شاهد رفت و آمدها و ملاقات‌هایی میان «مقامات عالی رتبه امنیتی و قضایی ایران و عراق» هستیم.

وی گفت: ایران و عراق جهت کنترل مرزها و منع ورود گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب به خاک ایران، «توافقنامه امنیتی مشترک» تدوین کردندکه تا به امروز جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهداتش عمل کرده اما شواهد نشان می‌دهد که گویا اجرای این توافقنامه از سوی مقامات عراقی چندان جدی گرفته نشده است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه «توافقنامه موجود که راهبرد امنیتی میان ایران و عراق تلقی می‌شود»، افزود: بر اساس این توافقنامه گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب باید از نزدیکی مرزهای دو کشور و به خصوص در شمال عراق خارج و خلع سلاح شده و در نهایت از خاک عراق اخراج یا تحت نظارت کامل سازمان ملل قرار بگیرند.

هانی‌زاده تصریح کرد: موضوع دیگر «پرونده ترور سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» است که با توجه به اینکه سردار سلیمانی مهمان دولت عراق محسوب می‌شد و این دولت مسئول حفظ جان این سردار شهید بود، بغداد باید علیه اقدام تروریستی آمریکا اقامه دعوا و در مجامع بین‌المللی هم شکایتی رسمی را علیه واشنگتن مطرح کند.

وی گفت: تقویت و «گسترده‌تر شدن همکاری‌های میان ایران و عراق در مبارزه با اشکال مختلف تروریسم» از دیگر محورهای مورد گفت وگوی مقامات عالی رتبه قضایی و امنیتی دو طرف در هفته‌های اخیر بود. با توجه به اینکه ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک میان دو کشور وجود دارد طرف ایرانی مصرانه از طرف عراقی می‌خواهد که نسبت به تامین امنیت مرزهای مشترک توجه جدی‌تری داشته باشد و اجازه ندهند که گروهک‌های تروریستی از خاک عراق برای ورود به ایران و ایجاد ناامنی استفاده کنند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: وجود «هجده پایگاه نظامی آمریکایی در خاک عراق» موجب می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تامین امنیت ملی خود برخی نگرانی‌ها را داشته باشد چرا که آمریکایی‌ها با استفاده از این پایگاه‌ها درصدد ایجاد ناامنی در منطقه هستند. علاوه بر این «تبادل مجرمین و تروریست‌ها میان دو کشور» نیز از دیگر مباحث و دستورکارهای مقامات عالی رتبه امنیتی و قضایی دو کشور به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش، نیمه بهمن ماه «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق سفر کرد و با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و گفت‌وگوهایی را انجام داد (جهت مطالعه بیشتر در این خصوص، گزارش ایرنا در این خصوص را مطالعه کنید) و پس از آن نیز «غلامحسین محسنی اژه ای» رئیس دستگاه قضایی کشورمان به این کشور سفر و با مقامات عالی رتبه عراقی پیرامون موضوعات مهمی در قالب توسعه همکاری های قضایی و امنیتی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

«روابط راهبردی میان ایران و عراق» در زمینه های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی، تجاری و فرهنگی بسیار گسترده است و اراده رهبران عالی دو طرف بر ارتقای سطح همکاری ها و تعاملات فی مابین است.

دیدگاه‌های مشترک ایران و عراق نیز در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شده که این دو کشور بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند و همکاری های مشترکی را در حوزه های مختلف از جمله ایجاد ثبات و امنیت در قالب همکاری ها در قالب «مبارزه با تروریسم و مواد مخدر» انجام دهند که منفعت آن برای هر دو کشور و البته برای تمام منطقه خواهد بود.

یکی از دستورکارهای مشترک دو طرف در زمینه همکاری های مشترک امنیتی، اجرای مفاد «توافقنامه امنیتی» هست که از سال گذشته (۱۴۰۱) میان دو طرف وجود دارد مبنی بر اینکه گروه های تروریستی و تجزیه طلبی که سال ها در خاک اقلیم شمال عراق حضور دارند، از مرزهای مشترک دور شوند، خلع سلاحِ کامل شده و در اردوگاه هایی با نظارت سازمان ملل اسکان پیدا کنند تا شرایط جهت اخراج یا تحت کنترل بودن آنها مهیا شود. 

همچنین، «مبارزه با مواد مخدر، تامین امنیت کامل مرزهای مشترک، تبادل و استرداد مجرمین و تروریست ها» نیز از دیگر محورهای همکاری ایران و عراق در زمینه های قضایی و امنیتی مشترک به حساب می آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha